مدیرعامل خانه «ای بی»: امیدواریم گزارش دوهان صدای بیماران پروانه‎ای را به گوش جهان برساند

11:18 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۹۰۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مدیرعامل خانه «ای بی»: امیدواریم گزارش دوهان صدای بیماران پروانه‎ای را به گوش جهان برساند
مدیر عامل خانه «ای بی» ابراز امیدواری کرد که گزارش آلنا دوهان، ابعاد جنایت آمریکا علیه بیماران پروانه ای را آشکار کند.

حجت الاسلام حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیر عامل خانه «ای بی»، در گفت‌وگو با میزان گفت: امیدواریم گزارش‌ها درباره تاثیرات تحریم‌های آمریکا علیه بیماران کشورمان محدود به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‎ها نشود.

«هاشمی» با اشاره به تشدید تحریم‌‎‌ها علیه ایران در پی خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: متاسفانه در بازه زمانی می 2018 تا می 2019 حدود 15 نفر از بیماران پروانه ای ما مستقیما به دلیل نداشتن پانسمان خاص جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این نیاز مسلم و حق طبیعی انسان‌ها در همه جای دنیاست که به دارو و غذا دسترسی داشته باشند؛ اگرچه آمریکا ادعا می‌کند که دارو و غذا جز موارد تحریمی نیست اما عملا چیزی که ما شاهدیم این است که غذا و به ویژه دارو عملا تحریم شده و آمریکا صرفا با این اظهارات شوآف می‌کند.

مدیرعامل خانه «ای بی» در مورد دسترسی بیماران پروانه‎ای به پانسمان‌های مخصوص این بیماری، بیان کرد: ما در حال حاضر به پانسمان‌های «ای بی» دسترسی نداریم؛ با شرکت «مونلیکه» به عنوان تولیدکننده پانسمان «ای بی» در کشور سوئد مکاتباتی انجام شد، اما آن‌ها رسما اعلام کردند که شما تحت تحریم هستید و نمی‌توانیم برای شما پانسمان و دارو ارسال کنیم؛ ضمن این که اگر حتی ما بخواهیم به شما دارو بفروشیم، شما از طریق چه بانکی می‌خواهید پولش را به ما بدهید یا اگر بخواهید انتقال بدهید از چه خطوط کشتیرانی می‌خواهید این کار را انجام بدهید؛ کشتیرانی و بانک‌های شما هم در تحریم هستند؛ این‌ها مشکلاتی است که ما به عینه احساس می‌کنیم و بیماران ما با جان خود آثار تحریم‌ها را حس می‌کنند.

وی در مورد مسیر فعلی تامین پانسمان مخصوص بیماران پروانه ای، گفت: بعد از این‌که سازمان یونیسف درچند ماه گذشته مقداری پانسمان در اختیار ما قرار داد، پانسمان به صورت قطره‌چکانی و نه به صورت مکفی به بیمار می‌رسد؛ ما بر این باوریم که خودمان باید دسترسی به پانسمان داشته باشیم و بتوانیم نیازهای بیماران پروانه ای را مستقل از یونیسف تامین کنیم.

«هاشمی» در ادامه به ارائه گزارش «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع تاثیر اقدام‌های یکجانبه قهری بر بهره مندی از حقوق بشر درباره تاثیرات منفی تحریم‌ها بر ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل، اشاره کرد و گفت: با توجه ملاقات دوهان با بیماران پروانه‌ای و بعضی از بیماران خاص در کشور و جلسه مفصلی در خانه «ای بی» با حضور چند تن از بیماران پروانه ای، می‌توان گفت که وی جدای از جایگاه حقوقی اش با جایگاه حقیقی خود نیز تحت تاثیر صحبت‌ها و درد دل این بیماران قرار گرفت و انتظار می‌رود این موارد به شورای حقوق بشر سازمان ملل منتقل شود.

وی افزود: به هر حال جایگاه گزارشگر ویژه تحریم‎ها جایگاهی مردم نهاد و جدای از مباحث سیاسی است و قطعا به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند؛ ما امیدواریم صدای بیماران پروانه ای ما از طریق وی به گوش دیگران برسد.

مدیرعامل خانه «ای بی» در بخشی دیگر گفت: آمریکا با ایران سر جنگ دارد و این جنگ را نه از طریق نظامی که با اعمال فشار بر بیماران انجام می‌دهد؛ بر این باوریم که گزارش دوهان می‌تواند به نفع بیماران پروانه باشد و ما شاهد نتایج گزارش مذکور باشیم.

«هاشمی» اظهار کرد: گزارش‌هایی مانند گزارش خانم دوهان باید تکمیل و ارائه شوند تا به اصطلاح مهد تمدن جهان رسوا شود؛ تا مشخص شود که کودکان پروانه ای ما به دلیل تحریم‌های آمریکا دسترسی به پانسمان ساده ای که زندگیشان را تسهیل می‌کند، ندارند.

وی با اشاره به این که «خانه ای بی» یک سازمان غیر دولتی و غیرسیاسی با منافع بشردوستانه است، تاکید کرد: در چهل و سه سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، رفتارهای جنایتکارانه آمریکا علیه ایران ادامه داشته است؛ با نگاهی به بمباران اتمی ژاپن، جنگ علیه عراق، ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران، جنگ افغانستان، ... مشخص می‌شود که جنایت در ذات دولت آمریکاست و محدود به دولت خاصی در این کشور نمی‌شود.

مدیرعامل خانه «ای بی»، در پایان ضمن ابراز امیدواری درباره دسترسی بومی به تکنولوژی پانسمان ویژه بیماران پروانه ای در آینده نزدیک گفت: با وجود این، مجددا از نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری تقاضا داریم از خانه «ای بی»، از بیماران پروانه‌ای و بیماران خاص بازدید داشته باشند تا به عمق جنایتی که در این چند سال توسط تحریم‌های آمریکا ایجاد شده، آگاه شوند و این آگاهی را انتشار بدهند تا شاهد اثرات آن باشیم.

مصاحبه از فاطمه محتشم سیفی

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *