عسگری: مشکل ما VAR نیست، تشکیلات داوری فوتبال مریض است

9:50 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۱۵۳۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پیشکسوت داوری فوتبال گفت: مشکل داوری ما کمک داور ویدیویی (VAR) نیست، 10 سال پیش هم این سیستم نبود، اما داوران ما قضاوت‌های خوبی انجام می‌دادند.

حسین عسگری در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد داوران در بیست و دومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: در مجموع عملکرد داوران در هفته ششم مسابقات لیگ برتر خوب نبود و 2-3 بازی از 7 بازی با اشتباهات محرز داوری همراه بود. البته قضاوت‌های داوران به هیچ عنوان قابل قبول و دفاع نیست. من به ضرس قاطع می‌گویم که در 6 هفته ابتدایی لیگ برتر فوتبال در 15 بازی اشتباهات داوری رقم خورده است.

وی ادامه داد: 80 درصد از کشورهای دنیا VAR ندارند، اما اشتباهات داوری شان زیاد نیست. به هر حال اشتباهات حد و حدودی دارد و 5 درصد قابل دفاع است، اما بیشتر از این نباید صورت بگیرد. تمام این مشکلات به خاطر ضعف در تشکیلات داوری است. ما در ظاهر کمیته داوران داریم، اما در اصل رئیس این کمیته تصمیم گیرنده است.

*مشکل داوری ما کمک داور ویدیویی (VAR) نیست

عسگری درباره اینکه آیا با ورود VAR اشتباهات داوری کمتر می‌شود، تصریح کرد: مشکل داوری ما کمک داور ویدیویی (VAR) نیست و 10 سال پیش هم این سیستم نبوده است، اما داوران ما قضاوت‌های خوبی انجام می‌دادند. تشکیلات داوری ما مریض است. فردی که 4 بازی را داوری نکرده و تجربه کافی ندارد را برای قضاوت بازی‌های بزرگ انتخاب می‌کنند. برخی از داوران به علت ارتباط با هیات‌های استانی در لیگ برتر داوری می‌کنند، بدون اینکه شایستگی لازم را داشته باشند.

پیشکسوت داوری فوتبال ایران افزود: کمک داوران بازی‌های پرسپولیس و استقلال در هفته ششم اشتباهات محرزی داشتند. آنها 4 - 5 سال در لیگ‌های دسته یک و 2 باید کمک داور باشند تا برای داوری در بازی‌های بزرگ انتخاب شوند، اما این داوران که تجربه کافی ندارند و تازه امسال وارد جرگه داوری شده‌اند به عنوان کمک داور برای بازی‌های بزرگ انتخاب می‌شوند.

*یک سال‌ونیم طول می‌کشد تا VAR وارد کشور شود

وی درباره اینکه چه زمانی VAR وارد کشور می شود، تاکید کرد: به نظرم یک سال و نیم طول می‌کشد تا VAR وارد کشورمان شود. ما به علت تحریم نمی‌توانیم سیستم‌های سیگنال را وارد کشورمان کنیم. سیستم رادیویی (هدست) که داوران از آن استفاده می‌کنند ورودش به کشور ممنوع است، اما از طریق روش‌هایی دیگر این سیستم‌ها را وارد می‌کنند. کشور قطر که از لحاظ مالی مشکلی ندارد یک سال و نیم طول کشید تا VAR را وارد کند.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: هر کسی که مسئول داوری فوتبال می‌شود برای اینکه جو را آرام کند قول‌هایی برای ورود VAR می‌دهد و اکنون هم گفتند تا نیم فصل دوم این سیستم وارد کشور می‌شود، اما این موضوع شدنی نیست و مراحلش طولانی مدت خواهد بود. از اول فصل هم نمی‌توانیم از VAR استفاده کنیم و داوران ما باید 3 دوره کلاس بگذرانند و 10 بازی هم به صورت آفلاین از سوی نمایندگان فیفا و ای اف سی چک شوند و اگر مشکلی نبود مجوز استفاده از کمک داور ویدیویی را می‌دهند. همچنین این سیستم باید در همه استادیوم‌ها نصب شود و فقط مختص ورزشگاه آزادی نباید باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *