لزوم مدیریت مصرف بنزین با تمرکز بر سیاست‌های غیرقیمتی و کنترل قاچاق

14:38 - 21 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۱۴۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در شرایط فعلی اصلاً امکانش نیست که به سیاستگذاری های قیمتی برای کنترل مصرف بنزین روی بیاوریم. به همین دلیل لازم است از سیاست های غیرقیمتی برای حل و فصل این مشکل استفاده کنیم.

خبرگزاری میزان - بنزین به عنوان یکی از فرآورده های نفتی و سوخت خودروهای شخصی از اهمیت زیادی در سبد سوختی کشورها برخوردار است. در حال حاضر، تقاضا برای آن در بازارهای جهانی و از جمله ایران به شدت افزایش یافته است. به ویژه فروکش کردن همه گیری کرونا و افزایش سفرها در کشور به پیشی گرفتن میزان مصرف از تولید منجر شده است. عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های پالایشگاهی توسط دولت قبلی نیز مزید بر علت شده و بر عمق مشکل ناترازی بنزین در کشورمان افزوده است.

اختلاف شدید قیمت فرآورده هایی ماننده بنزین و گازوئیل در کشور ما با همسایگان نیز به بازار قاچاق سوخت رونق داده و افزایش جهانی قیمت انرژی در ماه های اخیر انگیزه ها را برای قاچاق آن ها به میزان زیادی افزایش داده است. با توجه به این واقعیات، همزمان با مدیریت توزیع بی وقفه ی سوخت در کشور با استفاده از ذخایر موجود، نشست های کارشناسی مفصلی در سطح وزارت نفت، دولت و سایر دستگاه های حاکمیتی در راستای جلوگیری از کمبود سوخت در کشور و کنترل قاچاق برگزار شد. هدف این است که راهکارهای مناسبی برای کنترل مصرف و به خصوص قاچاق سوخت بدون تحمیل هزینه به مردم در دستور کار قرار بگیرد. نظرات محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس را در این خصوص در ادامه می خوانید.

جوکار با اشاره به این موضوع که در دوره ای ما به خودکفایی در بنزین رسیده بودیم، تصریح کرد: متاسفانه الان مصرف از تولید در کشورمان پیشی گرفته است و باید برای این موضوع چاره اندیشی کنیم. در حال حاضر، با توجه به افزایش شدید مصرف بنزین در داخل کشورمان، تولید آن با مصرف تقریباً برابری می کند و بعضی مواقع تولید کمتر از مصرف است. بنزین یکی از مشتقات نفتی است که می توانیم به صادرت آن مبادرت کنیم. بنابراین، باید برای تولیدش در داخل کشور برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. ما در گذشته اقدام به تولید بنزین پتروشیمیایی کردیم اما الان نیاز به تأسیس پالایشگاه های بیشتر و توسعه ی پالایشگاه های موجود داریم تا بنزین مصرفی خودمان را تولید کنیم و در نهایت به سمت صادرات آن برویم. بنزین نسبت به صادرات نفت خام ارزش افزوده ی بیشتری دارد و باید تولید آن در کشور در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: قاچاق بنزین مشکلی است که ما با آن مواجه هستیم و حل و فصل آن تا حد زیادی می تواند به رفع مشکلات فعلی کشورمان در حوزه ی ناترازی بنزین کمک کند. افراد سودجو از طریق کارت های بنزین و یا مبادی دیگر به غیر از خرده فروشی اقدام به قاچاق این فرآورده می کنند و مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده اند. تلاش هایی در راستای مقابله با قاچاق بنزین صورت گرفته است اما هنوز هم شبکه های زیادی در این زمینه وجود دارد. تفاوت قیمت بنزین در کشور ما و کشورهای دیگر از جمله مهمترین عوامل قاچاق این کالا به شمار می رود. لازم است نظارت شدیدتری در این زمینه داشته باشیم و با قاچاق سوخت به صورت جدی مقابله کنیم.

جوکار در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اصلاً امکانش نیست که به سیاستگذاری های قیمتی برای کنترل مصرف بنزین روی بیاوریم. به همین دلیل لازم است از سیاست های غیرقیمتی برای حل و فصل این مشکل استفاده کنیم. اعمال نظارت های جدی تر در راستای مقابله با قاچاق کالاها می تواند مثمرثمر باشد. قاچاق بیشتر در استان های مرزی صورت می گیرد که باید کنترل خود را در این مناطق افزایش دهیم. در سیستم سامانه ای کارت سوخت ها باید دقت بیشتری داشته باشیم و با قاچاق بنزین که گاهی اوقات در حجم بالا صورت می گیرد، مقابله کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، می بینیم کارت های سوختی که در استان های مرکزی صادر شده اند، در استان های مرزی مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است سازوکاری اتخاذ کنیم که این کارت ها به جز موارد مسافرتی در استان های مرزی قابل استفاده نباشد. این می تواند یک راهکار برای مدیریت قاچاق سوخت در کشور باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: افزایش مسافرت ها در کشور بعد از فروکش کردن کرونا و عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های پالایشی در دولت قبل به بروز مشکلات فعلی در زمینه ی ناترازی بنزین انجامیده است. لازم است به تقویت زیرساخت های پالایشگاهی کشور روی بیاوریم و با افزایش آن ها جوابگوی نیاز داخلی کشور باشیم. الان تقاضا در بازارهای جهانی برای بنزین بسیار بالاست و تولید آن در داخل کشورمان می تواند بستری برای صادرات فراهم کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *