دبیرکل سازمان ملل: الحاق مناطق اوکراین به روسیه خطرناک است

23:42 - 07 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۸۳۰۰
دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: قصد روسیه برای الحاق مناطق شرقی اوکراین پس از انجام همه پرسی، "تشدید خطرناک" جنگ محسوب می‌شود.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش خبرگزاری الجزیره، آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگونه تصمیمی برای ادامه الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین ارزش قانونی ندارد و مستحق محکومیت است.

دبیرکل سازمان ملل ادعای برخی مقامات روسیه مبنی بر برگزاری همه پرسی مسالمت آمیز و عادلانه و با مشارکت کامل همه جوامع منطقه را رد کرد و گفت: این به اصطلاح همه پرسی، در مناطق اشغالی و در جریان درگیری‌های مسلحانه جاری در مناطق تحت اشغال روسیه و خارج از چارچوب قانونی و قانون اساسی اوکراین انجام شد. آنها را نمی‌توان بیان واقعی اراده مردم نامید.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: اقدام مسکو برای الحاق خاک یک کشور دیگر، نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است و روسیه به‌ عنوان عضو دائمی شورای امنیت «مسئولیت ویژه‌ای در احترام به منشور» دارد.

گوترش با بیان اینکه، هر گونه تصمیم روسیه برای پیشبرد جنگ، چشم‌انداز صلح را بیشتر به خطر می‌اندازد، تاکید کرد: این امر تأثیرات منفی بر اقتصاد جهانی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه را طولانی‌تر می‌کند و مانع از توانایی ما در ارائه کمک‌های حیاتی در سراسر اوکراین و فراتر از آن خواهد شد. زمان آن فرا رسیده است که از لبه پرتگاه عقب نشینی کنیم.

گفتنی است، روسیه روز جمعه ۸ مهر ماه به صورت رسمی چهار منطقه از اوکراین را که در آن همه پرسی برگزار کرده، به خاک خود ضمیمه خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *