2 شعبه اختصاصی برای رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های دانش بنیان در دادگستری آذربایجان شرقی ایجاد شد

7:59 - 16 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۳۴۲۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، دادگستری استان‌ها در کنار واحدهای دانش بنیان هستند.

موسی خلیل‌الهی در گفت‌و‌گو با میزان، با اشاره به نحوه  حمایت دادگستری کل استان آذربایجان شرقی از شرکت‌های دانش بنیان طی مدت سپری شده از سال 1401 گفت:  آذربایجان‌شرقی با دارا بودن بیش از 220 شرکت دانش‌بنیان در رتبه پنجم کشوری قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: با توجه به تاکیدات رئیس  قوه قضاییه و تحقق شعار سال، حمایت کامل و همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت کاری دستگاه قضایی استان قرار دارد.

خلیل الهی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان بستری مناسب برای بهره مندی از ظرفیت جوانان نخبه برای تولید، اشتغال و تولید ثروت برای کشور و عموم مردم هستند، تصریح کرد: در راستای تاکیدات رئیس قوه قضاییه و به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، دادگستری استان‌ها در کنار واحدهای دانش بنیان هستند.

وی با اشاره به رونق شرکت‌های تولیدی و تاثیر آن در امنیت جامعه، ادامه داد: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی جلساتی با مدیران عامل شرکت های دانش بنیان برگزار و ضمن شناسایی مشکلات موجود در این حوزه، مقرر شد برای رفع این مشکلات راهکارهایی ارائه شود.

خلیل الهی با بیان اینکه صیانت از مالکیت معنوی فناوران و شرکت‌های دانش بنیان یکی از مشکلات مطرح شده در حوزه فعالیت دانش بنیان هاست، بیان کرد: گاهی نتیجه و ثمره دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان بعد از سال‌ها تحقیق و پژوهش به دلیل سوءاستفاده برخی افراد سودجو از بین می‌رود که برای پیشگیری از این موضوع باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه بیش از 700 شرکت فن آور و دانش بنیان در سطح استان آذربایجان شرقی مستقر هستند، ادامه داد: به منظور آگاهی دهی و بالا بردن اطلاعات کارکنان شرکت‌های دانش بنیان و به منظور پیشگیری از بروز مشکلات در حوزه مالکیت معنوی با هماهنگی پارک علم و فن­ آوری استان مقرر شد جلسه­‌ای برای آموزش ضمانت اجراهای قانونی جرایم ارتکابی مرتبط با مالکیت معنوی و علائم و اختراعات توسط احد از قضات متخصص در این زمینه برگزار و آموزش‌های لازم ارائه شود.

خلیل الهی بیان کرد: همچنین باید پیگیری شفاف سازی نحوه ثبت مالکیت فکری برای نرم افزار از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک استان و مدیریت پارک علم و فن­آوری استان صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای به روز کردن و بالا بردن اطلاعات قضات رسیدگی کننده به جرایم رایانه­ ای و مالکیت معنوی دوره­ ای از طرف دادگستری برگزار و از مسئولین مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت و مشاور فن­آوری وزارت علوم دعوت شد تا در این زمینه تدریس کنند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع گذشت بیش از 90 سال از عمر قانون ثبت علائم و اختراعات و صلاحیت خاص محاکم تهران برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط ادامه داد: در این راستا پیشنهادات لازم برای اصلاح صلاحیت خاص محاکم تهران از طریق معاونت حقوقی صورت گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به درخواست رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مبنی بر اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده های مربوط به فعالیتهای دانش بنیان استان، 2 شعبه به همین منظور تعیین شد.

خلیل الهی با بیان اینکه در راستای رفع مشکلاتی همچون موضوع تامین اراضی مورد نیاز و ایجاد راه دسترسی مکاتبات لازم با دستگاه های مربوطه به منظور مساعدت و تسریع در رفع مشکلات انجام شده ادامه داد:  همچنین به منظور بررسی کارشناسی وتخصصی مسایل و مشکلات مالیاتی شرکت های دانش بنیان استان مقرر شد؛ دوره آموزشی با هدف آشنایی مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان با مباحث  مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان با همراهی اداره کل امور مالیاتی استان برگزار شود.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای رفع مشکلات مخابراتی واحدهای تولیدی، صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمانی و مجتمع عصر انقلاب واقع در شهرک اندیشه، مکاتبات لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام و مقرر شد تدابیر لازم برای رفع مشکلات اتخاذ شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانش بنیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *