رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

داروی ضد پیری در مسیر آزمایش

10:39 - 12 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۷۹۰۵
متخصصان می‌گویند امیدبخش‌ترین داروی ضد‌پیری فعلی راپامایسین است. این دارو هم اکنون در حال آزمایش بر روی حیوانات لست.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: تصور کنید که بتوانید دارویی مصرف کنید که از زوال ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند و بدن شما را سالم نگه دارد. دانشمندان در جست‌وجوی داروهایی هستند که این اثرات را داشته باشند.

به گزارش سایتک دیلی، امیدبخش‌ترین داروی ضد‌پیری فعلی راپامایسین است. این دارو را به‌دلیل اثرات مثبت آن بر طول عمر و سلامت در مطالعات تجربی و آزمایش روی حیوانات آزمایشگاهی شناسایی کرده‌اند. این قرص اغلب به‌صورت مادام العمر برای به‌دست آوردن حداکثر اثرات مفید دارو تجویز می‌شود.

با این حال، حتی در دوزهای پایین هم اگر برای پیشگیری از عوارض زوال ناشی از بالا رفتن سن تجویز شود باز هم ممکن است عوارض جانبی منفی داشته باشد. به علاوه، مطلوب‌ترین روش استفاده این است که از کمترین دوز مؤثر استفاده شود.

یک گروه تحقیقاتی در مؤسسه زیست‌شناسی پیری ماکس پلانک در کلن آلمان، اکنون با آزمایش روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض راپامایسین همان اثرات مثبت درمان مادام‌العمر را دارد. این نتیجه شگفت انگیز درهای جدیدی را برای کاربرد بالقوه این دارو به‌روی انسان باز کرده است.

امیدبخش‌ترین داروی ضد‌پیری

دانشمندان سال‌هاست که به‌طور چشمگیری روی مبارزه با اثرات منفی پیری بر انسان متمرکز شده‌اند. تغییرات سبک زندگی می‌تواند سلامت افراد مسن را بهبود ببخشد، اما این تغییرات به تنهایی برای پیشگیری از بیماری‌های سالمندی کافی نیست.

استفاده مجدد از داروهای موجود هم راهی برای نجات سیاره زمین از شر داروهای اضافه است و هم یک سلاح بالقوه در پیشگیری از زوال ناشی از افزایش سن است. هم‌اکنون، امیدبخش‌ترین داروی ضد‌پیری راپامایسین است، یک مهارکننده رشد سلولی و سرکوب‌کننده سیستم ایمنی که معمولا در درمان سرطان و پس از عمل پیوند اعضا استفاده می‌شود. پائولا جوریسیک، محقق اصلی این مطالعه و مدیر مؤسسه زیست‌شناسی پیری ماکس پلانک درباره این داروی خارق‌العاده گفت: در دوزهای مورد استفاده بالینی، راپامایسین می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد، اما برای استفاده این دارو در پیشگیری از کاهش سن، باید این عوارض وجود نداشته باشد یا در کمترین حالت ممکن است. اما هدف ما این بود که می‌‌خواستیم بفهمیم چه زمانی و چه مدت باید راپامایسین را برای دستیابی به اثرات مشابه درمان مادام‌العمر، مصرف کرد.

فایده دوز پایین دارو

دانشمندان بازه‌های زمانی مختلف تجویز کوتاه‌مدت دارو را در مگس میوه آزمایش کرده‌اند. آنها دریافتند که یک دوره کوتاه‌مدت 2هفته‌ای از درمان با راپامایسین در مگس‌های جوان و بالغ از آنها در برابر آسیب‌های شناخته شده مرتبط با افزایش سن در روده محافظت می‌کند و عمر آنها را افزایش می‌دهد.

یک دوره زمانی کوتاه متناظر، از 3ماه درمان که از 3ماهگی شروع شد، در موش‌های جوان و بالغ، اثرات مفید مشابهی بر سلامت روده آنها در میانسالی داشت.

این درمان‌های دارویی مختصر در اوایل بزرگسالی به همان اندازه که درمان مداوم همزمان شروع شد، محافظت قوی در برابر عوارض ناشی از پیری ایجاد کرد. جوریسیک گفت: ما همچنین دریافتیم که درمان راپامایسین در اوایل عمر در مقایسه با میانسالی قوی‌‌ترین و بهترین اثرات را داشت.

دکتر توماس لیچ، یکی از نویسندگان این مقاله توضیح داد که حافظه راپامایسین عمدتاً در اوایل بزرگسالی فعال می‌شود. دکتر یو ژوان لو، همچنین یکی از نویسندگان مقاله است، او نیز گفت: ما راهی برای دور زدن نیاز به مصرف طولانی مدت و مزمن راپامایسین را پیدا کرده‌ایم، بنابراین استفاده از آن در انسان می‌تواند نتیجه بهتری بدهد و عملی‌تر باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *