استانداردهای دوگانه و رفتار گزینشی با پناهجویان در انگلیس

9:23 - 17 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۰۳۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات انگلیس در حالی که پناهجویان دیگر کشورها را به رواندا می‌فرستند، استقبال گرمی از پناهجویان اوکراینی می‌کنند.

خبرگزاری میزان – یک سال از خروج آمریکا از افغانستان در ماه آگوست سال 2021، می‌گذرد؛ در طول این مدت پناهجویان بسیاری از افغانستان وارد کشورهای اروپایی شده‌اند اما آن‌ها اکنون در چه وضعیتی قرار دارند؟

به گزارش «arichlife»، گروه‌های حامی پناهجویان مدتی است که نگران رفتار نابرابر با پناهجویان افغانستانی و اوکراینی در کشورهای اروپایی هستند.

در انگلیس گروه‌هایی مانند خیریه «پروژه هاربر»، تفاوت بین رفتار وزارت کشور انگلیس با پناهندگان کشورهای مختلف را محکوم کرده‌اند؛ این سازمان می‌گوید که بسیاری از اوکراینی‌ها فورا پناهندگی دریافت می‌کنند و می‌توانند در خانه‌های مردم انگلیس زندگی کنند، در حالی که پناهندگان افغانستانی ماه‌ها و یا شاید سال‌ها در این کشور رها شده‌اند.

وزارت کشور انگلیس وعده داده که به همه پناهجویان «به طور مساوی» کمک می‌کند و «اشتباه است که بین این گروه‌های آسیب پذیر تفاوت قائل شویم»؛ اما تنها در سه ماهه دوم سال جاری، داده‌های دولتی نشان می‌دهد که بیش از 105 هزار پناهجوی اوکراینی ویزا برای ورود به انگلیس تحت طرح‌های سفارشی ایجاد شده برای آن‌ها، دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که تا ماه فوریه سال جاری، تنها حدود شش هزار و 500 پناهجوی افغانستانی تحت یکی از دو طرح پناهندگی انگلیس مورد حمایت قرار گرفتند؛ داده‌های منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که اکنون 118 هزار پناهجو در انگلیس منتظر رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی خود هستند.

یک سال پس از خروج نظامیان ناتو از افغانستان، فرصتی بسیار خوب برای انگلیس بوده تا به تعهدات خود در قبال پناهجویان افغانستانی و رسیدگی به وضعیت پناهجویی آن‌ها عمل کند.

متأسفانه در 12 ماه پس از عملیات خروج از افغانستان، تدابیر اتخاذ شده از سوی انگلیس برای اعطای پناهندگی به افرادی که با این کشور در افغانستان همکاری می‌کردند، متوقف شده است و این افراد در بلاتکلیفی قرار دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، دولت انگلیس 63 هزار درخواست پناهندگی از سوی پناهجویان اوکراینی در ماه ژوئن 2022 دریافت کرده و بیش از 15 هزار مورد را پذیرفته است.

این ارقام مربوط به افرادی که تحت دو طرح 2021 برای اعطای پناهجویی به پناهندگان افغانستانی نیست.

دولت انگلیس در واکنش به جنگ اوکراین و رسیدگی به ورود پناهجویان اوکراینی به این کشور ریاکارانه عمل کرده و به اتخاذ استانداردهای دوگانه متهم شده است.

علاوه بر این محکومیت‌ها در سراسر این کشور به دنبال توافقنامه مهاجرتی با رواندا تشدید شد که به موجب آن پناهجویان غیرقانونی در انگلیس به این کشور آفریقای شرقی اخراج خواهند شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *