هواداران مقتدی صدر به کاخ ریاست جمهوری عراق یورش بردند/ دستور الکاظمی برای آماده‌باش حداکثری نیروهای امنیتی/ تمامی مرزهای زمینی عراق بسته شد

17:08 - 07 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۱۴۶۷
در پی تشدید تنش‌ها در عراق، تعدادی از هواداران مقتدی صدر به کاخ ریاست جمهوری این کشور در منطقه سبز بغداد یورش بردند.

خبرگزاری میزان – منابع عراقی از یورش هواداران مقتدی صدر به کاخ ریاست جمهوری این کشور در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

ساعاتی پیش «مقتدی صدر»، رئیس جریان صدر عراق در پیامی از کناره‌گیری نهایی خود از فعالیت‌های سیاسی خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که تمامی موسسات مرتبط با جریان صدر به جز «حرم مطهر»، «موزه شریف» و «سازمان میراث صدر» تعطیل خواهند شد.

به گزارش «الجزیره»، در همین حال فرماندهی عملیات مشترک در عراق نیز اعلام کرد که از ساعت 15:30 بعد از ظهر امروز دوشنبه(به وقت محلی) در بغداد منع رفت و آمد همه جانبه اعمال کرده است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی از معترضان می خواهند که فورا از منطقه سبز عقب نشینی کنند.

این بیانیه با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی عراق بالاترین سطح خویشتنداری را برای جلوگیری از برخورد یا خونریزی عراقی ها اعمال کردند، می‎افزاید که نیروهای امنیتی وظیفه خود را برای حفظ امنیت و ثبات انجام خواهند داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حامیان جریان صدر دیوار پارلمان عراق را شکستند.

یک منبع در ریاست جمهوری عراق نیز اعلام کرد که ده ها معترض به کاخ ریاست جمهوری این کشور در داخل منطقه سبز یورش بردند.

شبکه الجزیره نیز از اجرایی شدن مقررات منع رفت و آمد در پایتخت عراق خبر داد.

در همین حال نخست وزیر عراق، در بیانیه‎ای اعلام کرد که شورای وزیران این کشور به دلیل ورود تظاهرکنندگان به مقر شورا، جلسات خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، از همه تظاهرکنندگان خواسته که منطقه سبز را ترک کنند.

وی گفت «تحولات خطرناکی که امروز در عراق عزیز ما از هجوم تظاهرکنندگان به منطقه سبز و ورود به نهادهای دولتی رخ داد، حکایت از خطرناک بودن پیامدهای تداوم و انباشته شدن اختلافات سیاسی دارد.»

«الکاظمی» افزود: «تعرض تظاهرکنندگان به نهادهای دولتی اقدامی محکوم و خارج از چارچوب قانونی است.»

نخست وزیر عراق وضعیت آماده باش حداکثری را برای تمامی نیروهای امنیتی در این کشور اعلام کرد.


فرار کارکنان سفارت آمریکا از منطقه سبز بغداد

طبق گزارش پایگاه خبری  بغداد تایمز، کارکنان سفارت آمریکا به وسیله چند بالگرد از منطقه سبز بغداد خارج شده اند.

براساس این گزارش و همچنین تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است،کارکنان سفارت آمریکا در بغداد پس فرود و برخاست چندین بالگرددر سفارت آمریکا در بغداد  از این محل خارج شده اند.


سفارت ایران در بغداد: تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنید

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از کلیه زائران و هم‌وطنان عزیز ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف حضور دارند؛ تقاضا می‌کنیم با توجه به وضع مقررات منع رفت و آمد از سوی دولت محترم عراق، تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری نمایند.


لغو پروازهای تهران به مقصد بغداد به دنبال ناآرامی‌ها در عراق

پروازهای خروجی به مقصد بغداد از فرودگاه امام خمینی(ره) در وضعیت لغو قرار گرفته است.

مدیر روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد: فرودگاه بغداد شرایط خاصی پیدا کرده است و پروازها به مقصد این فرودگاه فعلا انجام نمی شود.

همچنین به دنبال این تحولات پرواز خروجی TBZ6640/18:00 به مقصد بغداد با ۱۲۷ مسافر ، طبق اعلام آقای خانزاده (نماینده شرکت هواپیمایی آتا) به علت بسته بودن فرودگاه بغداد مسافرین این پرواز را از هواپیما پیاده میکنند و پرواز مذکور کنسل اعلام شد .


تمامی مرزهای زمینی عراق بسته شد

حیاتی معاون امنیتی استانداری خوزستان گفت: ناآرامی‌های عراق موجب بسته‌شدن مرز از سوی این کشور شده و در پی آن خروج زوار ایرانی از تمام مرزها از عصر امروز متوقف شد. زائران تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند و منتظر اطلاع‌رسانی باشند.

مجید میراحمدی، رئیس ستاد اربعین نیز ضمن اعلام بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق گفت: باتوجه به نا آرامی‌های عراق و مقررات منع آمد و شد سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد. به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برایمان در اولویت است، لازم است هموطنان موقتاً و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: مجدد اعلام می‌کنم به دلیل نا آرام بودن جو کشور عراق تمامی مرزهای زمینی ایران با عراق بسته است و به هیچ عنوان هیچ فردی اجازه خروج از مرزها به قصد عراق و ندارد.


۲ کشته و ۲۲ زخمی در درگیری‌های عراق

خبرگزاری فرانسه از کشته شدن 12 نفر به ضرب گلوله در جریان خشونت‌ها در منطقه سبز بغداد خبر داد. منابع پزشکی گفته‌اند ۲۲ نفر هم مجروح شده‌اند.


زائران حسینی به مرز خسروی مراجعه نکنند

ستاد اربعین استان کرمانشاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر در کشور عراق، این کشور مرزهای مشترک با ایران را بسته و خروج زوار ایرانی در تمام مرزها از جمله مرز خسروی متوقف شده است.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: مسدود شدن مرزها تصمیم دولت مرکزی عراق بوده و تا اطلاع ثانوی امکان خروج از مرز وجود ندارد.

در اطلاعیه ستاد اربعین استان کرمانشاه آمده است:  از کلیه زائرین عزیز انتظار می رود  تا اطلاع ثانوی به مرز خسروی مراجعه نکرده و اخبار مرتبط با مرز را از منابع رسمی از جمله صدا و سیمای مرکز استان، منابع خبری استانداری کرمانشاه و اطلاعیه های رسمی ستاد اربعین استان کرمانشاه دنبال کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: عراق بغداد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *