هزینه 557 میلیارد دلاری خشونت تسلیحاتی در آمریکا

10:03 - 06 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۶۸۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی‌ها بعد جدیدی از خشونت تسلیحاتی در آمریکا را آشکار می‌کنند.

خبرگزاری میزان – تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا سالانه هزاران نفر را می‌کُشد و میلیاردها دلار نیز برای اقتصاد این کشور هزینه دارد.

به گزارش «ایندیپندنت»، محققان دانشگاه «هاروارد» در بررسی جدید خود دریافتند که خشونت تسلیحاتی در آمریکا سالانه 557 میلیارد دلار هزینه برای اقتصاد این کشور دارد.

این رقم معادل بیش از 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکاست.

یک استاد دانشگاه «هاروارد» گفت: در زمینه بهداشتی، آسیب‌های خشونت تسلیحاتی در آمریکا روشن است؛ بیش از 45 هزار مورد مرگ و میر و احتمالا دو برابر این میزان آسیب‌های غیر کشنده با سلاح گرم در سال 2020 رخ داده که نوک کوه یخی از درد و رنج است.

وی افزود: وضعیت اخلاقی ناشی از خشونت تسلیحاتی نیز واضح است؛ در حال حاضر کودکان و نوجوانان در آمریکا بیش از هر دلیل دیگری به دلیل صدمات ناشی از سلاح گرم جان خود را از دست می‌دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اما در موضوع تجاری، تلاشی برای کاهش صدمات ناشی از خشونت تسلیحاتی وجود ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه «هاروارد»، «بخش عمده ای از هزینه‌ها به ضرر وارد شده بر کیفیت زندگی نسبت داده می‌شود؛ هر آسیب غیر کشنده با سلاح گرم منجر به حدود 30 هزار دلار هزینه مستقیم مراقبت‌های بهداشتی برای هر بازمانده در سال اول می‌شود؛ علاوه بر هزینه‌های اضافی، زیان در درآمد و بهره‌وری، تخمین زده می‌شود که برای کارفرمایان خصوصی 535 میلیون دلار در سال در سراسر کشور هزینه ایجاد می‌شود؛ کارگرانی که از جراحات اسلحه گرم جان سالم به در می‌برند، 40 درصد افزایش در اختلالات درد، 51 درصد افزایش در اختلالات روانپزشکی و 85 درصد افزایش در اختلالات مصرف مواد را تجربه می‌کنند.»

وی ابراز امیدواری کرد که انگیزه مالی کارفرمایان و بیمه‌گران،  سبب تلاش آن‌ها برای حرکت در مسیر کاهش خشونت‌های تسلیحاتی شود.

براساس آمارها، در سال 2020، در مجموع 45 هزار و 222 نفر بر اثر جراحات ناشی از اسلحه در آمریکا جان خود را از دست دادند که رقمی بی سابقه است؛ اگرچه این یک رکورد جدید بود، اما این رقم کاملا بی شباهت به سال‌های دیگر نبود.

توجه به موضوع خشونت تسلیحاتی در آمریکا و فعالیت حول محور جلوگیری از مرگ‌های ناشی از چنین حوادثی، عمدتا در زمان وقوع تیراندازی‌های جمعی رخ می‌دهند.

در حالی که تیراندازی‌های دسته جمعی (این عبارت معمولا زمانی به کار می‌رود که سه یا چهار یا بیشتر قربانی برای خشونت با اسلحه وجود داشته باشد) در آمریکا رایج هستند، اما تیراندازی‌های جمعی تنها بخش کوچکی معادل یک یا دو درصد قربانیان خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *