بررسی موضوع ایران در نشست شورای حکام

17:43 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۳۵۸۳
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از آغاز بررسی موضوع ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

خبرگزاری میزان - «میخاییل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از آغاز بررسی موضوع ایران از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

«اولیانوف» در پیامی نوشت: امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی موضوع دستور کار تحت عنوان راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را آغاز خواهد کرد.

پیشتر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، طی بیانیه‎ای ادعایی در افتتاحیه نشست شورای حکام، گفت: گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت بر ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته را پوشش می دهد؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام، به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدات، از جمله تعهداتش تحت پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری مدعی شد: در گزارش خود تاکید کرده‌ام که در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را در مورد آنچه در تجهیزات نظارتی ما رخ داده است، برطرف کند؛ در صورت ممکن نبودن این امر، آژانس باید اقدامات پادمانی بیشتری را اعمال کند و ایران باید سوابق جامع و دقیقی را در اختیار آژانس قرار دهد.

در همین حال «بهروز کمالوندی»، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به برخی گفته‌های مدیرکل آژانس و درخواست پاسخ ایران به سوالات آژانس، به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق 1 + 5 با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌ شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‎ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.

«کمالوندی»، تاکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند؛ این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *