ساعت شروع کلاس مدارس همچنان نامشخص

9:08 - 28 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۸۹۵۰
تنها چند روز تا آغاز سال تحصیلی جدید زمان باقی مانده است که مدیران مدارس می‌گویند به دلیل عدم ابلاغ تغییر ساعت برای جلوگیری از ترافیک به روال گذشته عمل خواهند کرد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: روزهای پایانی شهریور، تداعی خاطرات بوی کتاب نو، روپوش‌های جدید و لوازم التحریر رنگانگ است، روزها که کوتاه می‌شود صدای خنده کودکانی که با کوله پشتی‌شان گویی جهان را حمل می کنند، بلندتر می‌شود. نگرانی پشت شادی عمیقی نهفته است و این از نگاه مادران و پدران با دوری از فرزندشان، پنهان نیست، هرچند فاصله گرفتن از اجتماع آسیب‌های متعددی دارد اما لازمه اجتماعی شدن در ابتدا کاهش وابستگی از خانواده است.

بیش از دو سال و نیم از دورانی که مدارس از شور و اشتیاق دانش‌آموزان دور مانده بود می گذرد و امسال سال تحصیلی با حضور صددرصدی دانش‌آموزان همانند سال‌هایی که در کوچه‌ها و خیابان دانش‌آموزان را با روپوش‌های رنگی و شیطنت‌های کودکانه می‌دیدیم آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ طبق اطلاعیه‌ای از سوی ستاد کرونا، تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی به‌صورت حضوری برگزار شد، سال تحصیلی جاری نیز طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش کاملاً حضوری خواهد بود.

مهر امسال از این جهت با تمام مهرهایی که پشت سر گذرانده‌ایم تفاوت دارد ،زیرا آدم های پیش از دوران کرونا با پس از آن به جهت افزایش فردیت و کاهش بعد اجتماعی خود فرق کرده‌اند و این موضوع به طور قطع در روحیه دانش‌آموزان هم مؤثر بوده است. اوایل مجازی شدن آموزش دانش‌آموز از این موضوع استقبال می‌کردند اما بعد از مدتی خلأ حضور در جامعه کوچکی به نام مدرسه در آنها احساس شد، به گونه‌ای که قریب به اتفاق آنها خواستار حضور در مدارس و بودن در کنار همکلاسی‌های خود شدند.

آموزش در سراسر کشور در حالی حضوری می‌شود که هزینه زیادی برای بستر مجازی صرف شد اما طبق برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش وقتی آموزش به طور کامل حضوری شود، بستر مجازی در سایه قرار خواهد گرفت و شاید صرفاً برای روزهایی که پایتخت با میزان آلودگی بالای هوا یا بارش برف در استان‌های سردسیر همراه باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ضرورت واکسیناسیون دانش‌آموزان و معلمان

یکی از لازمه‌های حضوری شدن آموزش، واکسیناسیون دانش‌آموزان و معلمان است. وزیر آموزش و پرورش درباره ضرورت انجام واکسیناسیون جهت حضور در مدرسه به ایسنا گفته است: واکسیناسیون دانش‌آموزان اجباری نبود اما درصد بسیار بالایی واکسن را تزریق کردند و تا آخرین گزارشی که داشتم تا ۹۶ درصد دوز اول را گرفته بودند و حالا هم با توجه به اینکه منوط شده بود واکسن بزنند و بعد وارد مدرسه شوند همکارانم کنترل بیشتری  به جهت سلامت خود دانش‌آموزان داشته باشند.

نوری ضمن بیان این توصیه که همکاران دوز یادآور تزریق کنند، گفت: بنده خودم دوز چهارم را تزریق کردم و به همکارانم سفارش می‌کنم حتماً تزریق دوز یادآور را انجام دهند. معلمان جزو اقشاری بودند که بالاترین میزان تزریق واکسن را داشتند. در سال تحصیلی گذشته برنامه‌ریزی‌های آموزشی متناسب با آمار مرگ و میر ناشی از کرونا و میزان شیوع این ویروس بود، به گونه‌ای که دانش‌آموزان صرفاً برخی از روزهای هفته را در کلاس درس بودند اما تلاش شد بیش از این میان دانش‌آموزان و مدارس فاصله نیفتد و افت تحصیلی بیش ازاین خودنمایی نکند. طبق گفته معاونت ابتدایی آموزش و پرورش آسیب‌ها در مقطع اول و دوم ابتدایی مشهود بوده و خواندن و نوشتن که اصل آموزش است مورد صدمه قرار گرفته است.

پس از فروردین سال ۱۴۰۱ با کاهش میزان مرگ و میر و انتقال ویروس کرونا آموزش‌ها به طور کامل در مدارس حضوری شد، حضور دانش‌آموزان در کلاس درس موج جدیدی از افت یادگیری را به آموزش و پرورش اثبات کرد که ناشی از آموزش حضوری بوده است. انتظار می‌رود برنامه‌ریزی درستی برای سال تحصیلی جاری انجام شود تا میزان نگرانی والدین و دانش‌آموزان کاهش یابد و مهر با اشتیاقی که مدتی از دانش‌آموزان دریغ شده بود آغاز شود. از این‌رو طرح ملی بازگشایی مداس مورد توجه قرار دارد.

مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی جدید بیان کرد: سال تحصیلی از روز دوم مهر ماه آغاز می‌شود اما از آنجا که ایام بازگشایی با ایام ماه صفر مصادف شده است و همچنین شهادت حضرت امام رضا(ع) را در پی داریم اگر دانش‌آموزی بخواهد در هفته اول مهر ماه به سفر زیارتی کربلا یا مشهد برود می‌تواند با هماهنگی و کسب اجازه از مدیر مدرسه اقدام کند.

تعویق ساعت شروع کلاس درس اعلام رسمی نشده است

رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در واکنش به این سؤال که در هفته اول مهر ماه، به‌صورت یک روز در میان روزهای تعطیل را داریم، آیا در روزهایی که تعطیل رسمی نیست مدارس باز هستند، گفت: مدارس در روزهایی که تعطیل نیست باز هستند، به هر حال این ایام، ایام بازگشایی و آغاز روزهای سال تحصیلی است و مدارس باید این روزها را مدیریت کنند.

اما یکی دیگر از چالش‌های ماه مهر ترافیکی است که در پایتخت شاهد خواهیم بود. با توجه به برقراری کامل ساعات تحصیلی محسن منصوری، استاندار تهران 22 شهریور در مورد تصمیمات اتخاذ شده جهت تسهیل ترافیک استان با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور جهت کاهش پیک ترافیک ماه مهر در خصوص ساعت فعالیت مدارس بیان کرد: ساعت فعالیت شیفت صبح مقاطع متوسطه ۷:۳۰ و مقاطع ابتدایی شهر تهران ۸:۳۰ در نظر گرفته شد.

این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش مدارس ابتدایی نیز همان ساعت 7:30 را برای شروع ساعت کلاسی به اولیا اعلام کرده‌اند و سرویس مدارس نیز بر همین مبنا برنامه را به خانواده‌ها داده‌اند. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اعلام تعویق شروع ساعات مدارس به ۸:۳۰ از سوی استانداری تهران و در عین حال برنامه‌ریزی مدارس طبق ساعت سابق که همان ۷:۳۰ است، توضیح داد: کلاس درس از ساعت۷:۳۰ شروع خواهد شد و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آخرین تصمیمات خواهد بود، البته این خبر اعلام رسمی نشده است.

مدارس می‌گویند هنوز هیچ ابلاغی از سوی آموزش و پرورش به آنها برای تغییر ساعت اعلام نشده، بنابراین آنها طبق روال گذشته اقدام کرده‌اند و به نظر می‌رسد زمان کوتاهی تا شروع سال تحصیلی برای چنین ابلاغی باقی مانده است.

از این‌رو مواجهه با هفته‌ای پر هیاهو در آغاز مهر ماه دور از انتظار نیست. کاظمی درباره حضور رئیس جمهور در روز بازگشایی مدارس نیز گفت: ان‌شاءالله زنگ بازگشایی که همراه با زنگ ایثار به مناسبت هفته دفاع مقدس است، همراهی مقامات را خواهیم داشت. اگر رئیس جمهور در سفر خارجی نباشند قطعاً مراسم با حضور ایشان خواهد بود. همچنین آغاز سال تحصیلی در استان‌ها با حضور مدیران کل آموزش و پرورش، استانداران و سایر مسئولان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایام پایانی صفر است و همچنین هفته دفاع مقدس را داریم، به همین مناسبت قرار است پیام مقام عالی وزارت که متناسب با این ایام است خوانده شود، علاوه‌بر این میثاق‌نامه‌ای در گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس از سوی دانش‌آموزان قرائت خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *