کنعانی: گزارش گزارشگر سازمان ملل نشان داد تحریم‎های دولت آمریکا تا چه میزان مردم ایران را در معرض آسیب و رنج قرار داده است

10:18 - 29 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۰۵۰۶
دسته بندی: حقوق بشر
کنعانی: گزارش گزارشگر سازمان ملل نشان داد تحریم‎های دولت آمریکا تا چه میزان مردم ایران را در معرض آسیب و رنج قرار داده است
سخنگوی وزارت امور خارجه به انتشار گزارش گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‎ها درباره آثار تحریم‎های یکجانبه آمریکا بر مردم ایران واکنش نشان داد.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری میزان، ضمن اشاره به انتشار گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها درباره ایران، گفت: ابعاد این گزارش دال بر این است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت ‌آمریکا و تحریم‌هایی که تحت عنوان تحریم‌های ثانویه ذکر می‌کنند، برخلاف ادعای دولت آمریکا که معتقد است این تحریم‌ها علیه دولت و نهادهای دولتی اعمال شده مشخصاً چه میزان تأثیر ناگواری بر ابعاد زندگی مردم گذاشته و چه میزان ملت ایران را به رنج انداخته است.

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها بر معیشت مردم و حتی دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی تأثیر می‎گذارد، بیان کرد: این تحریم‎ها به طور مشخص کودکان پروانه‌ای را که از مظلوم‌ترین قشرهای آسیب‌پذیر ناشی از تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا هستند، تحت تاثیر قرار داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار کرد: شرکت سوئدی به عنوان تنها شرکت تأمین کننده پانسمان مورد نیاز این کودکان مظلوم به دلیل تحریم‌های آمریکا صادرات پانسمان‌های مورد نیاز این بیماران را به ایران قطع کرد.

«کنعانی»، در بخش دیگری ضمن اشاره به نقش تحریم‌های یکجانبه آمریکا در عدم دسترسی مردم ایران به مایحتاج ضروری زندگی، بیان کرد: عدم دسترسی مردم به نیازهایشان و نقش تحریم‌های دولت‌ آمریکا در فعالیت‌های تجاری که تأمین‌کننده مایحتاج مردم هستند، صرفا بخش‌هایی از مباحث مورد اشاره در گزارش گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‎ها است که نشان می‌دهد تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران نه فقط تحریم‌هایی علیه دولت و مراکز دولتی بلکه تحریم علیه ملت ایران بوده و این تحریم‌ها حقوق قانونی و انسانی ملت ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، ادامه داد: حتی تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر بحث ارتباطات انسان دوستانه ملت ایران و فعالان گروه‌های غیردولتی و همچنین در حوزه‌های انسانی و در همه این ابعاد، قابل ملاحظه است.

بیشتر بخوانید:

گزارشگر ویژه سازمان ملل: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران با هنجارها و اصول حقوقی بین‌المللی مطابقت ندارد

دوهان: ایران از تحریم‌های بسیار جدی آمریکا رنج می‌برد

«ناصر کنعانی»، در بخش دیگری تاکید کرد: گزارش گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‎ها نشان داد دولت آمریکا در چارچوب نگاه سیاسی و استفاده ابزاری از تحریم‌ها برای تأمین منافع سیاسی خود و همچنین تحمیل خواسته‎های سیاسی خود علیه ایران، چه میزان مردم ایران را معرض آسیب و رنج قرار داده است و حتی در مباحث دارویی چه میزان مرگ و میر را بر بیماران در ایران تحمیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما به طور مشخص در این ارتباط می‌توانیم به نقش تحریم‌ها در تأمین واکسن مورد نیاز مردم ایران در حوزه کرونا اشاره کنیم، افزود: تحریم باعث شد ایران در ابتدای این بحران نتواند واکسن‌های مورد نیاز خود را از بازارهای جهانی تأمین کند و یا احیانا نتواند نقل و انتقال پولی را در سیستم‌های شناخته شده بانکی برای خرید واکسن انجام بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: طبیعتاً این اقدام دولت آمریکا موجب مرگ و میر تعداد بسیار زیادی از بیماران کرونایی در ایران شده است؛ اینها تنها بخشی از اقدامات ضدانسانی و ضد بشری دولت آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران است که برخلاف شعارهای حقوق بشری دولت آمریکا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *