تاریخ فاجعه‌بار زندان گوانتانامو

14:08 - 22 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۱۸۸۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندان گوانتانامو و آنچه در آن روی داده است همواره به عنوان لکه ننگی بر تاریخ آمریکا باقی می‎ماند.

خبرگزاری میزان – روسای جمهور آمریکا تاکنون بارها درباره بسته شدن زندان بدنام «گوانتانامو» وعده‌‎هایی را مطرح کرده‎اند و «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیز این وعده را تکرار کرد.

به گزارش «الجزیره»، اما به نظر می‎رسد که برنامه‎‌های توسعه در این زندان همچنان ادامه دارد.

20 سال از افتتاح زندان گوانتانامو می‌گذرد؛ زندان بدنام آمریکا واقع در کوبا که به گفته منتقدان این امکان را فراهم می‌کند که زندانیان در آنجا به طور نامحدود و بدون کنترل، خارج از قانون و نظارت قضایی نگهداری شوند.

«بایدن»، نیز مانند سلف خود «باراک اوباما» وعده بستن این زندان را داد اما اکنون در دوره ریاست جمهوری او با اختصاص چهار میلیون دلار برخی ساخت و سازها در این زندان صورت می‌گیرد.

در طول دو دهه گذشته، 780 فرد به این مرکز که در پی حملات 11 سپتامبر 2001 ایجاد شد، وارد شده‌‎اند؛ بر اساس اطلاعاتی که از سوی هیئت بازبینی دوره‌ای دولت آمریکا در ماه اکتبر گذشته منتشر شد، در حال حاضر این مرکز دارای 39 زندانی است.

«دافنه اویاتار»، کارشناس عفو بین‌الملل در این باره می‌گوید «این بازداشت‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری با چندین لایه رفتار غیرقانونی دولت آمریکا در طول سال‌ها شامل انتقال مخفیانه، بازجویی‌های غیرقانونی، تغذیه اجباری اعتصاب‌کنندگان غذا، شکنجه، ناپدید شدن اجباری و فقدان کامل روند قانونی مرتبط است.»

13 نوامبر 2001 «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور وقت آمریکا، دستور نظامی در مورد «بازداشت و محاکمه برخی افراد غیر شهروند، در جنگ علیه تروریسم» را صادر کرد؛ این دستور به آمریکا اجازه می‌دهد تا اتباع خارجی را بدون هیچ اتهامی به طور نامحدود در بازداشت نگه دارد و از انجام هر گونه روند قانونی برای اعتراض به بازداشت خود جلوگیری کند.

در 20 سال پس از آن، زندان نظامی بدنام گوانتانامو به نماد نقض حقوق بشر آمریکا تبدیل شده است؛ بسیاری از بازداشت شدگان برای سال‌ها و حتی دهه‌ها بدون اتهام، محاکمه یا حقوق اولیه قانونی، شکنجه یا زندانی شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *