دسترسی به ضریب نفوذ ۱۱۰ درصدی در تلفن سیار/ ضریب نفود ۷۰ درصدی اینترنت در کشور

10:47 - 20 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۳۴۳۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
هفدهمین نشست شنبه انقلاب با عنوان فناوری اطلاعات و فضای مجازی صبح امروز با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان تشکیل و به بررسی کارنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، صبح امروز در هفدهمین نشست شنبه انقلاب با عنوان فناوری اطلاعات و فضای مجازی جمعی از مسئولین و کارشناسان به بررسی کارنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و دستاورد‌های انقلاب در حوزه‌های تجهیزات و زیرساخت‌ها، شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی، رادار‌ها و ماهواره‌ها، تولیدات و محصولات دانش‌بنیان، کسب‌وکار‌های الکترونیک، محتوا و پیام‌های دیجیتالی و پیشرفت‌های علمی در مقایسه با قبل از انقلاب و نسبت به منطقه و جهان پرداختند.

علی اصغر زارعی، جانشین سازمان پدافند غیرعامل در ابتدا جلسه به بیان تجربیات و پیشرفت‌های مخابرات پرداخت و گفت: در پیش از انقلاب در حدود ۵۵ سال کشور دارای دانشگاه بود که در رشته‌های برق، مخابرات و موارد مشابه صورت می‌گرفت، اما سقف تحصیلات در حدود کارشناسی بود که دانشجویان آن پس از فارغ التحصیلی یا جذب بخش‌های تعمیر و نگه داری یا مدیریت می‌شدند، زیرا با این سطح تحصیلات امکان طراحی وجود نداشت.

وی افزود: رسالت قبل از انقلاب این بود که برای بهره برداری و به کار گیری سیستم‌ها از غرب وارد کشور می‌شد و از نیرو‌های داخلی استفاده می‌شد و اگر کسی در دانشگاه رتبه‌های بالا داشتند برای ادامه تحصیل باید به خارج از کشور می‌رفتند.

زارعی بیان کرد: تولید پیش از انقلاب اسلامی به محصولات ساده‌ای همچون گوشی‌های رومیزی و یا تعمیر نگه داری آن محدود بود و سایر تجهیزات از طریق واردات تامین می‌شد.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: تجهیزات و ملزومات نظامی مورد نیاز از خارج از کشورتامین می‌شد و نیرو‌های مستقر در داخل تنها در سطح اپرتوری فعالیت می‌کردند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحول عظیمی در این حوزه صورت گرفت و دیوار‌های محدودیت شکست و با مشارکت درعرصه علمی جوانانمان توانستند ظرفیت‌های خود را پیدا و شکوفا کنند.
زارعی در ادامه به جنگ تحمیلی اشاره و بیان کرد: در اوایل انقلاب با جنگ تحمیلی مواجه شدیم که مجبور بودیم در این جنگ تمامی به نیرو‌های خود متکی باشیم که در آن زمان حوزه ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار بود و در شرایطی که حتی دسترسی به تلفن با محدودیت‌هایی مواجه بود در کمتر از شش ماه توانستیم نیازمندی‌های این حوزه را تاحدودی برطرف کنیم.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: در زمان جنگ برای آنکه اطلاعات ما در اختیار دشمن قرار نگیرد باید از شبکه کابلی در زیر زمین استفاده می‌کردیم که این اقدام سختی‌ها و زمان مورد نیاز خود را احتیاج دارد، اما به لطف خدا توانستیم هزاران کیلومتر کابل را در زیر زمین دفن کنیم.
 
زارعی با اشاره به اینکه آموزش نیروی انسانی در جنگ همزمان با عملیات‌ها صورت می‌گرفت، گفت: هر چه جنگ جلومی رفت شرایط پیچیده‌تر و دشمن مجهزتر می‌شد تا جایی که به جنگ الکترونیک رسیدیم و انگلیسی‌ها ۱۲ گردان جنگ الکترونیک در اختیار صدام قرار دادند. اما رزمندگان ما وارد مرحله جدیدی شدند به گونه‌ای که در سال ۶۳ حکم تشکیل یگان جنگ الکترونیک صادر شد.
 
وی در توضیح جنگ الکترونیک بیان کرد: ما به سرعت به نقطه‌ای رسیدیم که از سیستم‌های تولید شونده طیف الکترومغناطیس دشمن به میزان فعالیت الکترونیک آن‌ها پی می‌بردیم و همپای دشمن اقداماتی علیه آن‌ها انجام می‌دادیم.
 
جانشین سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: برای نخستین بار مودم در یگان جنگ الکترونیک تعریف و شناخته شد به گونه‌ای که با طراحی داخلی اقدام به ساخت آن کردیم تا رمزگشایی آن توسط دشمن صورت نگیرد.
 
زارعی در ادامه به استفاده از رادار اشاره و بیان کرد: تعداد قابل توجهی رادار دراختیار صدام قرارگرفته بود که ما در هر عملیات چندین دستگاه از آن را غنیمت می‌گرفتیم و توانستیم بدون داشتن دفتر اپراتوری از آن استفاده و در برخی موارد تعمیر و نگهداری کنیم.
 
وی گفت: با پایان جنگ در نقطه بلندی از لحاظ اشراف بر کامپیوتر، الکترونیک و موارد مشابه بودیم که در آن زمان تصمیم گرفتیم مودم را با استاندارد مخصوص خود تولیدی کنیم، اما تولید کنندگان سایر کشور‌ها آنقدر قیمت را پایین آوردند که صرفه تولید از تولید کنندگان ما گرفته شد.
 
جانشین سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه در دوران جنگ تحقیقات وعملیات هر دو همزمان و همپا با هم در سنگر‌ها صورت می‌گرفت، گفت: در دوران جنگ قدرت اعتماد به نفس جوانان بالا رفته بود و در کنارایثار جان شاهد ایثار فکر، خلاقیت و نوآوری بودیم.

*۹۰ درصد پوشش دیجیتالی در سراسر کشور

درادامه این نشست فرشید بهجت محمدی مدیر کل فناوری رسانه‌های نوین صدا وسیما گفت: صدا وسیما یک چرخه فناوری است که ازتولید، توزیع سیگنال، انتشار سیگنال، دریافت سیگنال از طریق مردم ودر نهایت بازخورد برنامه‌ها تمامی در یک چرخه کامل قرار دارد.
 
مدیر کل فناوری رسانه‌های نوین صدا وسیما با اشاره به اینکه به لطف خدا تمامی تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: ۹۰ درصد پوشش دیجیتالی در سراسر کشور داریم به گونه‌ای که حتی فرستنده‌های مستقر در روستا‌ها نیز دیجیتالی و ساخت داخل هستند.
 
بهجت محمدی بیان کرد: در طول ۷۰، ۱۳ تا ۱۳۷۶ واردات آنتن‌های فرستنده ماهواره‌ای به کشور ممنوع شد و با اتکا به توان داخلی امروز توانسته‌ایم در کنار تولید انواع انتن‌های با ابعاد کوچک آنتن ۱۱ متری فرستنده را بومی سازی کنیم تا جایی که نمونه آن در داخل تهران و یا مراکز استان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: در حوزه‌هایی مانند ارتباط زمینی لینک‌های سیال و ارتباطات نوری به دستاورد‌های قابل توجهی رسیده ایم و در برخی محصولات باعث افتخار است که فقط محدود شرکت‌هایی در جهان دست به تولید می‌زنند، اما این محصولات درداخل کشور به خودکفایی رسیده است.

مدیر کل فناوری رسانه‌های نوین صدا وسیما با اشاره به اینکه حوزه نرم ا. فزار بسیار پراهمیت‌تر از بخش سخت افزاری است، گفت: در بخش پردازشی به نرم افزار دارای توانمندی‌های خوبی در ظرفیت‌های دانشگاهی هستیم که با استفاده از این موارد می‌توانیم ابزار‌های هوش مصنوعی، توسعه پیدا کند.
 
بهجت محمدی در پایان صحبت‌های خود اعتقاد وایمان به توانمندی‌های داخلی را دلیل رسیدن به این جایگاه رفیعی دانست و گفت: با حمایت مدیران ارشد توانستیم از مسیر آزمایشی گذر و به کار صنعتی برسیم.
 
*افتخار تولید اولین ماهواره بومی در کمتر از  ۸ سال 

رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی از دیگر سخنرانان این برنامه بود و گفت: در سال ۱۳۵۷ تنها ۳۱۲ روستا و فقط با یک خط ارتباطی امکان برقراری ارتباط با شهر‌ها را داشتند و در شهر‌ها نیز با محدودیت‌هایی درحوزه ارتباطات مواجه بودیم.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این مسئله که امروز در همه باند‌ها فناوری روز را با دانش بومی داریم، بیان کرد: به طور مثال در گذشته در مواردی مثل شنود زیر آب، رادارو لامپ‌های تقویت قدرت با محدودیت‌هایی در کشور رو به رو بودیم که امروزه وبا تلاش‌های صورت گرفته امکان ساخت آن در انواع مختلف را داریم.
 
وی در ادامه به حوزه ماهواره اشاره و بیان کرد: درسال ۷۷ با سفر به کشور روسیه ۲۰ مرکز پرتاب ماهواره‌ای را دیدیم تا با اصول کار اشنا شویم که با تلاش‌های صورت گرفته در سال ۸۷ توانستیم اولین ماهواره بومی با پرتابگر داخلی را در مدار قرار دهیم که تولید صفر تا صد آن در کمتر از ۸ سال موجب حیرت جهانیان شد.
 
تقی پور با اشاره به اینکه در برخی مسائل ارزش‌ها و اولویت‌ها با هم متفاوت است، گفت: اگر فکر مدیران ما از مدیریت جهادی به سوی محافظه کاری تغییر کند قطعا آسیب خواهیم دید.
 
وی خاطر نشان کرد: پیشرفت‌های صورت گرفته روشن است واین پیشرفت‌ها بیش از چیزی است که به صورت عادی اتفاق می‌افتاد.
 
تقی پوردرپایان به ارائه راهکار‌هایی برای رودررویی با فضای سایبری کشور پرداخت وگفت: درمواجهه با فضای سایبری دورویکرد داریم که در رویکرد نخست توسعه کاربرد‌ها مدنظر است و در رویکرد دوم توسعه فناوری به همراه کاربرد موردتوجه قرار می‌گیرد که بایددر تلاش باشیم رویکرد دوم انتخاب و عملیاتی شود.
 
*اختصاص ۴۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان به حوزه فناوری اطلاعات

مهدی یوسف زاده معاون ستادی توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضا مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه این نشست به بیان افتخارات حاصل شده در لین زمینه پرداخت و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته شاهد دسترسی به ضریب نفوذ اینترنت به ۷۰ درصد، ضریب نفوذ تلفن سیار به ۱۱۰ درصد، اتصال ۹۸ درصدی نقاط مختلف کشور به شبکه مخابراتی و دسترسی بیشتر عشایر به شبکه ارتباطی و سیم کارت هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در دسترسی به اینترنت پرسرعت در رتبه نخست منطقه قرار دارد، گفت: در زمینه فناوری اطلاعات توانسته ایم بیش از ۵۱ هزار مقاله منتشر کنیم که این نشان از جایگاه علمی ایران و قرار گیری در رتبه نخست آن در منطقه است.

یوسف زاده تصریح کرد: جوانان ایرانی در سال‌های اخیر رتبه برتر المپیاد کامپیوتر را به دست آورند و برترین استعداد‌های تحصیلی دررشته‌های مرتبط با حوزه فناوری واطلاعات بوده است.
 
معاون ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات ایجاد شده که تعداد شرکت‌های صادر کننده محصولات دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات در منطقه بی نظیر است.
 
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان ایرانی متعلق به حوزه فناوری اطلاعات است، گفت: درکنار این مسائل درحوزه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره جزو ده کشور برتر دنیا هستیم.
 
* ایران تنها کشور دارای موتور جست‌وجوگر بومی در منطقه

روح الله مومن نسب، تحلیلگر فضای مجازی در ادامه نشست با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه نرم افزار وسخت افزار گفت: حوزه فناوری وارتباطات کشور قدم به قدم با سایر کشور‌ها در حال پیشرفت است.
 
وی افزود: اینترنت با ایمیل آغاز شد که از مان ابتدا سرویس‌های ایمیل ایرانی راه اندازی و مورد استفاده قرار می‌گرفت. در زمینه‌هایی مانند وبلاگ نویسی، سرویس‌های ایرانی بسیار پرقدرت ظاهر شدند تا جایی که نیاز کشور به سرویس‌های خارجی را قطع کردند.
 
تحلیلگر فضای مجازی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور دارای موتور جستجوگر بومی در منطقه است گفت: این مدل متنوع‌تر از مدل خارجی خود امکانات بسیار زیادی را در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد.
 
مومن نسب تصریح کرد: در حوزه شبکه‌های اجتماعی نقشه و متن، مسیریاب و پیام رسان‌ها نیز توانسته‌ایم پرقدرت ظاهر شویم تا جایی که ییک از پیام رسان‌های بومی با زبان رمزنگاری ایرانی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های بومی کیفیت وسرعت بهتری دارند افزود: آنتی ویروس‌ها، ویدئو رسان‌ها، کالارسان‌ها و کتابخانی‌ها از دیگر حوزه‌های کارشده توسط جوانان خلاق داخلی است.
 
تحلیلگر فضای مجازی بابیان اینکه مخابرات هفت لایه دارد گفت: به لطف خدا و با ظرفیت جوانان داخلی ما در هفت لایه پیشرفت داشته ایم.
 
مومن نسب گفت: رد صورت استفاده و گسترش از نرم افزار‌ها واپلیکیشن‌ها ایرانی می‌تواین شاهد اشتغال تعداد زیادی از جوانان کشورمان باشیم.

*تدوین پویانمایی ایرانی در صنعت انیمیشن

جعفری یکی دیگر از سخنرانان همایش شنبه‌های انقلاب به توانمندی‌های ایران در حوزه انیمیشین و پویانمایی اشاره و بیان کرد: در بحث انیمیشین و پویانمایی در سال‌های گذشته به جایگاه باورنکردنی رسیده ایم به گونه‌ای که در جشنواره‌های ایرانی داور ایرانی به قضاوت می‌نشیند و حتی شاهد تعریف سبکی جدی به نام سبک پویانمایی ایرانی در صنعت انیمیشین جهانی هستیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *