هشدار کارشناسان درباره مواجهه سوئد با پیامدهای گسترده نژادپرستی

13:02 - 30 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۲۱۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتخابات پارلمانی سوئد سبب آشکارتر شدن نژادپرستی و تبعیض نژادی ساختاری و نهادینه در این کشور شد.

خبرگزاری میزان – انتخابات پارلمانی سال جاری سوئد، تصویر کاملا متفاوتی از این کشور به عنوان مدعی انسان دوستی و میزبانی از مهاجران ارائه کرد.

به گزارش «آناتولی»، همه احزاب سیاسی مختلف سوئد در انتخابات پارلمانی سال جاری، روایت‌هایی نژادپرستانه و ضد مهاجر از خود ارائه کردند که تصویر این کشور به عنوان کشوری بشردوستانه را تضعیف و تا حد زیادی محو کرد؛ این امر با تبدیل شدن حزب دموکرات یا همان پوپولیست‌های راستگرای سوئد به دومین حزب بزرگ پارلمان سوئد سرعت بیشتری گرفت.

نژادپرستی در سوئد

 از دهه 1990، نژادپرستی و تبعیض نژادی در سوئد نهادینه شد، اما انتخابات پارلمانی سال جاری این موضوع را تقویت کرد؛ زیرا تقریبا همه احزاب سوئد به هر شکل ممکن تبلیغات نژادپرستانه در مورد مهاجران و افراد به حاشیه رانده شده را در دستور کار خود قرار دادند.

یک جامعه شناس جهانی: سوئد امروز حاشیه‌نشین‌ترین کشور اروپاست

«مسعود کمالی»، استاد دانشگاه «مید» سوئد و از جامعه شناسان برجسته جهان با اشاره به قرار گرفتن سوئد در مسیر نئولیبرالیسم آمریکایی از سال 1986، گفت که حزب دموکرات فعلی سوئد بر پایه سازمان « Keep Sweden Swedish»، سازمان نژادپرست راست افراطی مستقر در «استکهلم» تاسیس شده در همان زمان شکل گرفت.

وی افزود: دموکرات‌های سوئد که زمانی به دلیل روابطشان با نئونازی‌ها از سیاست منع شده بودند، اکنون دومین حزب بزرگ پارلمانی سوئد هستند و این امر افزایش شکاف‌ها در سوئد را در پی دارد؛ ضمن این که سیاست‌های نئولیبرالی منجر به افزایش نابرابری‌ها و به حاشیه راندن مهاجران و افراد با پیشینه‌های مهاجر شد و در عین حال، نژادپرستی افزایش یافت.

این جامعه شناس که مدیریت پروژه دولتی تحقیقاتی ضد نژادپرستی در سوئد را نیز برعهده دارد، تاکید کرد که مقام‌های سوئدی هشدارهای او درباره افزایش نژادپرستی و حاشیه نشینی را جدی نگرفتند.

 به گفته این محقق جامعه شناس، مهاجران در سوئد مورد تبعیض قرار می‌گیرند؛ از فرصت‌های برابر محروم می‌شوند؛ سوئد در سیاست مهاجرتی خود سختگیرانه عمل می‌کند؛ سیستم سوئد مهاجران را فقیر و بیکار می‌کند و در ادامه مشکلات ناشی از فقر را به گردن آن‌ها می‌اندازد؛ ...

وی در ادامه افزود: سوئد کشوریست که نژادپرستی در آن عمیقا ریشه‌دار و نهادینه شده است و این امر در زندگی روزمره نیز احساس می‌شود؛ زیرا مقامات و نهادهای دولتی نژادپرستی و تبعیض را پرورش می‌دهند؛ در 10 سال گذشته، این کشور شاهد افزایش 35 درصدی شکاف‌های اجتماعی- اقتصادی بوده است که به این معنی است که سوئد امروز حاشیه‌نشین‌ترین کشور اروپاست.

به گفته «کمالی» بیماری هر جامعه از زندان هایش مشخص می‌شود؛ 70 درصد زندانیان در سوئد پیشینه مهاجر دارند؛ بنابراین مسئله تبعیض ساختاری، تبعیض تاریخی است که اکنون خود را در سوابق جنایی نشان می‌دهد.

«کمالی» در سال 2001، تحقیقاتی به نام «معضل اروپایی» انجام داد که در آن نشان داد چگونه نژادپرستی در اروپا در بازار کار، سیستم آموزشی، سیاست و بازار مسکن نهادینه شده است؛ تحقیق مذکور همچنین نشان داد که اگر دولت‌ها در اروپا اقدامی انجام ندهند، نژادپرستی با گذشت زمان افزایش خواهد یافت؛ اروپا همیشه خود را پشت نژادپرستی آمریکایی و نژادپرستی و استعماری جامعه آمریکایی پنهان می‌کند.

سوئد در آینده شاهد جنایتکاری‌های بیشتر خواهد بود

استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه «گاول» نیز می‌گوید یکی از بزرگ‌ترین عواملی که در افزایش نژادپرستی در سوئد نقش داشته، سیاست نئولیبرالی است که شکاف عظیمی بین فقرا و ثروتمندان ایجاد کرد؛ پیش بینی می‌کنم که سوئد شاهد درگیری‌های بیشتر و جنایتکاری بیشتر خواهد بود؛ زیرا ما کشوری تقسیم شده خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ادامه حرکت سوئد در این مسیر، آینده ناروشنی را رقم می‌زند؛ خروج مهاجران یکی از پیامدهای حرکت در این مسیر است و تاثیر بسیار منفی بر زندگی کاری، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت و دوقطبی شدن مردم علیه یکدیگر را بیشتر خواهد کرد.

نژادپرستی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امنیتی سوئد است

رئیس حزب سیاسی «ابتکار فمینیست» نیز تاکید کرد که نژادپرستی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امنیتی در سوئد است؛ به طور روزانه، سوئدی‌های غیرسفیدپوست در بازار کار، در بازار مسکن، در سیستم مدرسه و در مراقبت‌های بهداشتی در معرض نژادپرستی و اسلام هراسی هستند؛ نژادپرستی می‌تواند عواقب بدتری نیز داشته باشد؛ زیرا نژادپرستی خشونت است، نژادپرستی می‌کشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *