رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری قزوین: مردم باید مطالبه‌گر عدالت در تمامی حوزه‌ها باشند

19:38 - 07 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۸۱۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در راستای تحقق عدالت فقط نباید منتظر اقدامات دستگاه قضایی بود، بلکه مردم باید مطالبه‌گر عدالت در تمامی حوزه‌ها باشند اما مطالبه‌گری‌ها باید در چارچوب قوانین و مقررات باشد.

خبرگزاری میزان- علی شعبانی در دیدار با مردم خرمدشت که در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) صورت پذیرفت، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: بخشی از مسائل و مشکلات مردم به صورت منازعات حقوقی و کیفری است، که با تشکیل پرونده در شعب قضایی مورد رسیدگی قرار می گیرد و بخشی دیگر مربوط به مشکلات عمومی بوده، که ناشی از کم کاری و کوتاهی در اقدامات سایر دستگاه ها و نهادها است و دستگاه قضایی نسبت به این مسائل نیز در راستای احیاء حقوق عامه ورود می کند.

وی افزود: در راستای تحقق عدالت فقط نباید منتظر اقدامات دستگاه قضایی بود، بلکه مردم باید مطالبه گر عدالت در تمامی حوزه ها باشند، اما مطالبه گری ها باید در چارچوب قوانین و مقررات باشد و همچنین نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرم و اختلافات بسیار موثر است و قطعاً اگر مردم در راستای تحقق اصل پیشگیری وارد میدان عمل شوند شاهد این حجم از پرونده های قضایی نخواهیم بود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در ادامه بیان کرد: تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی به این خاطر است که مردم با حقوق خود آشنا نبوده و در معاملات و مراودات اجتماعی خود دقت لازم را ندارند و یا اینکه به حقوق دیگران احترام نمی گذارند.

شعبانی همچنین تصریح کرد: قاضی عالم به غیب نیست و بر اساس قانون، ادله و مستندات رسیدگی می کند و گاهاً در رسیدگی قضایی نیز عدالت محقق نمی شود، زیرا کسی که به واقع محق است برای اثبات حقانیت خود ادله ای در دست ندارد و به همین خاطر مردم در مراودات اجتماعی باید به درستی، آگاهی و با مشورت با دیگران اقدام کنند و بدون شک هرچقدر پرونده های قضایی کاهش یابد، قضات در آرامش بیش تر می توانند به پرونده های مهمه رسیدگی کنند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: امنیت در تمامی حوزه ها خط قرمز نظام، دستگاه قضایی و سایر دستگاه های متولی است و اجازه نخواهیم دشمنان خارج نشین و فریب خوردگان داخلی امنیت مردم را خدشه دار کنند و بدون شک در این حوزه با مسببان و مخلان نظم و امنیت عمومی هیچ مماشاتی نخواهیم کرد و برخورد سخت قضایی در انتظار افراد تاثیرگذار و مخرب در ناآرامی های اخیر است.

حسین رجبی، نیز در این دیدار گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس 230 هزار شهید برای عزت، آزادی، پایداری و دوام انقلاب و نظام تقدیم شده است و اجازه نخواهیم داد عده ای فریب خورده خون این شهیدان والامقام را نادیده بگیرند و امنیت کشور را خدشه دار کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: امروزه دستگاه قضایی مطالبه گر جدی حقوق عامه است و هر کجا حقوق عمومی جامعه نقض شود، دستگاه قضایی خود را مکلف به ورود و پیگیری می داند و تاکنون موارد متعددی از حقوق جامعه با ورود به موقع دستگاه قضایی حفظ و احیاء شده است.

گفتنی است در این دیدار مردم خرمدشت مسائل حقوقی و قضایی خود را با مسئولان قضایی استان مطرح و مقرر گردید درخواست های مردم در کارگروهی ویژه مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *