وضعیت بحرانی پناهجویان در مرزهای دریایی و زمینی یونان

16:19 - 12 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۸۷۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان در مرزهای آبی کشورهای اروپایی و از جمله یونان با خطرات بسیاری مواجه هستند و در موارد بسیاری جان خود را از دست می‌دهند.

خبرگزاری میزان - «علا حمودی»، پناهجوی سوری روایت دردناکی را از وضعیت پناهجویان در مرزهای اتحادیه اروپا و به‌خصوص یونان بازگو می‌کند.

به گزارش «گاردین»، این پناهجوی سوری در آب‎های دریای اژه سرگردان بود و در آستانه مرگ قرار داشت؛ قایقی که او و 21 نفر دیگر در آن بودند در حال غرق شدن بود و سرنشینان آن ناامیدانه چمدان‌های خود را به دریا می‌انداختند.

 این جوان 22 ساله سوری می‌‎گوید: «فکر می‌کردم زنده نخواهم ماند و نزدیک مرگ بودم.»

پس از فرود آمدن در جزیره یونانی «ساموس»، بلافاصله پس از سپیده دم او و همراهانش در مسیر شیب‌دار ساحلی به دنبال پلیس یونان بودند تا درخواست پناهندگی ارائه دهند.

اما این رویداد طبق برنامه پیش نرفت؛ «حمودی» می‌گوید که در عوض، مقامات یونانی پناهجویان را به ساحل بازگرداندند، آنها را در یک قایق بادی بدون موتور یا تجهیزات قرار دادند و آن را به دریا کشاندند.

به گفته وی، مقامات یونان این قایق پناهجویان را در آب‌های دریای اژه رها کردند؛ «حمودی می‌گوید «نمی‌دانستیم چه کنیم، ما وسط دریا بودیم و آب همه جا ما را احاطه کرده بود و افراد گروه شروع به گریه کردند، در قایق ما یک دختر 12 ساله و دو پیرمرد بودند و وضعیت بسیار غم‎انگیز و ناامیدکننده بود.»

پناهجویان 17 ساعت وحشتناک را در دریا سپری کردند، تقریبا هیچ غذا، آب و امیدی برای نجات نداشتند.

در نهایت گارد ساحلی ترکیه آنها را نجات داد؛ اکنون، پس از گذشت بیش از دو سال، هنوز در بلاتکلیفی در ترکیه، این جوان سوری از آژانس مرزی و ساحلی اروپا، فرانتکس، که به اعتقاد او در این عملیات دست داشته، شکایت کرده است.

پس از ورود 1.26 میلیون پناهجو در سال 2015، فرانتکس به پاسخ اروپا به کنترل مرزها تبدیل شد؛ رویدادی که اتحادیه اروپا را در بحران فرو برد؛ این سازمان با بودجه 754 میلیون یورویی برای سال 2022، بهترین آژانس تامین مالی اتحادیه اروپاست.

تحلیلگران می‌گویند که چالش‌های آژانس مرزی اتحادیه اروپا فراتر از سطح فردی است و سران اروپایی برای کنترل مرزها سخت تلاش می‌کنند.

این در حالی است که وزارت خارجه یونان اتهامات وارد شده در این زمینه مبنی بر عدم رعایت حقوق اساسی مهاجران را رد کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا یونان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *