ورود دولت به بازار برنج با تعیین قیمت

11:29 - 27 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۸۰۲۷
دبیر انجمن برنج ایران گفت: با تعیین قیمت تضمینی خرید برنج، وزارت جهاد کشاورزی ملزم می‌شود یکی از سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های خود مانند سازمان تعاون روستایی را برای خرید برنج از کشاورزان مأمور کند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، خبر از نهایی شدن قیمت برنج داده است به طوری‌ که نرخ آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد تا به‌طور عملی وزارت جهاد کشاورزی وارد بازار برنج شود.

به گفته قربانی، وزارت جهاد کشاورزی وارد فرایند خرید در بازار برنج می‌شود و خرید انجام خواهد شد. چنانچه دولت به این بازار ورود کند، برندهای بزرگ هم وارد خواهند شد و تحرکات خوبی در بازار برنج را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که بازار برنج از مسائل مهم و جدی در کشور محسوب می‌شود و شالیکوبی‌ها هم پر از برنج هستند.

قربانی همچنین اعلام کرده است محدودیتی برای اعطای تسهیلات نوسازی شالیکوبی‌ها وجود ندارد. دولت درصدد است برای تنظیم بازار برنج ایرانی، قیمت این محصول را بر اساس نرخ‌های مصوب اعلام کند زیرا بازار برنج مستعد بروز نوسانات قیمتی است که بـا مداخله هدفمند دولـت در بازار با هدف افـزایش سود تولیدکننـده، کنتـرل بازار را در اختیار بگیرد.

افزایش تولید برنج در کشور

طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی امسال تولید برنج کشور ۲۵ درصد رشد داشته است که بدون شک باعث کاهش قیمت این محصول و متعادل شدن بازار آن خواهد شد. تولید برنج کشور به میزان ۲.۳ میلیون تن رسیده که نشان از عملکرد مطلوب دولت است زیرا یکی از موضوعات مهم که از ابتدا در دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی دنبال شد، موضوع خودکفایی در محصول برنج بود.

رویکرد حمایتی دولت از برنجکاران با اجرای کشت قراردادی

طرح کشت قراردادی رویکرد تازه وزارت جهاد کشاورزی در سال‌جاری است که این طرح امسال برای اولین بار در 46 هزار هکتار از شالیزار‌های استان‌های شمالی اجرا می‌شود. در این طرح نهاده‌های مورد نیاز کشت برنج ازجمله بذر، کود و سموم شیمیایی در اختیار شالیکاران قرار می‌گیرد و افزون بر حمایت‌های بیمه‌ای، کشاورزان می‌توانند از توصیه‌های فنی کارشناسان بهره بگیرند. با اجرای کشت قراردادی، قیمت برنج در زمان خودش توسط شورای قیمت‌گذاری تعیین شده و برمبنای آن خرید صورت می‌گیرد.

لغو ممنوعیت واردات برنج به کشور

وزارت جهاد کشاورزی در سیاست‌های صادرات و واردات خود بازنگری اعمال کرد تا با رفع ممنوعیت واردات برنج در ۴ ماه منتهی به آبان ماه و ورود برنج خارجی، قیمت برنج داخلی هم متعادل‌تر شد. در سال‌های گذشته واردات برنج در ۴ ماه منتهی به آبان ماه ممنوع بود در نتیجه در این زمان قیمت‌ها بالا می‌رفت که طی سال گذشته در کنار کاهش ۴۰ درصدی تولید برنج داخلی، به دلیل خشکسالی، میزان افزایش قیمت بیشتر شد و به بیش از ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو رسید.

مصرف ماهانه برنج به طور متوسط به حدود ۲۵۰ هزار تن می‌رسد که نزدیک به دوسوم آن از طریق تولید داخل (حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن) و یک‌سوم (حدود ۹۰ هزار تن) از طریق واردات تأمین می‌شود. بر اساس آمار رسمی گمرک تا پایان مردادماه بیش از 937 هزار تن معادل یک میلیارد و 138 میلیون دلار برنج به کشور وارد شده است تا جلوی افزایش قیمت بی‌رویه برنج در بازار داخلی گرفته شود.

وزارت جهاد کشاورزی برای مهار قیمت برنج در بازار علاوه بر کشت قراردادی و حمایت از کشاورزان، واردات برنج به کشور را در فصل برداشت این محصول آزاد کرد تا بازار این محصول دچار هیچ گونه خللی در واردات نشود.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به برگزاری جلسه‌ای پیرامون قیمت‌گذاری برنج برای سال‌جاری گفت: ادارات جهاد کشاورزی استان‌های مازندران و گیلان در روزهای اخیر جلساتی را در جهت تعیین قیمت برنج برگزار کردند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند و درنهایت وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد تا هفته آینده قیمت نهایی را اعلام می‌کند.

وی با اشاره به کاهش قیمت برنج در هفته‌های اخیر گفت: با آغاز فصل برداشت برنج و افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی در سال‌جاری، قیمت‌‌ این محصول در بازار با کاهش محسوسی روبه‌رو است. علاوه بر شرایط آب ‌‌و هوایی مناسب، یکی دیگر از دلایل افزایش تولید برنج استقبال کشاورزان از کشت دوم برنج است.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت برنج در کشور، بخش عمده‌‌‌ای از کشاورزان مازندرانی اقدام به کشت دوم این محصول کرده‌‌‌اند که موجب افزایش تولید شده و بر اساس برآوردها به نظر می‌‌‌رسد که امسال میزان تولید برنج بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن باشد. امسال کشاورزان برای کاشت دوباره برنج، کشت اول را زودتر انجام دادند و از مردادماه برداشت برنج را آغاز کرده‌اند اما هنوز در برابر فروش آنها به خریداران مقاومت می‌کنند.

برنجکاران در انتظار تعیین قیمت

علیزاده شایق با بیان اینکه کشاورزان در انتظار اعلام قیمت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی هستند، افزود: برنجکاران اقدام به فروش برنج به کارخانه‌ها و بازار نمی‌کنند و خرید و فروش برنج راکد مانده است. کشاورزان تصور می‌کنند اگر دیرتر برنج خود را به فروش برسانند، سود بیشتری کسب می‌کنند اما نمی‌دانند دلالان بیکار نمی‌مانند و روی هر میزان سودی که نصیب کشاورز شود، قیمت‌ها را بالا می‌برند و در نهایت این افزایش قیمت‌ها به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.

دبیر انجمن برنج ایران، تعیین قیمت تضمینی توسط دولت را در شرایطی به نفع کشاورز دانست که هزینه‌های آنان را پوشش دهد و افزود: دولت باید نرخ خرید تضمینی را به گونه‌ای تعیین کند که هم هزینه‌های کشاورزان را پوشش دهد و هم سودی را نصیب کشاورزان کند.

علیزاده شایق در پایان سخنانش اضافه کرد: با تعیین قیمت تضمینی خرید برنج، وزارت جهاد کشاورزی ملزم می‌شود یکی از سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های خود مانند سازمان تعاون روستایی را برای خرید برنج از کشاورزان مأمور کند تا محصول آنان را با قیمت تعیین شده از کشاورزان خریداری کند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: برنج برنج ایرانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *