مدعیان حمایت از حقوق بشر ناقضان اصلی آن هستند/ لزوم توجه به ماهیت حقوق بشر

17:03 - 13 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۱۷۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بان اینکه مدعیان کنونی حمایت از حقوق بشر ناقضان اصلی آن بوده و به آن اعتقادی ندارند، گفت: لازم است مبنای حقوق بشر به نحو درستی تبیین شود.

مدعیان حمایت از حقوق بشر ناقضان اصلی آن هستند/ لزوم توجه به ماهیت حقوق بشربه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، سومین همایش بین المللی حقوق بشر اسلامی با حضور دکتر حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعالان حقوق بشر خارجی از جمله  از کشور‌های نیجریه، یمن، بحرین، افغانستان وایتالیا به همت موسسه صیانت ازحقوق زنان در سالن جلسات ستاد حقوق بشر کشور برگزار شد.

رحیم پورازغدی در ابتدای این همایش اظهار کرد: فعالیت برای حقوق بشر در فرهنگ قرآن و سنت یک جهاد مقدس است.

وی گفت: همه آموزه‌های دین الهی از آدم تا خاتم یک حرف واحد داشتند و یکی از حساسترین نقاط در همه تعابیر نقطه و جایگاه انسان بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تفکیک بین حق الله و حق الناس و تقابل بین این دو جزو مباحثی است که دو گروه به دام این تقابل و تفکیک افتادند، کسانی که به اسم حقوق بشر به جنگ با خداپرستی و خدامحوری آمدند.

رحیم پورازغدی گفت: دسته اول مدعی شدند که خدا را ما حذف می‌کنیم و خودمان یعنی انسان به جای خدا می‌نشینیم و دیگر انسان خلیفه الله نیست. آن‌ها گفتند از این پس انسان نماینده خداوند نیست.

وی اظهار کرد: این دسته گمان و ادعا می‌کردند که وقتی از انسان پرستی سخن می‌گویند دیگر حقوق انسان‌ها رعایت می‌شود در حالی که در هر زمانی که خداوند فراموش شود بلافاصله انسان هم فراموش شده است، چون خداوند کریم در قرآن مجید می‌فرماید هر جامعه‌ای اگر خداوند را فراموش کند خدا کاری می‌کند که آن فرد یا جامعه خود را فراموش کند؛ لذا خدا فراموشی نتیجه‌ای جز انسان فراموشی ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: متاسفانه مدعیان کنونی حقوق بشر خیلی خوب این موضوع را مدعی و طلبکار می‌شوند و براساس آن جوامع را طبقه بندی می‌کنند، درحالی که هیچ کس به اندازه خود آن‌ها حقوق بشر را پایمال نکرده است.

وی اظهار کرد: کسانی که بزرگترین جنگ‌ها و شکنجه‌ها و قتل عام‌ها و جنایات را علیه بشریت انجام داده اند، امروز شده اند مدعی مباحث حقوق بشری و از سایر دول و ملل گزارش عملکرد می‌خواهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دراین رابطه دو واکنش اشتباه رخ داده که نباید صورت می‌گرفته است.

رحیم پور ازغدی گفت: گروهی که به مبانی الحادی حقوق بشری و ماهیت استکباری غرب آگاهی دارند، اما دقت ندارند که حقوق بشر جای لج و لجبازی نیست، این دسته می‌گویند، چون استکبار جهانی مدعی حقوق بشر است پس ما حرفی نمی‌زنیم. این‌ها معتقد هستند که این بحث حقوق بشر یک بهانه و بازی سیاسی است لذا سکوت می‌کنند.

وی اظهار کرد: درست است که استکبار و استعمارگران دنیا در دوره‌های مختلف بر ملت‌های مسلمان مسلط شده اند، اما درهر زمان که آن‌ها مشغول استعمار بوده اند همچنان مباحث حقوق بشری را مطرح کرده و آن را به عنوان توسعه و پیشرفت به دنیا قالب می‌کرده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:  دول غربی همین الان هم که از انرژی طبیعی، حق حیات، حق حیوانات، حق آزادی و امثالهم حرف می‌زنند در حال کشتن هزاران کودک و زن در دنیا هستند. در حالی که اکنون در یمن، عراق و سوریه بسیاری از زنان و مردان به خاک و خون کشیده می‌شوند.

وی اظهار کرد: درست در زمانی که فجیع‌ترین جنایات در حال وقوع است آن‌ها با یک اقدام هماهنگ شده به صورت گسترده اخبار کمک به یک بچه گربه را به کل دنیا مخابره می‌کنند و مدعی می‌شوند که ما مدافع حقوق حیوانات هستیم. این در حالی است که آن‌ها دانشکده کودتا، شکنجه، جنگ افروزی و جنگ روانی دارند و به صورت علمی این مباحث را دنبال می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر فیلم‌های هالیوودی را دنبال کنیم می‌بینیم که آن‌ها خوی تجاوزگرانه خود را دارند، اما به نوعی خود را مدافع حقوق بشر و منجی بشریت معرفی می‌کنند. مثلا در فیلم سینمایی آواتار یک آمریکایی معلول و مصدوم به کمک مردم کره دیگر می‌آید و آن‌ها را از تمدن به درد نخور خود به تمدن جدید هدایت می‌کند.

رحیم پورازغدی بیان کرد: نهایتا اینکه دسته اول سعی می‌کنند با کنار کشیدن از مباحث حقوق بشری به این مباحث دهن کجی کنند.

وی تصریح کرد: در بحث مقابله با حقوق بشر غربی دسته دوم کسانی هستند که به جای مقابله با مباحث حقوق بشر غربی به سمت غرب و غرب پرستی تمایل دارند. این‌ها تناقض‌های حقوق بشری را می‌بینند، اما نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهند، این‌ها حقوق بشر را صرفا یک موضوع مادی و نه معنوی می‌دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در پاسخ به این نوع نگاه باید پرسید اگر گفته شود که انسان جسم است و روح ندارد و انسان صرفا ماده است پس در آن صورت کرامت انسان‌ها چه می‌شود؟ این نظریه کرامت و قداست انسان‌ها را نادیده می‌گیرد؛ یعنی انسان را با یک جسم و یا یک حیوان به یک چشم نگاه می‌کند.

رحیم پورازغدی افزود:، اما در حقوق بشر اسلامی خداوند مقدس است و انسان هم دارای کرامت می‌باشد و براساس این حقوق بشر اسلامی خداوند مقدس است و آنچه او خلق کرده نیز مقدس است.

وی اظهار کرد: اگر حقوق بشر سکولاریزه شود پس خدا را از حقوق بشر حذف کرده‌ایم و اینگونه جایگاه انسان متزلزل می‌شود. این نگاه باعث می‌شود که در دنیا زندان‌هایی مثل زندان ابوغریب شکل بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از قرن‌های گذشته تاکنون جنایت‌های حقوق بشری زیادی با توسل به این نگاه سکولاریزه به وقوع پیوسته است.

رحیم پورازغدی گفت: حقوق بشری غربی که اکنون متداول است کف حقوق بشر است، یعنی حقوق بشرغربی یک حقوق بشر شبیه حباب است، لذا دسته دوم سعی می‌کنند حقوق بشر را با حقوق بشرغربی ببینند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دموکراسی غربی می‌گوید که اگر جمعی مثلا ۹۰ درصد یک موضوع را طلب کنند آن ۱۰ درصد دیگر حقی ندارند، اما درچارچوب موازین اسلامی حتی اگر همه بشر بخواهند یک ظلم را به یک فرد تحمیل کنند آن کار پذیرفتنی نیست، چون ظلم را تعدی به حق الناس می‌داند.

وی تصریح کرد: غرب اکنون معتقد است که ما فقط یک تعریف از حقوق بشر داریم و آن هم تعریف خودمان است، اما ما می‌پرسیم مبنای این حرفتان چیست؟ چون اگر مبنا را در نظر بگیریم تعریف متناسب با آن را باید ارائه داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در تعریف حقوق بشر غربی واجب و حرام اصلا وجود ندارد، می‌گویند هرکس به دلخواه خود می‌تواند هر کاری انجام دهد و هیچ کاری برای هیچ کس محدود نیست.

رحیم پورازغدی اظهار کرد: مثلا می‌گویند که چرا حضرت ابراهیم (ع) می‌رود و بت‌ها را می‌شکند؟ هرکس اعتقادش برای خودش مهم است؛ اما ما معتقد هستیم حقوق بشری به معنای واقعی حقوق بشر است که کرامت انسان‌ها را رعایت کند.

وی گفت: شاید گفته شود ما باید تعریف خود را متناسب با مخاطبان ارائه دهیم؛ یعنی در مقابل هر فرد باید یک تعریف داشته باشیم. اما لازم است بدانیم که حقوق بشر واقعی تنها یک تعریف دارد و در مقابل افکار مختلف تعاریف مختلف ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:  آزادی حیات، آزادی بیان، آزادی شغل و امثال آن که اکنون به صورت گسترده توسط مدعیان حقوق بشری بیان می‌شود مباحث جدیدی نیست و از ابتدای بشریت بوده و اینکه می‌گویند حقوق بشر مدرن ارائه داده ایم یک حرف کاملا دروغ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: تصویری که مدعیان دروغین حقوق بشر به خورد مردم دنیا داده اند این است که هزاران سال مردم چیزی از حق و حقوق خود و علم و دانش و تکنولوژی نمی‌دانستند؛ اما ما به یکباره طی ۲۰۰ سال اخیر همه چیز را تغییر دادیم. گویا قبل همه وحشی بوده اند واین‌ها منجی بشریت شده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مدعیان می‌گویند که تمام علوم را ما کشف کرده‌ایم و حتی حق انسانیت را ما برای انسان به ارمغان آورده ایم. در حالی که تمامی علومی که آن‌ها مدعی مالکیت آن هستند در قرون گذشته توسط اندیشمندان و فلاسفه اسلامی مطرح شده بود.

رحیم پورازغدی افزود: اکنون متن حقوق بشر را یک عده‌ای نوشته و به دیگر کشور‌ها تحمیل کرده اند و کسی نیست از این‌ها بپرسد که مبنای این متون چیست و چرا درباره آن‌ها نظرات دیگران پرسیده نشده است؟ الان وحشی‌ترین قاره، قاره اروپا است که البته خود را جزو مدعیان حقوق بشر می‌داند. این درحالی است که این قاره بیشترین جنگ‌ها را به خود دیده و نیز باعث بیشترین جنگ‌های دنیا بوده است.

وی بیان کرد: در بحث حقوق زنان ما از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستیم و اگربتوانیم مبانی اسلامی خود را در بحث حقوق زنان به درستی به گوش جهانیان برسانیم در آن صورت بسیاری از هجمه‌ها علیه ما کاهش خواهد یافت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در تبیین جایگاه حقوق بشر باید در ابتدا تعریفی از انسان  و انسانیت داشت و متناسب با آن مصداق‌ها را عنوان کرد. ما باید بپرسیم که منظور از انسان چیست؟ آیا مختار است یا مجبور؟ آیا فطرت دارد یا ندارد؟ آیا عمرش ابدی است یا موقت؟ آیا نیازمند است یا غنی؟ آیا محدود است یا نامحدود؟ حال اگر هر کدام از این تعاریف را بپذیریم تعاریف و حقوق افراد متناسب با آن فرق خواهد کرد.

رحیم پورازغدی گفت: لذا باید تعریفی درست را از انسانیت ارائه کرد و پس از آن به حقوق و تکالیفش اشاره کرد. تعریفی از انسانیت درست خواهد بود که حول محور خداوند بچرخد. یعنی به این نتیجه برسیم که همه موضوعات به خداوند متعال و توحید ختم خواهد شد.

وی بیان کرد: نیاز، استعداد یا لذت و ... را اگر مبنای حقوق بشر قرار دهیم طبیعتا مصداق هم متناسب با آن تغییر می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حقوق نسبت به هدف نسبی است؛ اما نسبت به مبنا مطلق است. به لحاظ هدف، چون تابع شرایط و زمان است نسبی است، اما به لحاظ مبنا این حقوق، چون بدون تغییر است مطلق است.

رحیم پورازغدی در ادامه به بخشی از مباحث حقوق بشری که در دیگر کشور‌ها جایی ندارد، اما در اسلام محترم شمرده شده است اشاره کرده و گفت: در برابر حقوق بشر غربی ما نباید منفعل شویم، آن‌ها مباحث حقوق بشر را به صورت خیلی شیک بیان می‌کنند، اما در واقعیت به آن اعتقاد ندارند. تنها پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) هستند که مدافعان واقعی حقوق بشر هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *