اهتمام قوه‌قضاییه برای کمک به معیشت خانواده زندانیان/ اشتغال مددجویان در کارگاه چرم دوزی زندان مرکزی شیراز

9:04 - 14 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۷۴۰۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
هم اینک کارگاه های حرفه و مهارت آموزی فراوانی در زندان های کشور مشغول به فعالیت است که یکی از آنها کارگاه چرم دوزی در زندان شیراز است که عمری 9 ساله دارد.

خبرگزاری میزان- کارآموزی و اشتغال زندانیان، از موارد مورد تاکید رئیس قوه قضاییه و نیز یکی از اهداف سند تحول و تعالی قضاییه به‌شمار می‌رود که بنیاد تعاون زندانیان کشور برای تحقق این مهم، گام های بلندی را در زندان‌های سراسر کشور برداشته است.

بنا به گفته رحیم مطهر نژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور، این بنیاد خودگردان در حال حاضر ۳۰ هزار زندانی شاغل حقوق بگیر دارد و با کمک سازمان زندان ها و فنی حرفه ای سالانه ۷۰ هزار نفر را آموزش می‌دهد.

با توجه به اینکه عدم وجود اشتغال پایدار یکی از عوامل ارتکاب جرم در جامعه است لذا توسعه اشتغال پایدار و حرفه آموزی برای زندانیان در دوران تحمل حبس و اعمال حمایت های شغلی برای زندانیان پس از آزادی یک راهبرد اجرایی در حوزه سیاست گذاری سازمان زندان‌هاست که راهبرد موثری می‌نماید.

سازمان زندان‌ها وابسته به قوه قضاییه غیر از حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان سراسر کشور، به خانواده های این مددجویان نیز توجه ویژه ای داشته است و برای حمایت آنان و خانواده هایشان اخیرا تسهیلات بانکی قابل توجهی را نیز در نظر گرفته است.

هم اینک کارگاه‌های حرفه و مهارت آموزی فراوانی در زندان های کشور مشغول به فعالیت است که یکی از آنها کارگاه چرم دوزی در زندان شیراز است که عمری 9 ساله دارد.

معرفی کارگاه چرم دوزی زندان مرکزی شیراز

کارگاه چرم دوزی از سال 1392 در زندان و در سوله کارگاهی اندرزگاه مشاوره بزرگسالان زندان مرکزی شیراز راه اندازی شده است.

 در سال‌های گذشته کار تولید به‌صورت خودگردان و آموزش هم بصورت استاد شاگردی بوده است اما از سال 1399 با بکارگیری بخش خصوصی و تجهیز کارگاه و انعقاد قرار داد با پیمانکار مربوطه کارگاه چرم در سه واحد (کارگاه چرم اندرزگاه مشاوره بزرگسالان، کارگاه چرم اندرزگاه مشاوره جوانان و کارگاه چرم اندرزگاه تلاش) راه اندازی شده است.

پیمانکار مربوطه با فراهم کردن مواد اولیه و تهیه الگو و تحویل به زندانیان و با ارائه آموزش و نظارت مستمر بر نحوه تولید و بکارگیری زندانیان علاقمند به کار چرم دوزی و پس از تحویل گرفتن محصولات تولیدی زندانیان از طریق بنیاد تعاون نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد زندانیان اقدام می کند .

 محصولات تولیدی زندانیان در کارگاه چرم شامل انواع کیف اسپرت، دوشی، جیبی، کارتی، کمربند،دستبند انواع قلاده حیوانات، انواع جلد تفنگ های شکاری است.

تعداد 15 نفر در کارگاه فوق مشغول بکار هستند و میزان دستمزد میانگین ماهیانه زندانیان فعال در کارگاه حدود 18میلیون ریال است.

 در کارگاه چرم دوزی و با مشارکت اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و همچنین اداره آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزشی چرم دوزی برگزار و به زندانیان که موفق به گذراندن دوره و کسب نمره قبولی شوند گواهینامه مهارت و پایان دوره آموزشی اعطا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بازاجتماعی کردن زندانیان با ایجاد اشتغال در زندان‌ها/ فعالیت ۷۸ زندانی در ۲ کارگاه خیاطی در زندان مرکزی شیراز

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *