آمریکا در صدر کشورهای انجام دهنده آزمایش هسته‌ای/«ترینیتی» و تاریخی از فعالیت‎های اتمی

11:58 - 07 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۰۷۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جهان از میانه قرن بیستم تا سال‌های پایانی آن شاهد انجام آزمایش‌های هسته ای متعددی بود.

خبرگزاری میزان – 29 آگوست (7 شهریور) به عنوان روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته ای اعلام شده است؛ هدف از این نامگذاری پایان دادن به چنین آزمایش‌هایی است.

به گزارش «وب سایت سازمان ملل و فرست پست»، 29 آگوست 2022 سیزدهمین سالروز رویداد جهانی مبارزه با آزمایش هسته ای است.

مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر 2009 در شصت و چهارمین اجلاس خود روز 29 آگوست را به اتفاق آرا به عنوان روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته ای اعلام کرد.

دلیل نامگذاری روز 29 آگوست به عنوان روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته ای، آگاهی بخشی در مورد اثرات مضر این نوع آزمایش‌هاست.

دلیل اهمیت روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته ای که بر ضرورت اعمال ممنوعیت برای همه انواع آزمایش‌ها و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکید می‌کند، توجه مجدد امضاکنندگان معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای به تعهداتشان مبنی بر تامین صلح و امنیت در برابر تهدید ناشی از سلاح‌های هسته ای است.

بین سال‌های 1945 تا 1996 در مجموع 2 هزار انفجار ناشی از آزمایش هسته ای در ده‌ها سایت در سراسر جهان رخ داد؛ عمده این انفجارها توسط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی انجام شد.

این آزمایش‌ها به ساخت سلاح‌هایی کمک کردند که نسبت به سلاح‌هایی که در طول جنگ جهانی دوم به کار رفتند، قدرتمندتر هستند و پیامدهای سلامتی و زیست‌محیطی طولانی‌مدتی دارند.

معاهده منع آزمایش‌های هسته ای (CTBT) در سال 1996 توسط مجمع عمومی سازمان ملل ارائه و توسط 170 کشور امضا و تصویب شد.

علاوه بر این، 15 کشور معاهده مذکور را امضا کرده اما تصویب نکردند و 11 کشور نیز اصلا آن را امضا نکردند.

«ترینیتی» نخستین آزمایش هسته ای در جهان بود که توسط ارتش آمریکا در 16 جولای 1945 در بیابانی در ایالت «نیومکزیکو» این کشور انجام شد.

این آزمایش هسته ای آمریکا با پرتاب بمب‌های اتمی روی شهرهای «هیروشیما» و «ناکازاکی» در آگوست 1945 دنبال شد که حدود 200 هزار نفر تلفات برجا گذاشت؛ ضمن این که بازمانده‌ها نیز از سرطان‌های ناشی از تشعشعات همچنان رنج می‌برند.

گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تهدید به استفاده از آن، نگرانی‌های موجهی را در تمام نقاط جهان ایجاد می‌کند؛ در مواجهه با شرایط کنونی، تشخیص مکانیسم‌ها و ابزارهایی که برای رفع نگرانی‌ها در مورد تهدید واقعی جهانی ناشی از این سلاح‌های وحشتناک وجود دارد، دشوار است.

باید توجه داشت که جنگ‌های اتمی به دلیل گستردگی تلفات، به شکل قابل توجهی غیر بشری هستند؛ و آمریکا اصلی ترین مدعی حقوق بشر در جهان نخستین و تنها کشوری است که از بمب اتم در هنگام جنگ استفاده کرد.

به گزارش « interestingengineering»، آمریکا در موضوع انجام آزمایش‌های هسته ای رتبه نخست را در جهان دارد و تا امروز در مجموع هزار و 32 آزمایش هسته ای انجام داده است.

ساکنان مناطقی که آمریکا از آن‌ها برای انجام آزمایش‌های هسته ای استفاده کرد، شاهد افزایش قابل توجهی در نرخ ابتلا به سرطان هستند.

«آلاسکا»، «جزایر مارشال» و «نوادا» از مهم ترین مناطقی بودند که آمریکا در آن‌ها آزمایش هسته ای انجام داد.

فرانسه از جمله کشورهایی بود که شماری آزمایش هسته ای انجام داد؛ این آزمایش‌ها در اواخر دهه 1960 در الجزایر به عنوان مستعمره فرانسه انجام شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *