رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: همکاری دستگاه قضایی با مجموعه پزشکی خدمات درمانی به شهروندان را ارتقا می‌دهد

12:17 - 06 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۸۸۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جلسه بررسی آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی استان آذربایجان غربی با حضور مسئولان برگزار شد.

خبرگزاری میزان_ رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه بررسی آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی استان، گفت: شهدا و مدافعان عرصه سلامت همواره جان خود را در راه صیانت و پاسداری از هموطنان فدا کردند و در دوره فراگیری بیماری کرونا باری دیگر ایثار و فداکاری را به بهترین شکل ممکن نشان دادند.

عتباتی ادامه داد: هدف از تشکیل این جلسه بررسی آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مربوط به شکایت از پزشکان و سهل‌انگاری در امر درمان و بررسی جایگاه استان در این نوع از پرونده‌ها است.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف این جلسه اطلاع از کیفیت تشکیل هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر نظام پزشکی، فعالیت خود نظام پزشکی، استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف ویژه امور پزشکی و نیز اطلاع از وضعیت درمانی و مراکز درمانی، اورژانس و آزمایشگاهی استان است.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه اظهار کرد: در پرونده‌هایی که منجر به تعقیب کیفری پزشکان می‌شود نیاز است نظام پزشکی به موضوع ورود کند و با تعاملاتی که با مجموعه پزشکان دارد موضوعات حقوقی و قانونی را به پزشکان منتقل کند تا از بروز مشکلات برای بیماران و پزشکان پیشگیری شود.

عتباتی افزود: از دیگر دستورات این جلسه، استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای حل اختلاف ویژه امور پزشکی به منظور مصالحه و سازش است که تاکنون» آنطور که باید از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستورات جلسه رفع تعارضات در ارائه نظرات پزشکی است به‌طوری که در اظهارنظرها و ارجاع به کارشناسی تنوع سلیقه وجود دارد در صورتی که قانون نظام پزشکی موضوع را مشخص کرده و در بحث تعیین قصور در امر پزشکی مرجع مشخص، هیئت‌های بدوی و تجدید نظر انتظامی پزشکان است.

رئیس شورای قضایی استان ادامه داد: در برخی نظرات به هیچ وجه به قصور و تاثیر سایر عوامل در نظرات مانند وضعیت جسمی بیمار، کیفیت رسیدگی‌ها، تیم پرستاری و سایر عواملی که می تواند در این موضوع دخیل باشد صریحاً اشاره نمی‌‌شود.

عتباتی در ادامه به طولانی شدن اظهارنظرهای پزشکی پرداخت و گفت: طولانی شدن اظهار نظرهای پزشکی نه تنها باعث نارضایتی مردم می شود بلکه باعث ضرر پزشکان و شرکت‌های بیمه‌گر بر اثر تغییر نرخ دیه با گردش سال می‌شود.

وی گفت: تصمیمات و مصوبات این جلسه برای همه مراکز ابلاغ خواهد شد تا با همکاری با یکدیگر کیفیت خدمات درمانی به مردم در استان ارتقا یابد.

در ادامه جلسه هریک از اعضا به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع جلسه پرداخته و در پایان مصوباتی به تصویب رسید که از جمله این مصوبات استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در امر سازش، درج کامل تمامی عوامل دخیل در پرونده‌های قصور پزشکی در نظرات هیئت کارشناسی، تعیین مهلت متعارف برای ارائه اظهار‌نظر هیئت کارشناسی و ارائه نظر هیئت‌های رسیدگی در همان مهلت تعیین شده بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: آذربایجان غربی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *