افزایش 40 درصدی صادرات ایران به آفریقا

9:36 - 29 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۰۴۷۳
موزامبیک با خرید ۱۰۵ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار کالا از ایران، یک هزار و ۵۱۱ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل از ایران واردات داشته است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: پس از ثبت رکوردهای تازه از افزایش تجارت و صادرات ایران با کشورهای همسایه و اعضای سازمان‌های منطقه‌ای بزرگ همچون اکو، شانگهای و اتحادیه اوراسیا، تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک حاکی از جهش تجارت با قاره آفریقاست.

طبق آمارهایی که روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در نشست بررسی فرصت‌های تجاری ایران و قاره آفریقا ارائه داده است، در پنج ماه نخست امسال صادرات ۴۰ درصد و واردات ۱۴۷ درصد با ۵۵ کشور قاره آفریقا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

براساس گفته‌های وی، توسعه روابط با همسایگان، کشورهای پیرامونی و حضور در بازار کشورهای نزدیک و همسو یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که ۵۵ کشور آفریقایی در این شاخصه‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد رشد مبادلات با قاره آفریقا بودیم، افزود: در سال گذشته به ۵۰ کشور صادرات و از ۱۸ کشور واردات داشتیم، البته در پنج ماه نخست امسال صادرات ۴۰ درصد و واردات ۱۴۷ درصد با ۵۵ کشور قاره آفریقا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

جهش صادرات به کشورهای آفریقایی

طبق آمار ارائه شده، در پنج ماه نخست امسال یک میلیون و ۳۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۴۱ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۲۲ دلار میان ایران و قاره آفریقا مبادله شد که از این میزان سهم صادرات یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۶۴۷ تن به ارزش ۶۹۶ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۴۱۲ دلار به ۳۷ کشور آفریقایی بود و سهم واردات ۴۲ هزار و ۶۲۹ تن کالا به ارزش ۴۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۱۰ دلار از ۱۹ کشور آفریقایی بوده است.

گفتنی است در مدت مشابه سال گذشته، ارزش تجارت ایران با کشورهای آفریقایی 515 میلیون و 637 هزار و 708 دلار بوده که مقایسه آن با تجارت پنج ماه نخست امسال نشان دهنده رشد 43.7 درصدی تجارت ایران با قاره سیاه دارد.

همچنین دربخش صادرات که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 40 درصدی داشته است، درسال گذشته درمجموع 497 میلیون و 665 هزار و 437 دلار کالا به این قاره صادر شده بود که 200 میلیون دلار کمتر از پنج ماهه امسال است.در بخش واردات که با جهش 147 درصدی همراه شده است، در حالی که در پنج ماه نخست سال گذشته 17 میلیون و 972 هزار و 271 دلار کالا از کشورهای آفریقایی وارد شده بود، این رقم در پنج ماهه سال جاری به 44 میلیون و 291 هزار و 510 دلار افزایش یافته است.

اصلی‌ترین واردکننده‌ها از ایران

براساس این گزارش، میزان صادرات ایران به بسیاری از کشورهای آفریقایی با رشد بالایی همراه بوده است. نگاهی به اصلی‌ترین مقاصد کالاهای ایرانی دراین قاره نشان می‌‌دهد که واردات آفریقای جنوبی از ایران 203 درصد بیشتر شده است.

صادرات به این کشور ۲۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار دلار بوده است. همچنین موزامبیک با خرید ۱۰۵ میلیون و ۲۹۲ هزار دلار کالا از ایران، یک هزار و ۵۱۱ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل از ایران واردات داشته است. علاوه براین سودان با ۸۵ میلیون و ۲۸۳ هزار دلار و رشد ۳۷۴ درصدی، نیجریه با ۸۱ میلیون دلار و رشد ۳۳۴ درصدی و غنا با ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و کاهش ۶۲ درصدی، سایر مقاصد کالاهای ایرانی در تجارت با قاره آفریقا در پنج ماه نخست امسال بوده‌اند.

ازسوی دیگر، تانزانیا با ۱۲ میلیون و ۴۲۹ هزار دلار و رشد ۱۶۸ درصدی، کنیا با ۹.۵ میلیون دلار و ۵۱۸ درصدی، آفریقای جنوبی با چهار میلیون و ۵۷۳ هزار دلار و رشد ۳۲۰ درصدی، کنگو با چهار میلیون و ۱۱۷ هزار دلار و غنا با سه میلیون و ۳۴۳ هزار دلار و رشد ۱۳۱ درصدی در پنج ماه نخست امسال پنج کشور مبدأ (واردات) بودند، البته کنگو در سال گذشته تجارتی با ایران نداشته است.

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در تجارت با آفریقای جنوبی جهش مناسب داشتیم، اما به اهداف دست نیافته‌ایم، تصریح کرد: در سال گذشته ایران به آفریقای جنوبی ۲۵۴ میلیون و ۲۶۸ هزار دلار با رشد ۵۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ صادرات داشت و ۶ میلیون و ۴۴۵ هزار دلار واردات انجام داده است.

وی بر اساس آمارهای تجاری در دهه گذشته و با بیان اینکه تجارت ایران و قاره آفریقا فراز و نشیب بسیاری داشته است، خاطرنشان کرد: گمرک آمادگی امضای موافقت‌نامه تجاری برای افزایش سرعت تجاری، کنترل گمرکی و تبادل و پردازش اطلاعات را دارد تا تبادلات افزایش یابد.

به گفته وی، مواد اولیه و ماشین‌آلات کالاهای وارداتی و مشتقات نفتی، پتروپالایشگاهی، مواد غذایی و مواد معدنی محصولات صادراتی به آفریقای جنوبی بوده است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: صادرات آفریقا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *