پشت پرده ادعاهای واهی آلبانی درباره ایران چیست؟

10:24 - 30 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۹۵۱۸
دولت آلبانی در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های دیکته شده واشنگتن به ابزار جدید رویکرد تقابلی و خصمانه آمریکا علیه ایران تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – طی روزهای اخیر مقام‎های آلبانی ادعاهایی بی اساس و واهی درباره نقش داشتن ایران در حمله سایبری علیه زیرساخت‌های این کشور مطرح کردند.

این رویکرد خصمانه و نامتعارف آلبانی با واکنش اعتراض آمیز مقام‌های کشورمان مواجه شد و وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای مراتب اعتراض خود را به روند غیر دیپلماتیک اتخاذ شده از سوی آلبانی اعلام کرد.

نگاهی به سیر روابط پر فراز و نشیب و پر تنش آلبانی و ایران می‌تواند پشت پرده تصمیمات «تیرانا» در رابطه با ایران را به خوبی آشکار کند؛ زیرا این نخستین بار نیست که روابط دو کشور با چالش جدی مواجه شده اما بستر رویداد اخیر، اهمیت آن را دوچندان کرده است.

واکنش ایران به ادعاهای آلبانی

وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای آلبانی و اعلام قطع رابطه با ایران، ضمن اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده مند کردن این حوزه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‎کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه با رد ادعاهای اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران، تاکید شده است که نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه است.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اتهامات بی پایه و اساس شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خارجه انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله سایبری ادعایی به آلبانی را مردود خواند و به شدت محکوم کرد و به آن ها نسبت به هرگونه ماجراجویی سیاسی علیه کشورمان با این بهانه‌های مضحک هشدار داد.

در عین حال، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک در رشته توییتی با رد اتهام زنی آمریکا و انگلیس علیه کشورمان مبنی بر نقش در حمله سایبری به آلبانی، این دو کشور را فاقد صلاحیت و مشروعیت برای طرح چنین اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

سیر روابط ایران و آلبانی

همسویی آلبانی با آمریکا بر تیرگی روابط دو کشور افزود اما این تیرگی روابط در اوایل دهه 2000 زمانی بیشتر شد که «تیرانا»  سرکوب مسلمانان را در دستور کار خود قرار داد.

این پایان روند بدقلقی‌های آلبانی در قبال ایران نبود؛ «تیرانا» در سال 2012 تصمیم خود مبنی بر اسکان گروهک تروریستی منافقین در خاک این کشور را اعلام کرد.

گروهک تروریستی منافقین در آن سال‌ها از عراق اخراج شد و با اعلام آمادگی آلبانی، اعضای این گروهک تروریستی در محلی خارج از پایتخت این کشور حضور یافتند.

در واقع آلبانی داوطلب پناه دادن به گروهک تروریستی شد که دستش به خون حدود 17 هزار ایرانی آلوده بود.

مقدمات این کار توسط آمریکا از طریق خارج ساختن نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی فراهم شده بود.

استقرار گروهک تروریستی منافقین برای آلبانی به معنای دسترسی نزدیک به مقام‌های آمریکایی بود؛ زیرا مقام‌های مختلف آمریکایی برای حمایت از منافقین و شرکت در مراسم و رویدادهای این گروهک به صورت مکرر به آلبانی سفر کرده و می‎کنند.

این کشور حوزه بالکان بر روند خصومت آمیز خود در قبال ایران از طریق متهم کردن ایران ادامه داد.

«تیرانا» در آذر ۱۳۹۷ خواستار خروج شماری از دیپلمات‎های ایرانی از جمله سفیر ایران در آلبانی شد؛ وزارت خارجه آلبانی بدون ارائه مستندات مدعی شد که تصمیم به خروج سفیر ایران به دلیل اقدام‌های وی بود.

جالب آن که، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی وقت آمریکا و عربستان نیز از اقدام مذکور حمایت و قدردانی کردند.

همچنین آلبانی در دی 1398 نیز دو دیپلمات ایرانی را باصطلاح «عنصر نامطلوب» خواند.

نگاهی به سیر روابط و البته تصمیم آلبانی برای نداشتن سفارت در ایران، موید یک واقعیت است؛ آلبانی خواهان رابطه سازنده با ایران نیست.

پشت پرده اقدام‌های خصمانه آلبانی درباره ایران چیست؟

بررسی رشته ادعای آلبانی مبنی بر نقش داشتن ایران در حملات سایبری به عنوان سنگ بنای قطع روابط تیرانا با تهران، به گزارش «رویترز» می‌رسد.

«رویترز» ادعا کرد که آمریکا در به نتیجه رساندن تحقیقات آلبانی پیرامون حمله سایبری 15 جولای نقش داشته و به تیرانا اعلام کرد که «ایران پشت حمله بی پروا به زیرساخت‌های آلبانی قرار داشت.»

این گزارش با بیانیه شورای امنیت کاخ سفید تایید می‌شود؛ در بیانیه مذکور، ادعا شده بود که آمریکا اقدام‌های بیشتری برای پاسخگو کردن ایران در خصوص تهدیدهایی که امنیت متحدان واشنگتن را به خطر می‌اندازد، انجام خواهد داد!

اما این پایان ماجرا نبود و در ادامه متحدان و دست نشانده‌های دیگر آمریکا با ادعاهایی مشابه وارد عمل شدند.

ناتو، انگلیس، عربستان و رژیم صهیونیستی نیز با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه ضمن محکوم کردن اتهام ادعایی، بر اتخاذ اقدام قاطع علیه چنین حملاتی تاکید کردند.

این واکنش گسترده به حملات سایبری علیه آلبانی در حالی رخ داد که در پی شیوع کرونا، حملات سایبری رشد قابل توجهی داشتند اما هیچ یک به این صورت به صدور بیانیه و جبهه گیری علیه کشور خاصی ولو بدون ارائه مدارک و شواهد منجر نشدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *