اشتغال 58 درصد زندانیان استان مرکزی در 72 کارگاه

10:44 - 31 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۲۵۷۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
زندان های استان مرکزی به لحاظ اشتغالزایی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و توسعه مسئله اشتغال در زندان‌های استان مرکزی از برنامه‌های اولویت دار استان است بر همین اساس 58 درصد زندانیان استان مرکزی مشغول به کارند که تعداد این زندانیان هزارو 911 نفربوده و از این تعداد 861 نفر در کارگاه، 284 نفر به صورت اشتغال نشسته و 766 نفر اعزام به کار هستند همچنین زندانیان در72 کارگاه استان مشغول به کارند و تعداد محکومان حاضر به خواب 3هزار201 نفر است.

خبرگزاری میزان – دستگاه قضا همواره ارتقاء وضعیت زندان‌ها و زندانیان سراسر کشور را جزو اولویت‌های خویش قرار داده است به طوری که با دستور رئیس قوه قضاییه و با فرمان هشت ماده رئیس سازمان زندان‌ها، اصلاح مجرمان و بهبود وضعیت زندان‌ها در دستور کار است در همین راستا رویکردهای جدیدی به جهت اصلاح و تربیت مددجویان در نظر گرفته که از جمله رهیافت‌های تحولی مدیریت سازمان زندان‌ها «بحث اشتغال زندانیان» ، « برنامه‌های حمایتی ویژه خانواده زندانیان» ، «توسعه مراقبت‌های الکترونیکی» ، «راه‌اندازی سامانه‌های ملاقات غیرحضوری » ، «طرح‌های پایش و غربالگری» «سرکشی‌ها و بازدیدهای مستمر مقامات قضایی از زندان‌های سراسر کشور»، «ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»، «حبس زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی»، «اعطای مرخصی‌های مناسبتی و ویژه» و« ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» است که در زندان‌های کشور و سایر استان‌ها در حال اجراست.

گفتنی است که اشتغال زندانیان در کارگاه‌های مختلف داخل و خارج از زندان مزایای زیادی به همراه دارد به طوری که زندانیان از این طریق فن و حرفه ای را فرا گرفته و بعد از سپری کردن دوره محکومیت می توانند از آموزش های داخل زندان برای ادامه زندگی خود بهره گیرند البته اشتغال زندانیان سبب می شود که با کسب درآمد از خانواده های خود حمایت کنند.

به همین منظور هر اندازه اشتغال زندانیان توسعه پیدا کند تاثیر مستقیمی در اصلاح مجرمان و کاهش زمینه های ارتکاب جرایم دارد و این امرموجب تحقق اولویت‌های سند تحول قضایی می شود.

در همین راستا در زندان های سراسر کشور زندانیان در کارگاه های داخل زندان و مجموعه های خارج از آن مشغول به کارند تا با ایجاد درآمد پایدار و دستمزد ناشی از فعالیت های اشتغالزایی بخشی از سبد هزینه خانواده های خود را تامین کنند.

58 درصد زندانیان استان مرکزی در72 کارگاه مشغول به کارند

در همین زمینه زندان های استان مرکزی به لحاظ اشتغال زایی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و توسعه مسئله اشتغال در زندان‌های استان مرکزی از برنامه‌های اولویت دار استان است بر همین اساس 58 درصد زندانیان استان مرکزی مشغول به کارند که تعداد این زندانیان هزارو 911 نفربوده و از این تعداد 861 نفر در کارگاه، 284 نفر به صورت اشتغال نشسته و 766 نفر اعزام به کار هستند همچنین زندانیان در72 کارگاه استان مشغول به کارند و تعداد محکومان حاضر به خواب 3هزار201 نفر است.

در حال حاضر مددجویان استان مرکزی در حرفه های مختلفی از جمله جوشکاری، تراشکاری و فنس بافی، نجاری، رنگ کاری، سازه سیمانی، قالیبافی، خیاطی، تابلو فرش، پستایی دوزی(رویه کفش)، آرایشگاه ها، فروشگاه ها، نانوایی ها، ساندویچی ها، پتوشویی ها، کارگاه های مونتاژ(فلاسک- برد الکترونیک- فیوز –گیره لباس ) و... مشغول به کارند.

گفتنی است که در ادارات فنی و حرفه ای – صنایع دستی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی دربیش از 35 رشته از بخشهای صنایع دستی ، صنعتی و کشاورزی و خدماتی آموزش انجام می شود که 3هزارو 161 نفر در دوره ثبت نام کرده و2هزارو 534 نفر معرفی به آزمون شده اند علاوه بر این اکثر آزمونها در حال برگزاری بوده و هنوز نتایج برخی از آنها اعلام نشده ولیکن بطور معمول بالای 80 درصد شرکت کنندگان موفق به دریافت گواهینامه قبولی می شوند.

رشته هایی که در ادارات فنی و حرفه ای – صنایع دستی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آموزش داده می شود شامل بکارگيری HSE در صنايع (مقدماتی)، کاربرICDL ، پيرايشگر مردانه درجه 1، جوشكاری با فرايند قوس الكتريكی E8، معرق کار چوب ( بدون قالب ) درجه 2، كشت لوبيا،مديريت داشت گياهان دارويی بذری ، سوزن دوز سنتی ، حصيرباف، قلاب بافی مقدماتی، سبد بافي، آرماتور بند ، دوزنده كيف با چرم طبيعی ، پرورش قارچ خوراكی ، عکاس خبري ، نصب سيستم های اعلام حريق ، پكيج شوفاژ ديواری (پكيج حرارتی ) سطح 1، دوزنده لباس بدون الگو و... است.

به منظور استفاده حداکثری از پابندهای الکترونیکی برای متهمان و محکومان اقداماتی اعم از اختصاص 5 نفر از همکاران استخدامی و وظیفه به عنوان مسئول ، کارشناسان مالی ، فنی ، پایش و اجرای احکام در مرکز مراقبت الکترونیکی استان ، خریداری تجهیزات الکترونیکی ، پیشنهاد دستور العمل اجرایی آئین نامه اجرایی مراقبت های الکترونیکی مصوب 11تیر1397 به سازمان زندان های کشوری جهت رویه واحد در خصوص نحوه معرفی محکومان و اعطای مرخصی و تاسیسات نهادهای ارفاقی از جمله آزادی مشروط ، تعلیق مجازات و... ، تهیه لیست اسمی واجد الشرایط محکومان ماده 62 قانون مجازات اسلامی و پیشنهاد به دادستان و دبیر هیئت بازداشتی و کاهش جمعیت کیفری در سال جاری و سنوات قبل در استان انجام شده است.

222 مددجوی استان مرکزی در6 ماه ابتدای سال تحت پوشش پابند الکترونیکی قرار گرفتند

گفتنی است که حدودا 300 نفراز زندانیان را می توان به مرکز مراقبت الکترونیک منتقل کرد علاوه بر این از ابتدای سال جاری تا کنون 222 مورد تجهیزات الکترونیکی نصب و 118 مورد به دلایلی از جمله آزادی و نقص فنی فک شده است.

در زمینه بازدید از زندان ها توسط قضات و مسئولان قضایی و رسیدگی به امور قضایی زندانیان در سال جاری 792 مورد بازدید از زندان و 2 هزارو 540 ملاقات الکترونیکی توسط مقامات قضایی اعم از قضات دادسرا ، داگاه و اجرای احکام در سامانه مربوطه صورت گرفته است که ماحصل آن از ابتدای سال تاکنون شامل 120مورد آزادی مشروط، 160 مورد تعلیق زندانیان ، 4 هزارو 382 مورد مرخصی مددجویان،154مورد آزادی مجازات جایگزین حبس، 53 مورد آزادی قبولی اعسار و 322 مورد مرخصی منجر به آزادی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *