تداوم آزار و اذیت جنسی زنان در زندان‌های بدنام عربستان

9:23 - 13 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۹۳۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آزار و اذیت و تجاوز جنسی به زنان زندانی در عربستان موضوعی است که در سال‌های گذشته بارها اعلام و تایید شده اما اقدامی برای خاتمه دادن به آن صورت نگرفته است.

خبرگزاری میزان - «فهد الغفیلی»، فعال معارض رژیم سعودی اخیرا در رشته توییتی به موضوع آزار و شکنجه زندانیان عقیدتی در عربستان پرداخته و نوشت که وضعیت زنان زندانی در عربستان به مراتب هولناک تر است.

«الغفیلی» با اشاره به انتشار گزارش‌ها و خبرهای متعدد از آزار و شکنجه زندانیان عقیدتی در عربستان و اعمال شدیدترین ظلم‌ها به زندانیان عقیدتی و خانواده هایشان، می‌گوید که زندانیان زن با سهم بالاتری از آزار و اذیت و فحاشی جنسی رنج می‌برند.

وی در بخشی دیگر آورده است: اعمال بی عدالتی در عربستان اشکال مختلفی به خود گرفته است اما قطعا مهم ترین شکل آن در سیستم قضایی و زندان‌های این کشور در حال وقوع است.

به گفته وی، «یکی از بدترین و کثیف ترین اقداماتی که بن سلمان انجام داد، دستگیری زنان برای تحت فشار قرار دادن بستگان بازداشتیشان بود؛ رژیم بن سلمان جنگی بی امان با خانواده‌های زندانیان عقیدتی به راه انداخت که از سیاست‌های ارعاب، ناپدید شدن اجباری، نبود قانونی برای ساماندهی ملاقات و ممانعت از رسیدن وکلا به موکلان و قطع اخبار بازداشت شدگان رنج می‌برند.»

موضوع آزار و شکنجه زندانیان در عربستان به ویژه از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور موضوع جدیدی نیست و تاکنون گزارش‌های متعددی با وجود سکوت شدید رسانه ای درباره این موضوع منتشر شده است؛ اما این موضوع همچنان از سوی سازمان‌ها و مجامع بین المللی مغفول مانده و خود دولت عربستان از طریق برگزاری فیستوال‌ها، کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و ... تلاش می‌کند، این نقض‌های گسترده حقوق بشر را بپوشاند.

اگرچه توییت «الغفیلی» در مورد آزار و اذیت جنسی زنان زندانی در عربستان زنگ هشدار را برای فعالان حقوق بشری به صدا درآورد، باید توجه داشت که این جنایت حقوق بشری نیز اتفاق تازه ای در عربستان نیست.

«الحائر» و «الذهبان» زندان‌های بدنام عربستان، از مهم ترین مراکز شکنجه و آزار و اذیت جنسی زنان زندانی است.

تقریبا از دو دهه گذشته موضوع آزار و اذیت جنسی زنان زندانی در عربستان، این افراد را با بحران جسمی و روانی بزرگی مواجه کرده و به دغدغه ای مهم برای خانواده‌های زندانیان زن تبدیل شده است.

دیده بان حقوق بشر در سال 2007 در گزارشی ضمن تایید وجود شکنجه در زندان‌های عربستان که در موارد متعدد به مرگ زندانیان منجر می‌شود، پرده از جنایت‌های مختلف در این مراکز برداشته بود.

اگرچه انتشار گزارش‌های حقوق بشری در مورد آزار و اذیت جسمی و جنسی زنان زندانی در عربستان از اوایل دهه 2000 آغاز شد و افشاگری‌های متعددی را در پی داشت، اما اوج این افشاگری در گزارش پاییز 2020 «ایندیپندنت» بود.

«ایندیپندنت» براساس گزارش یک گروه حقوق بشری، نوشته بود که زندانیان زن در عربستان مورد تجاوز جنسی، شکنجه و مرگ قرار می‌گیرند.

یکی از زندانیان زنی که در زندان‌های عربستان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و آن را اعلام کرده بود، فعال مخالف سعودی «لجین الهذلول» بود.

در گزارش مذکور همچنین آمده بود که از زمان روی کار آمدن «بن سلمان» در سال 2017 تا نوامبر 2020، حدود 309 زندانی عقیدتی در زندان‌های عربستان قربانی نقض حقوق بشر شدند.

یک رسانه عربی نیز در سال 2019 صحبت‌های یک زن زندانی در عربستان را منتشر کرده بود.

«یمنی محمد دسای»، چهره ای آکادمیک که سه سال از عمرش را در زندان‌های عربستان گذرانده بود، گفت: در مدت حبس متوجه شدم که 95 درصد زنان زندانی بیگناه هستند؛ زنان زندانی در این مراکز زایمان می‌کردند و به همراه فرزاندان تازه متولد شده شان در زندان به سر می‌بردند.

«Freedom Initiative»، نیز در گزارش ژوئن 2022 خود، آورده است: مقام‌های سعودی نه تنها زنان زندانی را شکنجه می‌کنند، بلکه شماری از آنان قربانی جنایت ناپدید شدن اجباری می‌شوند.

پیش از این در نوامبر 2020 نیز یک وکیل حقوق بشری فاش کرد که زنان زندانی در عربستان مجبور به تماشای فیلم‌های مستهجن، تهدید به تجاوز، آویزان شدن از سقف و ضرب و شتم می‌شوند.

وی همچنین گفته بود که گذشته از اشکال مختلف آزار جنسی زنان زندانی در عربستان، از آنان خواسته می‌شود برای بازجویان اعمال جنسی انجام دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *