نشست تخصصی بررسی راهکارهای عملی و اجرایی پیشگیری از کلاهبرداری سایبری در دادگستری استان اردبیل برگزار شد

9:18 - 14 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۰۸۸۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، نشست تخصصی بررسی راهکارهای عملی و اجرایی پیشگیری از کلاهبرداری سایبری در دادگستری استان برگزار شد.

خبرگزاری میزان - جلال آفاقی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در نشست تخصصی بررسی راهکارهای عملی و اجرایی پیشگیری از کلاهبرداری سایبری در اردبیل که در محل دادگستری برگزار شد، با اشاره به افزایش پرونده های قضایی کلاهبرداری در فضای مجازی پنج ماهه گذشته سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزود: از مجموع ۸۴۸ فقره پرونده متشکله مرتبط با فضای مجازی، ۴۱۲ فقره مربوط به کلاهبرداری سایبری است.

وی با اشاره براینکه آمار وقوع جرایم اینترنتی به ویژه با موضوع کلاهبرداری در جامعه قطعا بیش از آمار موجود درباره پرونده های قضایی است، ادامه داد: موارد زیادی وجود دارد که به لحاظ عدم شکایت شاکی خصوصی و یا عدم گزارش به مراجع قضایی منجر به تشکیل پرونده و لحاظ در آمار مربوطه، نمی شود.

وی با تشریح پیچیدگی خاص جرم کلاهبرداری سایبری در مقایسه با شیوه های سنتی و قدیمی کلاهبرداری، به نگاه خاص قانونگذار دراین خصوص اشاره و اظهارکرد: در بحث مبارزه و پیشگیری از جرائم اینترنتی نگاه و حساسیت متفاوتی لازم است چرا که تجربه نشان داده است می تواند قربانی زیادی بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف تمام دستگاهها، سازمانها و نهادها ارتقاء آرامش و امنیت و آسایش مردم باشد، از ضعف شدید نظارت ها در گذشته سیستم اداری انتقاد کرده، توجه لازم به مسئولیت های شرعی و قانونی دراین خصوص را خواستار شد.

معاون رئیس کل دادگستری استان اردبیل همچنین از نحوه مدیریت جلسات در ادارات و کارکرد جلسات انتقاد کرده، افزود: اینکه در هرجلسه هریک از اعضاء حاضر،صرفا از اهمیت و ضرورت موضوع جلسه صحبت کنند، کار درستی نیست و با صرف ذکر اهمیت مسائل برای اعضاء جلسات و تکرار اینگونه سخنرانی ها توسط اعضاء کار بجایی نمی رسد و جز اتلاف وقت و هزینه نیست.

آفاقی با تاکید بر اینکه جلسات باید خروجی داشته باشد، ادامه داد: در هرجلسه هر نماینده حاضر باید به اقدامات ممکن از ناحیه دستگاه متبوع اشاره کند و طی یک تقسیم کار شایسته، از ظرفیت جلسات برای هم افزایی سازمانها و استفاده از ظرفیت همدیگر برای خدمت رسانی و پرهیز از موازی کاری ها استفاده شود.

وی سنجش بازخورد ها را از اصول مدیریت علمی دانسته، افزود: بدون توجه به میزان اثرگذاری و اثر بخش برنامه ها، امکان تحقق اهداف و دستیابی به موفقیت نخواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری استان اردبیل در این نشست همچنین عزم دستگاه قضایی برای پیگیری ترک فعل در بخش های مختلف اداری را یادآور شده، ادامه داد: دستگاه قضایی در دفاع از حقوق عامه و جامعه، به جد ترک فعل مدیران و مسئولان بخشهای مختلف را رصد می کند و درصورت احراز چنین جرمی، به شدت برخورد می کند.

مرادی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز دراین نشست، ضمن تاکید به ارتقاء آگاهی های عمومی و داشتن برنامه های مستمر دراین خصوص، ارتقاء عملکرد دستگاهها و انجام وظیفه قانونی شایسته مسئولان و متولیان امور را در پیشگیری از آسیب ها و جرایم ضروری تر دانست.

وی از اختصاص شعب ویژه در دادسرا برای جرائم سایبری خبر داده، آمادگی دادستانی مرکز استان برای هرگونه حمایت قانونی از سازمانها در انجام وظایف ذاتی خویش به ویژه در کنترل و کاهش جرائم سایبری را اعلام کرد.

سرهنگ قهرمان طالع رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان نیز دراین نشست تخصصی با اعلام ضریب نفوذ بیش از هشتاد درصدی اینترنت در کشور، بیشتر تعلق پهنای باند کشور را به شبکه های اجتماعی عنوان کرده، ضمن تشریح جرایم پرتکرار فضای مجازی در استان، افزود: ۴۲ درصد جرائم سایبری استان اردبیل در بستر شبکه اینستاگرام، ۲۷ درصد در ارتباط با سایت دیوار، هشت درصد در محیط واتساپ و هفت درصد در ارتباط با شبکه تلگرام بوده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا، بر آموزش های دیجیتال محور و استفاده از فناوری های نوین و همچنین تولید محتواهای جذاب و کوتاه و کاربردی در آگاه سازی عمومی تاکید کرد.

رئیس پلیس فتای استان ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با دستگاهها در برگزاری دوره ها و کارگاه‌های آموزشی، هم افزایی سازمانها و استفاده از ظرفیت همدیگر برای دستیابی به هدف را ضروری خواند.

سرهنگ قهرمان طالع کشف جرایم اینترنتی را به لحاظ مسائل فنی، بسیار پیچیده و پر هزینه دانسته از اقشار مختلف مردمی خواست در استفاده و مواجهه با سیستم ها و دستگاههای مرتبط با فضای مجازی دقت و حساسیت و هوشیاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به وجود شکایات متعددی از کلاهبرداری به شیوه اسکیمر و کپی مشخصات کارت بانکی توسط دستگاه‌های غیر مجاز شبیه کارت خوان، افزود: انجام خرید از فروشگاه‌های معتبر ضرورت دارد .

وی ادامه داد: بررسی پرونده های پلیسی دراین خصوص نشانگر استفاده مجرمین از پوشش فروشندگان سیار برای عمل مجرمانه خود در کپی اطلاعات کارت های بانکی مشتریان است.

نورعلیپور رئیس خانه مطبوعات استان نیز در این نشست از آمادگی خانه رسانه و مطبوعات استان برای هرگونه همکاری با سازمانهای متولی در تولید محتواهای رسانه ای و پیشگیرانه لازم و کمک به ارتقاء آگاهی های عمومی خبر داد.

نمایندگان حاضر از صدا وسیمای مرکز اردبیل، اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرکدام بطور جداگانه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کنترل و کاهش جرائم سایبری به ویژه کلاهبرداری های اینترنتی برای هرگونه همکاری با دستگاه‌های حاضر در نشست به منظور پیشگیری از کلاهبرداری سایبری در استان اعلام آمادگی کردند.

ساماندهی امور خیریه در رسانه های مجازی استان، افزایش نظارت بر فضای مجازی در استان با رویکرد اقدامات پیشگیرانه از جرایم و کلاهبرداری، تولید محتواهای لازم در فضای مجازی، برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان دولتی و همچنین توسعه کارگاه‌های آموزشی دانش آموزی در مدارس، نظارت بر عملکرد فروشگاههای اینترنتی و ساماندهی لازم دراین خصوص و تقویت برنامه های رسانه ای به ویژه در بخش های مختلف صدا وسیما با لحاظ دسته بندی مخاطبان و تولید محتواهای متناسب با هر گروه به منظور افزایش سواد رسانه ای و کنترل و پیشگیری از جرائم سایبری از جمله مباحث مطروحه در نشست تخصصی بررسی راهکارهای عملی و اجرایی پیشگیری از کلاهبرداری سایبری در اردبیل بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: سایبری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *