رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش دامنه نوسان عمق و نقد شوندگی بازارسرمایه را بهبود می بخشد

13:22 - 12 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۸۴۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش دامنه نوسان امر مبارک و فرخنده ای است که باید در بازار سرمایه تداوم یابد، یعنی این که از این به بعد نباید دامنه نوسان را به شکل محدود در بازار سرمایه داشته باشیم و سازمان بورس باید تصمیم هایی که برای بازار سرمایه می گیرید طوری نباشد که منجر به افزایش صف های خرید و فروش شود.

علی بهشتی روی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان گفت: یکی از مزیت های افزایش دامنه نوسان این است که صف های خرید و فروش در معاملات بازار سهام کاهش می یابد و با کاهش این صف ها نقدشوندگی بازار سهام بهبود خواهد یافت.


این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: با توجه به این که عمق بازار سرمایه کشورمان بسیار کم است و همچنین فرهنگ سهام داری در کشور ما کمرنگ است افزایش دامنه نوسان کمک شایانی می کند که هم عمق بازار سرمایه افزایش یابد و هم این که فرهنگ سهام داری در بین اهالی بازار سرمایه بهبود یابد.


بهشتی روی گفت: در گذشته حجم بسیار محدود دامنه نوسان موجب شده بود مشکلاتی بر بازار سرمایه ایجاد شود. به خصوص آن که دانش و تخصص بسیار اندک سهامداران باعث می شود که فعالان بازار سرمایه درگیر جوهای بازار شده در نهایت این سوگیریها به تصمیم های اشتباه منجر می شد.


این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: به عنوان نمونه سوای این که فلان سهم ارزنده است یا غیر ارزنده ، اگر صف خرید ایجاد می شد، سهام داران بی دانش فکر می کردند که این سهم خوب است و اگر صف فروش ایجاد می شد پس سهم خوب نیست و باید سهم فروخته شود. ولی اگر دامنه نوسان افزایش یابد جلو نوسان صف های خرید و صف های فروش گرفته می شود و سهام داران بهتر و عقلانی تر در مورد خرید و فروش سهام می توانند تصمیم گیری کنند.


وی افزود: نباید دامنه نوسان را به طور کامل حذف کرد، زیرا حذف دامنه نوسان آثار تخریبی زیادی بر بازار سرمایه ما ایجاد خواهد کرد، بنابراین بهتر است که افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی باشد.


بهشتی روی تاکید کرد: دنیا به این سمت حرکت می کند که دامنه نوسان افزایش یابد و با یک مکانیزم های دیگری دامنه نوسان کنترل شود و خوشبخاته در بازار سرمایه ایران نیز به این سمت حرکت می کنیم.


این تحلیل گر بازارهای مالی در پایان با اشاره به این که افزایش دامنه نوسان یک شمشیر دو لبه است، گفت: در بین عوام افرادی که دانش و آگاهی لازم را در مورد بازار سرمایه ندارند و در بازار فعال هستند، باعث می شود که در شرایطی تصمیم های احساسی بگیرند و منتج به این موضوع شود که سودهای دروغین و غیر واقعی و یا ضررهای هیجانی دچار شوند. بنابراین لازم است تا آموزش نیز در اولویت کاری سازمان بورس قرار گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *