تكرار عجز آمریکا در آب‌های بین‌الملل

15:10 - 12 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۸۷۰۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
فرمانده نیروی دریایی ارتش ماجرای مواجهه نیروهای خودی با شناورهای امریكایی در دریای سرخ را تشریح کرد.

خبرگزاری میزان - دریادار شهرام ایرانی در مصاحبه با برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش با استقرار در دریای سرخ و خلیج عدن تأمین امنیت دریانوردی را بر عهده دارد و اسكورت شناورهای خود را مستقلاً انجام می‌دهیم.

وی افزود: بر اساس قوانین دریانوردی ایمنی دریایی را باید تضمین كنیم و لذا ناوشكن جماران مشغول اسكورت خطوط تجاری و شناور و نفتكش ایرانی در دریای سرخ مستقر است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: دریای سرخ كشتی‌ها را به كانال سوئز و دریای مدیترانه مرتبط می‌كنند و ایمنی دریانوردی دریای سرخ دارای اهمیت است. منطقه‌ای كه شناورهای ما فعالیت دارند، صخره‌های گل - آبی دارد و برای عبور تانكر و نفتكش محدودیت فضا وجود دارد. همچنین تهدید تروریسم دریایی وجود دارد و لذا شناورهای امریكایی دقیقاً در این مسیر عبور كرده و داده‌برداری می‌كردند.

وی با بیان این كه بر روی شناورها پرچمی نصب نشده بود، افزود: آقایان با خواهش تأكید كردند این شناورها برای كارهای تحقیقاتی بوده و از این به بعد چنین مسئله‌ای تكرار نخواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایمنی دریانوردی را از اولویت‌ها دانست و تصریح كرد: هر موردی كه این ایمنی را به خطر بیندازد، موجب پارگی بدنه كشتی‌ها یا نشت سوخت در دریا می‌شود و تبعات دیگر زیادی دارد.

وی اضافه كرد: این مواجهه سهوی بوده و خودشان هم به این مسئله اذعان داشتند. از طرفی باد و جریان آب در دریا اثرگذار است و آن‌ها می‌گفتند از محدوده مشخص شده خارج شدند و به ما تضمین دادند كه چنین مسئله‌ای تكرار نمی‌شود.

ایرانی با اشاره به اخطار و تذكر چندساعته گفت: مشخص بود این خروج از محدوده از دستشان دررفته و ما بنا به وظیفه آن‌ها را از سطح دریا جمع‌آوری كردیم و تأكید كردند ایمنی و امنیت دریا را با جدیت دنبال خواهند كرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *