کمالوندی: ایران تنها رابطه پادمانی با آژانس دارد/27 دوربین و یک سری از تجهیزات آژانس جمع آوری شدند

15:52 - 08 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۳۲۹۷
سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‎گوید رابطه ایران و آژانس رابطه ای تعریف شده است که در حال حاضر مبتنی بر پادمان است.

خبرگزاری میزان – «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در یک گفت‎و‎گوی رادیویی گفت که ایران در حال حاضر بنا به دلایلی صرفا تبادل پادمانی را اجرا می‎کند.

وی اظهار کرد: رابطه ایران و آژانس رابطه ای تعریف شده است که در حال حاضر مبتنی بر پادمان است؛ این بدان معناست که در حال حاضر فقط حسابرسی مواد هسته ای شامل مقدار مواد هسته ای، محل نگهداری آن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها صورت می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به رابطه دیگر کشورها با آژانس براساس پروتکل الحاقی که طی آن بخشی از تجهیزات مربوط به غنی سازی تحت نظارت آژانس قرار می‎گیرد، افزود: در بحث برجام، ایران نظارت‌هایی فراتر از دو مورد مذکور را پذیرفته بود؛ به دلایل مختلف ایران در حال حاضر تنها رابطه پادمانی با آژانس دارد که محدود به حسابرسی مواد هسته ای است.

«کمالوندی» در ادامه به خواسته‌های بیشتر آژانس اشاره کرده و گفت: این خواسته‌ها نوعی زیاده خواهی است و به دلیل تحریم‌ها این روند متوقف شد؛ چراکه براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی، قرار شد آژانس بین المللی انرژی اتمی حداقل نظارت‌ها را در حد پادمانی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته اگر غربی‌ها تحریم‌های خود را لغو کنند و به تعهداتشان باز گردند، ایران نیز به تعهدات خود در چارچوب برجام بازخواهد گشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر ضمن تاکید بر این که ایران هیچ تعهد فراپادمانی ندارد، گفت: ایران 27 دوربین و یک سری از تجهیزات آژانس شامل اندازه گیری های برخط را جمع آوری کرده است؛ اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود بازگردانند، این امکان وجود دارد که ما نیز این تجهیزات را به کارشان بازگردانیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *