سیاست‌های غیرقیمتی دولت برای کنترل قاچاق؛ افزایش قیمت بنزین اصلا در کار نیست

14:33 - 29 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۰۹۹۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ناترازی بنزین محصول اقدامات دولت قبلی مبنی بر آینده فروشی است. در حال حاضر شرایط کشور پذیرای افزایش قیمت بنزین نخواهد بود و سیاست های غیرقیمتی مانند کاهش سهمیه ی آزاد خودروهای شخصی و افزایش نظارت بر سهمیه ی کارت سوخت جایگاه داران می تواند بیشتر موثر باشد و دولت نیز به دنبال همین راهکارها است و افزایش قیمت بنزین اصلا در کار نیست.

خبرگزاری میزان - خودکفایی در تولید بنزین و عدم واردات فرآورده های نفتی از سایر کشورها مدت هاست مورد توجه مسئولان کشور بوده است. در دوره ای در این زمینه به همترازی مصرف و تولید رسیدیم. اما الان بیم آن می رود که از دو سال آینده با مشکل جدی ای در خصوص ناترازی بنزین مواجه شویم. این مشکل بر اثر مسائل مختلفی از جمله افزایش مسافرت ها با فروکش کردن همه گیری کرونا، عدم سرمایه گذاری دولت های قبل در توسعه ی پالایشگاه ها، کاهش ظرفیت تولید بنزین در برخی پالایشگاه های موجود و عدم مدیریت صحیح مصرف بروز کرده است.

برای رفع این مشکل دو راهکار پیش روی دست اندر کاران و مسئولان کشور قرار دارد. راهکار اول قیمتی و روش دوم غیرقیمتی است. در یک سیاست صحیح، وزارت نفت بر سیاست های غیرنفتی از جمله تشدید نظارت ها بر کارت سوخت جایگاه داران و کاهش سهمیه ی آزاد کارت های سوخت خودروهای شخصی روی آورده است. طی 45 روز گذشته از طریق اجرای همین سیاست های غیرقیمتی از قاچاق 100 میلیون لیتر بنزین جلوگیری به عمل آمده است که اقدام مثبتی محسوب می شود.

به عقیده ی برخی همین که وزارت نفت به سیاست های غیرقیمتی روی آورده است، یک قدم رو به جلو محسوب می شود و باید همین روند ادامه یابد. به ویژه بهینه سازی مصرف باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد. نظرات بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

محبی در خصوص ناترازی بنزین در کشور که پیش بینی می شود طی سال های آتی با آن روبرو شویم، تصریح کرد: متاسفانه در دولت های قبلی توجهی به میزان مصرف بنزین در اتومبیل های داخلی نشد. سوخت جایگزین از جمله گسترش جایگاه های سی ان جی و ال پی جی مورد توجه قرار نگرفت. ما حدود 108 میلیون لیتر روزانه تولید بنزین در کشور داریم که به طور متوسط حدود 100 میلیون لیتر از آن مصرف می شود. نزدیک شدن میزان تولید و مصرف می تواند در آینده ما را تبدیل به واردکننده ی بنزین کند و این اتفاق خوبی نیست. این شرایط محصول عملکرد دولت قبلی است که آینده فروشی کرد. امروز دولت سیزدهم باید توجه ویژه ای به پالایشگاه سازی داشته باشد تا در آینده به بهره برداری برسند. استفاده از سوخت جایگزین به جای بنزین هم باید مورد توجه قرار بگیرد. ارتقای کیفیت خودروهای بنزین سوز در داخل کشور نیز باید مدنظر باشد. صرفه جویی عموم مردم در مصرف بنزین نیز می تواند کارساز باشد. متاسفانه ما به وفور شاهد خودروهای تک سرنشین در سطح شهرها هستیم که مصرف بنزین را به شدت بالا می برد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر جایگاه داران کارت سوخت دارند و به این منظور که افراد تا بی نهایت نتوانند از سوخت استفاده کنند، این کارت ها پیش بینی شده است. این شرایط کمک می کند تا قاچاق صورت نگیرد، اما باز هم به خاطر اختلاف قیمت جدی بنزین در داخل کشور و آن طرف مرزها، تخلفات وجود دارد و باید نظارت ها برای کاهش این امر افزایش پیدا کند.  

محبی خاطرنشان کرد: اخیراً دولت به حذف ارز ترجیحی و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای آن مبادرت کرد. به همین دلیل شرایط کشور به گونه ای نیست که بتوانیم برای حل مشکل ناترازی بنزین به سیاست های قیمتی روی بیاوریم. برخی از منتقدان دولت به دور از انصاف تلاش کردند جریان هایی را علیه سیاست صحیح حذف ارز ترجیحی به وجود بیاورند که با هوشیاری مسئولان این موضوع به درستی مدیریت شد. اما به هر حال، فعلاً شرایط کشور پذیرای افزایش قیمت بنزین نخواهد بود و سیاست های غیرقیمتی مانند کاهش سهمیه ی آزاد خودروهای شخصی و افزایش نظارت بر سهمیه ی کارت سوخت جایگاه داران می تواند بیشتر موثر باشد و دولت نیز به دنبال همین راهکارها است و افزایش قیمت بنزین اصلا در کار نیست. من در جلسه ای به آقای رئیس جمهور هم مطرح کردم که در زمان اوج مصرف بنزین به سیاست هایی مثل ارائه ی ارزان سی ان جی روی بیاوریم و حتی در مقاطعی آن را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم. الان به خاطر ارزان بودن بنزین بسیاری از خودروهایی که دستگاه سی ان جی هم دارند، ترجیح می دهند از بنزین استفاده کنند. البته باید در نظر داشته باشیم که ایجاد زیرساخت های مربوط به سی ان جی هم در افزیش استفاده از آن موثر است. الان افراد گاهاً باید در صف های طولانی سی ان جی بمانند و به همین دلیل ترجیح می دهند از بنزین استفاده کنند.

وی در پایان تأکید کرد:. متاسفانه ضربه ای که دولت قبلی به کشور زد، امروز کاملاً قابل مشاهده است. ناترازی بنزین بر اثر بی توجهی دولت قبل به این موضوع بروز کرده است. به ال پی جی نیز با وجود تأکیدات ما در مجلس، توجه جدی ای در دولت قبل نشد و تمامی این مسائل امروز به مشکل ناترازی بنزین در کشور منجر شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *