پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی آغاز شد

12:05 - 12 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۸۱۷۷
رئیس بنیاد مسکن از 2 برابر شدن وام مسکن روستایی در دولت سیزدهم و آغاز پرداخت آن در هفته جاری خبر داد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: مصوبه هیأت دولت در خصوص افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد ابلاغ شد. تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن روستایی 100 میلیون تومان بود که سال گذشته دولت آن را به 200 میلیون تومان افزایش داد. با تأمین اعتبار تسهیلات مسکن روستایی و ابلاغ آن، اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن از آغاز پرداخت تسهیلات از هفته جاری خبر داد.

بنیاد مسکن متولی مسکن روستایی است. بر اساس برنامه جامع مسکن، از سال 84، نوسازی مسکن روستایی آغاز شد و بر طبق این برنامه، 200 هزار واحد مسکونی روستایی باید سالانه نوسازی، مقاوم‌سازی یا ساخته شود. در حال حاضر نوسازی مسکن روستایی در برنامه نهضت ملی مسکن نیز قرار گرفته است و از 4 میلیون واحد مسکونی در قالب این طرح، 200 هزار مسکن روستایی ساخته یا نوسازی می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن در خصوص پرداخت تسهیلات جدید مسکن روستایی گفت: افزایش و پرداخت وام مسکن روستایی با عنایت ویژه ریاست جمهوری تصویب شد. با وجود اینکه دولت هر ماه برای پرداخت یارانه بار مالی سنگینی را متحمل می‌شود اما با توجه به اولویت محرومیت زدایی، افزایش 100 میلیون تومانی تسهیلات مسکن روستایی به تصویب دولت رسید.

نیکزاد افزود: تمام بانک‌های دولتی موظف به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی هستند و با ابلاغ مصوبه دولت به بانک مرکزی، هفته آینده بانک‌های عامل، پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی را شروع خواهند کرد.

بر اساس قانون، سالانه 200 هزار واحد روستایی نوسازی می‌شود و بر همین مبنا 200 هزار فقره تسهیلات 200 میلیونی پرداخت می‌شود اما رئیس بنیاد مسکن تعداد متقاضیان دریافت این وام را بیش از 200 هزار نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به برنامه‌های دولت برای رونق روستاها، تمایل مهاجران برای بازگشت به روستا و همچنین نوسازی واحدهای مسکونی افزایش یافته به همین دلیل تقاضا برای دریافت وام مسکن روستایی افزایش یافته است.

نیکزاد گفت: عمده متقاضیان وام مسکن روستایی مردم ساکن روستا هستند که خانه آنها فرسوده شده است، ساکنان فعلی روستاها در اولویت دریافت این وام قرار دارند و بعد از جذب 200 هزار متقاضی، آمار مازاد تقاضا را بررسی و اعلام می‌کنیم.

سهم تسهیلات از کل هزینه

ساخت مسکن روستاها معمولاً یک طبقه است و متوسط متراژ نیز 60 متر است. به گفته رئیس بنیاد مسکن، هزینه ساخت و نوسازی یک متر مسکن روستایی 5 میلیون تومان است و اگر متوسط متراژ را 60 متر در نظر بگیریم هزینه ساخت 300 میلیون تومان است بنابراین وام 200 میلیون تومانی 70 درصد هزینه ساخت مسکن روستایی را پوشش می‌دهد.

بر اساس مصوبه دولت، تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد(13 درصد آن به‌صورت یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود)، سفته زنجیره‌ای و بازپرداخت ۲۰ ساله (شامل مجموع دوره بازپرداخت و سود دوره مشارکت مدنی) افزایش می‌یابد.

متقاضیان باید سند مسکن روستایی را نزد بانک عامل وثیقه‌گذاری کرده و همچنین فرم «ج» آنها سبز باشد به این معنا که سابقه ۵ سال سکونت دائم در روستای مورد نظر را داشته و تا کنون از تسهیلات مسکن روستایی استفاده نکرده باشند.

مابه‌التفاوت سود این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را که در حال حاضر ۱۸ درصد است وزارت راه و شهرسازی مکلف است از محل صندوق ملی مسکن متعهد شود و بانک مرکزی از این محل به بانک‌های عامل پرداخت می‌کند. ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه مکلف شده ما‌به التفاوت این نرخ سود (۱۳ درصد) را در بودجه‌های سنواتی در قالب بخشی از هزینه‌های صندوق ملی مسکن لحاظ کند. از حدود 5.4 میلیون مسکن روستایی، حدود 50 درصد آن نوسازی شده است و به گفته رئیس بنیاد مسکن، تا 1410 تمام واحدهای مسکونی روستایی بر اساس برنامه باید نوسازی شود.

علاوه‌بر برنامه جامع مسکن که نوسازی مسکن روستایی بر طبق آن از سال 1383 شروع شد، بر اساس ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه، مصوب سال 1396، دولت مکلف است با پرداخت وام ساخت مسکن روستایی با نرخ کارمزد 5 درصد، سالانه حداقل 200 هزار واحد فرسوده را در مناطق روستایی نوسازی کند، بنابراین از سال 1396 تا سال 1401، دولت مکلف بوده بیش از یک میلیون و 200 هزار واحد فرسوده را در روستاها تخریب و نوسازی کند اما در این مدت 271 هزار واحد نوسازی شده است.

با اینکه سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی نوسازی شود اما متوسط نوسازی در سال‌های اخیر کمتر از این میزان بوده و با گذشت 16 سال از آغاز برنامه نوسازی واحدهای مسکونی روستایی، نیمی از آن نوسازی شده و نیمی دیگر باقی مانده است. نوسازی واحدهای روستایی باید تا 1404 به اتمام می‌رسید اما اکنون رئیس بنیاد مسکن بازه زمانی اتمام نوسازی مسکن روستایی راه 1410 اعلام می‌کند.

282 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری نهضت ملی در حال ساخت

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: ۱۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۸۰ هزار مسکن روستایی در قالب نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت این بنیاد در حال ساخت است. به گفته نیکزاد بهره‌برداری از واحد‌های مسکونی این طرح‌ها در نیمه دوم امسال آغاز می‌شود.

نیکزاد با بیان اینکه ۱۰۰ هزار واحد مسکن شهری تحت مسئولیت این بنیاد در حال ساخت است، گفت: بهره‌برداری از واحد‌های مسکونی این طرح از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود. هرچند برخی واحدها مانند 400 واحد در شهر قم به متقاضیان تحویل داده شده است.

رئیس بنیاد مسکن افزود: از چهار میلیون واحدی که در طرح نهضت ملی مسکن ساخته خواهد شد، مسئولیت ساخت ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۸۰۰ هزار واحد شهری به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

نیکزاد با بیان اینکه نام‌نویسی و استقبال از اجرای این طرح بویژه در شهرهایی که بنیاد مسکن متولی ساخت است بسیار چشمگیر بود، ادامه داد: میزان ثبت‌نام‌ها نشان داد هدفگذاری دولت درست بوده و میزان تقاضای مسکن نشان می‌دهد که به مدت چند سال، باید سالانه یک میلیون واحد ساخته شود تا دغدغه مسکن را از مردم رفع کنیم. داشتن مسکن ایمن و مناسب یک مطالبه جدی و یک حق عمومی است که از سوی مردم مطرح می‌شود و در قالب طرح نهضت ملی مسکن این درخواست پاسخ داده می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن همچنین با اشاره به اینکه تأمین زمین مناسب از سوی دولت موجب گردید قیمت تمام شده واحد‌های نهضت ملی مسکن کاهش یابد و متعارف شود، بیان کرد: کمک دولت برای کاهش قیمت تمام شده واحد‌های این طرح ادامه دارد، در طرح نهضت ملی مسکن زمین به‌صورت رایگان تأمین می‌شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان تعرفه ساخت را کاهش داده است. در خصوص تعرفه عوارض پروانه هم تا ۳۰ درصد تخفیف در ساخت نهضت ملی وجود دارد که در برخی استان‌ها ۷۰ درصد تخفیف داده شده است.همه این اقدامات و همراهی دستگاه‌های مسئول باعث می‌شود شهروندان بتوانند با قیمت مناسب‌تر ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را دنبال کنند.

براساس آمار برآورد جمعیت روستایی تا سال 99، حدود 21 میلیون نفر از جمعیت کشور در قالب 6 میلیون خانوار در 5.4 میلیون مسکن روستایی ساکن هستند. نوسازی واحدهای مسکونی روستایی علاوه‌بر افزایش ایمنی ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی، موجب پایداری جمعیت روستایی است. علاوه‌بر آن، افزایش قیمت مسکن، پرداخت تسهیلات روستایی، تمایل مهاجران روستایی برای بازگشت به روستاها را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: وام وام مسکن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *