تاکید وزیر امور خارجه بر اهمیت بازگشایی بازارچه های مرزی در توسعه تجاری و امنیت مرزهای مشترک ایران و پاکستان

9:42 - 11 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۶۸۹۳
وزیر امور خارجه با همتای پاکستانی خود در خصوص مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «بلاول بوتو زرداری»، همتای پاکستانی خود در خصوص مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف از جان‌ باختن جمعی از مردم پاکستان در فاجعه سیل اخیر در این کشور، مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت و ملت این کشور ابراز داشت و تأکید کرد، جمهوری اسلامی ایران کمک‌های انسان دوستانه خود را به پاکستان ارسال کرده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اظهار داشت، در این نشست که پس از پنج سال وقفه برگزار شد، توافقات خوبی انجام شد و امیدواریم این توافقات هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی ایران برای افتتاح بازارچه مرزی پیشین – مند خبر داد و تأکید کرد: ما اتفاق نظر داریم که بازگشایی بازارچه های مرزی در توسعه تجاری و امنیت مرزهای مشترک دو کشور نقش به سزایی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به تحولات افغانستان، بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با حضور قوی اقوام افغانستانی در این کشور تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به زودی و با مشارکت کشورهای منطقه برگزار شود.

امیرعبداللهیان همچنین آخرین تحولات مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها را بیان داشت.

«بلاول بوتو زرداری»، وزیر خارجه پاکستان در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از ابراز همدردی و کمک‌های دولت و‌ مردم ایران به مردم سیل‌زده پاکستان، خواهان همکاری و تداوم کمک‌های ایران با توجه به وسعت بالای خسارات وارده شد.

«بلاول بوتو» همچنین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، از آمادگی کشورش برای برگزاری کمیته‌های فنی میان دو کشور خبر داد.

وزیر خارجه پاکستان همچنین تأکید کرد دو کشور در موضوع افغانستان موضع مشترکی دارند.

وی با اشاره به رویکرد مثبت ایران در مذاکرات وین، ابراز داشت: تلاش شما را تحسین می‌کنم و از جانب دولت پاکستان اعلام می‌کنم که ایران حق دارد با دنیا تعامل آزاد داشته باشد و شرکت‌های مختلف باید بتوانند بدون هیچ محدودیتی در ایران سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین از وزیر امور خارجه کشورمان دعوت کرد تا جهت پیگیری روند توسعه بیش از پیش روابط بین تهران و اسلام آباد، در آینده نزدیک به این کشور سفر کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران پاکستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *