تدوین پیش‌نویس فاز سوم پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

15:39 - 27 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۵۳۶۷
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین پیش‌نویس سند فاز سوم پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر داد. فاز سوم این پروژه از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

تدوین پیش‌نویس فاز سوم پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

به گزارش گروه جامعه ،حمید ظهرابی با اعلام این خبر گفت: فرایند تدوین پیش‌نویس سند فاز سوم، در کمیته فنی پروژه انجام شد. نیازمندی‌های، فرصت‌ها، تهدید‌ها و خط مشی پروژه نیز در کارگروهی متشکل از کارشناسان، داوطلبان و همکاران پروژه پیشنهاد شده بود.

وی ادامه داد: این پیش‌نویس شامل اهداف، فعالیت‌ها، شاخص‌ها و خروجی‌های مورد انتظار از پروژه در فاز سوم و برای مدت ۵ سال است که به برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در تهران ارائه خواهد شد.

به گفته ظهرابی، پس از تایید سند نهایی، فاز سوم پروژه با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین UNDP و سازمان حفاظت محیط زیست و با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و نهاد‌های بین‌المللی آغاز خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در فاز سوم پروژه سعی داریم دامنه پایش‌ها تنها متمرکز بر مناطق تحت حفاظت سازمان نباشد و در کریدور‌های مهاجرتی یوز نیز پایش متمرکزتری انجام شود. همچنین بر مشارکت تمام ذینفعان خصوصا جامعه محلی و مسایل مربوط به معیشت پایدار آن‌ها تاکید شده است.

در پیش‌نویس این سند، مواردی همچون «تدوین و اجرای طرح جامع برای مدیریت زیستگاه‌های یوزپلنگ با کمک ذینفعان محلی» و «پایش سیستماتیک جمعیت یوزپلنگ و طعمه‌ها در همه زیستگاه‌های طبیعی بالقوه و گذرگاه‌های مهاجرتی» از خروجی‌های مورد انتظار فاز سوم است.

همچنین «بهبود حفاظت از یوزپلنگ و طعمه‌هایش از طریق آموزش نیروی انسانی و محیطبانان»، «تدوین طرح حفاظت خارج از عرصه طبیعی (ذخیره‌گاه طبیعی محصور، تکثیر در اسارت و...)»، «تدوین طرح جامع افزایش آگاهی عمومی با بسیج جوامع محلی و عموم مردم»، «تدوین طرح جامع برای معیشت پایدار جایگزین (اکوتوریسم، کشاورزی و دامپروری پایدار و...) از طریق رویکرد‌های مشارکتی» و «شناسایی تعارض‌ها بین حیات‌وحش و جوامع محلی و اجرای طرح‌هایی برای حل این تعارضات به شیوه مشارکتی» از دیگر خروجی‌های مورد انتظار پروژه در فاز سوم است. «تقویت همکاری بین ذینفعان ملی و استانی» و «افزایش آگاهی و ظرفیت‌سازی برای مسئولان کشوری، استانی و محلی (مانند قضات، نمایندگان مجلس و مدیران)» از دیگر خروجی‌های مورد انتظار فاز سوم پروژه است.

ظهرابی درباره اعتبارات مالی فاز سوم گفت: پس از نهایی شدن سند فاز سوم، ارزیابی‌های مالی فاز سوم نیز مشخص خواهد شد.

پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال ۱۳۸۰ با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران ملل متحد با مشارکت جمع گسترده‌ای از کارشناسان داخلی بین‌المللی به آغاز به کار کرد. پیشتر اخباری مبنی بر «قطع همکاری» سازمان ملل با پروژه یوز منتشر شده بود که به نظر می‌رسد سخنان تازه ظهرابی نشان از صحت نداشتن این اخبار داشته باشد.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *