آیا محدودیت سقف وام‌دهی بانک‌ها باعث کاهش تورم می‌شود؟

10:45 - 08 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۲۳۶۲
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه محدودیت اعمال‌شده بر سقف وام‌دهی بانک‌ها، به معنای عدم تسهیلات‌دهی بانک‌ها نیست، به این سوال که آیا محدودیت سقف وام‌دهی بانک‌ها باعث کاهش تورم می‌شود؟ پاسخ داد.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد محدودیت برخی بانک‌‌ها در اعطای وام به متقاضیان گفت: گذاشتن سقف روی ترازنامه بانک‌ها برای کاهش قدرت خلق اعتبار و کنترل نقششان بر تورم زایی صورت گرفته که این مساله توسط بانک مرکزی در حال مدیریت است.

وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده است تا فلان مقدار می توانید تسهیلات دهید و بیشتر از آن را نمی‌توانید انجام دهید؛ چراکه دارایی بانک‌ها کم است و مجبور می شوید از ذخایر بانک مرکزی برداشت کنید که تورم زاست.

طغیانی با بیان اینکه محدودیت اعمال شده بر سقف وام دهی بانک ها باعث کاهش اثر تورمی می شود گفت: این مساله به معنای عدم تسهیلات دهی بانک‌ها نیست بلکه برای آن سقف معین می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این قانون مشمول همه بانک‌هاست، در تشریح این محدودیت گفت: فرض کنیم به فردی اجازه برداشت از درآمد خود را بدهید ولی برای این برداشت سقفی تعیین می‌کنید مثلا بگویید ماهیانه بیشتر از فلان قدر نمی‌توانید از حساب من بردارید، این مساله به معنای ممنوع کردن برداشت از حساب من نیست بلکه فقط آن را محدود کرده‌ام.

وی افزود: بانک‌ها اگر دارایی هایشان را مولد کنند مثل املاک و ... با افزایش نقدینگی می توانند تسهیلات بیشتری دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم باید دربرابر خلق اعتبار بانکی بایستیم همه جای دنیا خلق پول را مدیریت می‌کنند و تورم هم ندارند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *