رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اقدام سریع دستگاه قضایی در برخورد با مجرمان جرایم مسلح و خشن در جامعه

10:18 - 08 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۲۱۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
پرونده موصوف به «قاتل شهریار و ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقان» ظرف 3 ماه مورد بررسی قضایی قرار گرفت و منتج به صدور حکم شد.

خبرگزاری میزان – صبح روز شنبه ۷ خرداد ماه امسال، حوالی ساعت 10 در خیابان طالقانی تهران تیراندازی و حمله مسلحانه صورت گرفت‌.

این حمله مسلحانه توسط یک نفر و در نزدیکی ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران رخ داد که متهم به وسیله کلت کمری به سمت ماموران انتظامی مستقر در محل شلیک کرده و 5 نفر از آن‌ها را مجروح کرد.

چند ساعت قبل از حمله مسلحانه به ماموران انتظامی در خیابان طالقانی، متهم به شرکت کشتیرانی شهرستان شهریار رفته و اقدام به قتل 4 نفر از نگهبانان این شرکت کرده بود.

موضوع به اینجا ختم نشده بود چرا که پس از قتل نگهبانان شرکت کشتی رانی شهرستان شهریار، متهم برای اطمینان خاطر از کشته شدن این افراد، به آن‌ها تیر خلاص نیز شلیک کرده بود.

سردار رحیمی: انگیزه متهم از قتل نگهبانان شرکت کشتی رانی شهرستان شهریار، اختلافات ملکی بود

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران در تشریح حادثه خیابان طالقانی بیان کرد: در پی حادثه تیراندازی در یکی از روستاهای شهرستان شهریار که در این حادثه چهار نفر کشته و ۲ نفر زخمی شده بودند، موضوع به سرعت در دستور کار پلیس قرار داده شد.

وی افزود: تحقیقات اولیه نشان دهنده این موضوع بود که ضارب در پی اختلافات ملکی که سال‌ها پیش بر سر آن اختلاف و دعوا داشته‌اند، اقدام به این عمل مجرمانه کرده و از محل متواری می‌شود.

رئیس پلیس تهران اظهار کرد: این فرد شرور و جانی که به سمت ماموران و شهروندان شلیک کرده بود، دستگیر و از وی یک قبضه سلاح کمری کشف شد.

به گفته سردار رحیمی متهم در تحقیقات اولیه که باغدار است، اعلام کرده که انگیزه اقدام مجرمانه‌اش اختلافات ملکی است.

بیشتربخوانید

دادگاه ضارب ماموران انتظامی خیابان طالقانی تهران و قاتل نگهبانان شرکت کشتیرانی شهریار برگزار شد/ تیر خلاص متهم به نگهبانان

پس از دستگیری متهم و انجام بازجویی‌های پلیس و اتمام تحقیقات، پرونده وی به مرجع قضایی ارجاع شد و در ادامه نیز پس از اتمام تحقیقات تکمیلی، پرونده توسط دادستانی تهران به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

برگزاری اولین جلسه دادگاه قاتل شهریار و ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی

24 مردادماه امسال، جلسه دادگاه متهم علیرضا رضوی خالق آبادی فرزند جواد به اتهام محاربه و افساد فی الارض از طریق تیراندازی به سمت افراد و ماموران فراجا، مباشرت در ۴ فقره قتل عمدی، شروع به قتل با استفاده از سلاح گرم نسبت به ۵ نفر از ماموران فراجا و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم در شهر تهران و شهرستان شهریار با استفاده از سلاح گرم، در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

این جلسه از دادگاه با حضور بستگان نگهبانان به قتل رسیده شرکت کشتی رانی شهرستان شهریار و همچنین ماموران انتظامی که در حادثه حمله مسلحانه در خیابان طالقانی تهران مورد حمله واقع شده بودند، برگزار شد.

در این جلسه از دادگاه، نماینده دادستان اظهار کرد: حمله متهم به افسران انتظامی منجر به نابینایی و برخی آسیب‌های دیگر به ماموران شده است.

وی افزود: متهم در خیابان طالقانی تهران به مدت ۷ دقیقه در کنار یک ایستگاه اتوبوس شهری محل را مورد ارزیابی قرار داد و در فرصتی اقدام به تیراندازی به سمت ماموران انتظامی حاضر در محل کرد.

نماینده دادستانی گفت: متهم در اقاریر خود نحوه قتل ۴ نگهبان را تشریح کرد و مدعی شده که قبل از کشتن‌ این افراد قصد داشته تا سرتیم نگهبانی شرکت را به قتل برساند و دلیل آن را اختلافات ملکی که این شرکت با پدرش داشته، عنوان کرده است.

در این جلسه از دادگاه خانواده مقتولان شرکت کشتی رانی شهرستان شهریار و ماموران انتظامی حادثه دیده خیابان طالقانی تهران از ریاست دادگاه درخواست اعمال اشد مجازات و برخورد قاطع دستگاه قضایی با این فر خواستار شدند.

صدور حکم اعدام برای قاتل نگهبانان شرکت کشتی رانی شهریار و ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی

روز گذشته «7 شهریور» جلسه قرائت رای پرونده قاتل نگهبانان شرکت کشتیرانی شهریار و ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی با حضور وکیل متهم، نماینده فراجا و تعدادی از مجروحان خیابان طالقانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و حکم پرونده از سوی قاضی صلواتی به صورت حضوری به متهم ابلاغ شد.

قاضی صلواتی با اشاره به اتهامات متهم گفت: اتهامات متهم علیرضا رضوی خالق آبادی فرزند جواد محاربه و افساد فی الارض از طریق تیراندازی به سمت افراد و ماموران فراجا، مباشرت در ۴ فقره قتل عمدی، شروع به قتل با استفاده از سلاح گرم نسبت به ۵ نفر از ماموران فراجا و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم در شهر تهران و شهرستان شهریار با استفاده از سلاح گرم، است.

وی افزود: با عنایت به گزارش مرجع انتظامی و نظریه اداره تشخیص هویت در خصوص بررسی علمی صحنه جرم و نظریه کمیسیون پزشکی قانونی در خصوص صحت و سلامت روانی متهم حین ارتکاب جرم و زمان معاینه، اظهارات شهود و حاضران در صحنه جرم و فیلم دوربین مداربسته مستقر در محل، متهم اقدام به تیراندازی به سمت ماموران فراجا کرده و این اقدام موجب ایجاد رعب و وحشت مردم شده است.

قاضی صلواتی ادامه داد: اقاریر صریح و منطبق با واقع متهم در تمامی مراحل دادرسی، حاکی از این است که وی اقدام به تهیه سلاح و مهمات، استفاده از سلاح کلت کمری، ارتکاب ۴ فقره قتل در شهریار، تیراندازی به سمت ماموران فراجا و مجروح کردن حداقل ۵ نفر کرده است.

قاضی صلواتی بیان کرد: با توجه به قرائن و شواهد منعکس در پرونده، اقدامات متهم از مصادیق محاربه است و بر اساس مواد ۲۷۹، ۲۸۳ و بند الف ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، برای متهم حکم اعدام صادر شده است.

وی افزود: حکم به صورت حضوری به متهم اعلام شده و ظرف مدت ۲۰ روز قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

موضوع قابل توجه این پرونده؛ اقدام سریع، قاطع و بدون اغماض قوه قضاییه در برخورد با مجرمان مسلح و رسیدگی به جرایم آن‌ها است، پرونده مذکور پس از وقوع جنایات عنوان شده، در عرض 3 ماه مورد بررسی و صدور حکم قضایی قرار گرفت که این موضوع نشان از اقدام عملی قوه قضاییه در برخورد با مجرمانی که امنیت مردم را نشانه گرفته و برهم زنندگان آرامش هموطنان دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *