رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افشاگری درباره سکوت انگلیس پیرامون بیگناهی زندانیان گوانتانامو

13:09 - 13 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۹۶۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندان گوانتانامو یکی از تاریک ترین نقاط تاریخ حقوق بشری است که توسط آمریکا و متحدانش رقم خورده است.

خبرگزاری میزان – بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مقام‌های انگلیسی از نبود مدارک دال بر گناهکار بودن اتباع خود در زندان «گوانتانامو» آگاه بودند.

به گزارش «گاردین»، کتاب جدیدا منتشر شده ای در انگلیس افشا کرد که مقام‌های کابینه «تونی بلر»، نخست وزیر اسبق انگلیس به پرونده‌های اطلاعاتی ویژه آمریکایی دسترسی داشتند که هیچ مدرک معتبری علیه بازداشت شدگان انگلیس در «گوانتانامو» را نشان نمی‌داد.

این کتاب اشاره می‌کند که اگرچه مقام‌های انگلیسی در نشست فوریه 2004 واشنگتن، پرونده‌های زندانیان انگلیسی را بررسی کرده و دریافتند که مدرک معتبری دال بر گناهکار بودن آنان وجود ندارد، اما مقام‌های آمریکایی امیدوار بودند که هر زندانی انگلیسی که از زندان بدنام «گوانتانامو» آزاد می‌شود، پس از ورود به انگلیس زندانی شده یا تحت نظارت شدید قرار بگیرد.

جزئیات نشست مذکور میان مقام‌های آمریکایی و انگلیسی برای آزادی زندانیان انگلیسی نخستین بار در کتاب منتشر شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی با نام «تاریخ مخفی پنج چشم» به نویسندگی «ریچارد کربیج» اعلام شد.

«پیتر کلارک»، معاون سابق دستیار کمیسر «اسکاتلندیارد» از جمله افراد حاضر در نشست ساختمان دفتر اجرایی «آیزنهاور»، می‌گوید: پس از ساعت‌ها بررسی پرونده‌های زندانیان انگلیسی در گوانتانامو متوجه شدیم اطلاعات موجود برای متهم کردن آن‌ها نه تنها کافی نبود بلکه هیچ یک از مواد اتهامی در دادگاه قابل قبول نبودند.

اصرار مقام‌های آمریکایی برای زندانی کردن زندانیان انگلیسی آزاد شده از «گونتانامو» در خاک خودشان با مخالفت هیئت انگلیسی به ادعای عدم تطبیق قوانین دو کشور به موازات عدم تلاش برای اثبات بیگناهی آنان از مجاری قانونی مواجه شد و به همین دلیل آزادی آنان به تاخیر افتاد و با موانع مواجه شد.

دلیل برگزاری نشست فوریه 2004 واشنگتن میان مقام‌های آمریکایی و انگلیسی فشار بر دولت کارگر انگلیس مبنی بر بازداشت بدون محاکمه زندانیان انگلیسی در «گوانتانامو» بود.

در نهایت این فشارها منجر به آزادی فقط 9 نفر از زندانیان انگلیسی شد؛ از جمله «معظم بیگ» که اکنون کارزار «جنگ علیه تروریسم» را هدایت می‌کند.

«شاکر عامر»، آخرین تبعه انگلیسی زندانی در گوانتانامو در 2015 آزاد شد؛ وی هرگز متهم یا محاکمه نشده بود.

دولت انگلیس شش سال بعد موافقت کرد که غرامت چند میلیون پوندی به زندانیان انگلیسی «گوانتانامو» بپردازد.

زندان «گوانتانامو» در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیجی با همین نام در جنوب شرقی کوبا در ژانویه 2002 در جریان به اصطلاح جنگ علیه تروریسم تاسیس شد؛ در مجموع حدود 780 زندانی در این مرکز بدنام نگهداری می‌شدند.

«سازمان عفو بین الملل»، از «گوانتانامو» به عنوان «نماد شکنجه و بازداشت نامحدود بدون اتهام یا محاکمه» یاد کرد.

تا جولای 2022، 36 زندانی در زندان «گوانتانامو» باقی مانده بودند.

اگرچه کاخ سفید ادعا می‌کند که قصد تعطیلی این مرکز را دارد، اما فعالان حقوق بشر از باز بودن آن ناامید هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *