نقش مونوکسید کربن در درمان دیابت نوع ۲

13:42 - 03 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۵۱۳۳
نتایج یک مطالعه مروری نشان می‌دهد مونوکسید کربن نقش محافظتی در عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده که وظیفه تولید و ترشح انسولین را دارند ایفا می‌کند و از این رو احتمالاً می‌تواند در درمان دیابت نوع ۲ نیز نقش داشته باشد.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: مونوکسید کربن با فرمول CO گازی است که از سوختن ناقص کربن حاصل می‌شود.

میل ترکیبی این گاز با هموگلوبین خون حدود دویست برابر بیشتر از اکسیژن بوده و موجب تشکیل ماده‌ای موسوم به کربوکسی هموگلوبین در خون، کاهش اکسیژن رسانی به اندام‌ها و در موارد شدید منجر به مرگ می‌شود. از آنجایی‌که این گاز بو و رنگی ندارد، عنوان قاتل خاموش یا قاتل نامرئی نیز به آن اطلاق شده است. اما جالب است بدانید علیرغم تمام این مضرات، این ترکیب دارای آثار مفیدی نیز هست.

اصغر قاسمی، رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی یک مطالعه مروری به بررسی آثار مثبت مونوکسید کربن پرداخته است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مونوکسید کربن به صورت فیزیولوژیک به میزان اندک در بدن انسان تولید می‌شود و به عنوان یک واسطه در تنظیم عملکرد مغز، کبد و عروق نقش دارد.

وی ادامه داد: مطالعات آزمایشگاهی و شواهد اولیه نشان می‌دهند که مونوکسید کربن نقش محافظتی در عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده که وظیفه تولید و ترشح انسولین را دارند ایفا می‌کند و از این رو احتمالاً می‌تواند در درمان دیابت نوع ۲ نیز نقش داشته باشد.

به گفته این متخصص فیزیولوژی با توجه به تأثیرات مثبت مونوکسید کربن در غلظت‌های فیزیولوژیک بر عملکرد سلول‌های بتای لوزالمعده، این میانجی گازی شکل می‌تواند به عنوان یک هدف درمانی در دیابت نوع ۲ مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و می‌توان امید داشت تا به روش‌های جدیدی دست پیدا کرد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *