استعمار و جنگ‌طلبی غرب در سطح جهان

14:20 - 20 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۹۴۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا و غرب با جنگ‌طلبی خود همواره به دنبار استعمارگری در سطح جهان بوده‌اند.

خبرگزاری میزان – کشورهای غربی و آمریکا باید از رویای تسلط جهانی با استفاده از خشونت دست بردارند.

به گزارش «گلوبال تایمز»، در حالی که کشورهای در حال توسعه مدت‌هاست که از استعمار و امپریالیسم رها شده‌اند، برخی از کشورهای غربی هنوز در رویای بازآفرینی این دوران هستند؛ جایی که می‌توانند با زور به سلطه جهانی دست یابند.

اخیرا «ماهاتیر محمد»، نخست وزیر سابق مالزی، غرب و به ویژه کشورهای اروپایی را به دلیل «اعتیاد به جنگ و کشتار مردم» محکوم کرد.

بیانیه «ماهاتیر محمد»، منعکس کننده افکار عمومی در بسیاری از کشورهای جهان است؛ غرب به‌عنوان استعمارگران سابق بر بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تاریخ شکوفایی خود را با خشونت، از جمله خونریزی و جنگ، نوشته است.

 از عصر اکتشاف، تمدن غرب با استفاده از زور، کشورهای فقیرتر و ضعیف‌تر را برای به دست آوردن ثروت بیشتر غارت کرده که منجر به تسلط آنها در جهان شده بود.

با این حال، کشورهای غربی دوست ندارند هژمونی خود را به چالش بکشند، زیرا در غیر این صورت، ابزار خشونت‌آمیز حیاتی برای تحت سلطه درآوردن سایر کشورها را از دست خواهند داد؛ در نتیجه، غرب انواع اقدامات سرکوبگرانه را علیه کشورهایی که ممکن است هژمونی آنها را تهدید کنند، انجام داده است، حتی تا حدی که جنگ به راه انداخته است.

اگرچه تصویر کردن همه کشورهای اروپایی به عنوان مشتاقان خشونت دشوار است، اما برخی از امپراتوری‌های سابق در اروپا همچنان مشتاق هستند تا از طریق استفاده از زور، دیگران را به سلطه خود بکشند، گویی هنوز در دوره امپراتوری هستند.

با وجود اینکه کشورهای اروپایی عمدتا پس از جنگ جهانی دوم برای برانگیختن جنگ‌ها متوقف شده‌اند، اما همچنان در خونریزی‌های بی‌ملاحظه و جنگ‌های ناموجه به سرکردگی آمریکا در دوران مدرن، به ویژه تحت مکانیسم ناتو شرکت کرده‌اند.

وسواس جنگ در برخی کشورهای غربی، ذهنیت سلطه‌جویانه آنها را آشکار می‌کند؛ توسعه تمدن غرب به بن‌بست رسیده است.

در اعماق درون خود، برخی در غرب هنوز کشورهای در حال توسعه را مستعمره خود می‌دانند، بنابراین همچنان در تلاش هستند تا راه‌هایی برای قلدری و استثمار برای کسب منافع بیشتر و پیشبرد منافع خود بیابند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا استعمار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *