رئیس سازمان‌هواپیمایی کشوری: ساخت هواپیما در آینده نه چندان دور عملی می‌شود / هیچ هواپیمایی برای تعمیر به کشورهای دیگر ارسال نمی‌شود

12:51 - 02 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۳۵۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دستور رئیس جمهور در خصوص ساخت هواپیما به عنوان یک تکلیف بر عهده ما است با کار مشارکتی که وزارت دفاع و وزارت صمت و سازمان هواپیمایی کشور دنبال می‌کند این موضوع در آینده نه چندان دور عملی می‌شود.

خبرگزاری میزان- محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری مشترک با سایر مسئولان صنعت هوایی کشور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: موضوع ورود واکسن از طریق بخش هوایی از ابتدای دولت آغاز شد و نهضت تعمیر قطعه توسط شرکت‌های دانش بنیان رشد قابل توجهی در این حوزه داشته است.

وی گفت: در حوزه ارتباطات بین‌المللی با کشورهای مختلف قراردادهایی امضا شد که شروع پروازها به کشورهای همسایه از سر گرفته شد و در حال حاضر نیز پروازهایی به کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی در حال انجام است.

محمدی بخش گفت: بعد از اربعین موضوع جام جهانی مورد اهمیت است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بخشی از عقب‌ماندگی‌هایی که در حوزه زیرساخت وجود داشت را جبران کردیم و موضوع دیگر جهش سطح تعمیر و نگهداری است چرا که دیگر هیچ هواپیمایی به کشورهای دیگر جهت تعمیر ارسال نمی‌شود که دستاورد بزرگی است.

وی گفت: دستور رئیس جمهور در خصوص ساخت هواپیما به عنوان یک تکلیف بر عهده ما است با کار مشارکتی که وزارت دفاع و وزارت صمت و سازمان هواپیمایی کشور دنبال می‌کند این موضوع در آینده نه چندان دور عملی می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: ایده ساخت هواپیما از سنوات گذشته بوده است و طبیعتا در بحث آموزشی و هواپیماهای فوق سبک بهره‌برداری‌هایی صورت گرفته ولی استفاده از ظرفیت‌ها و تکنولوژی‌ها نیاز به همگرایی و کار بزرگ صنعتی دارد.

در حال حاضر ۱۷۵ هواپیمای فعال داریم اما با رشدی که در پروازهای داخلی و خارجی در سال جاری شاهد بوده‌ایم متوسط تعداد مسافران هوایی به ۲.۸ میلیون نفر در ماه رسیده است این در حالی است که سال گذشته این شاخص به طور متوسط یک میلیون نفر در ماه کمتر بود.

معاون وزیر راه ادامه داد: بر اساس نیازسنجی‌های کارشناسی نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما داریم تا تقاضای داخل را پوشش دهیم.

وی درباره تأخیرهای پروازی بیان کرد: ما با کوتاهی‌های ایرلاین‌ها یا ایستگاههای آنها مستقر در فرودگاه‌ها برخورد می‌کنیم اما مهمترین بخش تأخیرها این است که به موقع اطلاع رسانی شده و حقوق مسافران به موقع ایفا شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور قیمت بلیت پروازهای اربعین رفت و برگشت، تهران – نجف ۶ و مشهد – نجف را ۷.۵ میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: بازه پروازهای اربعین ۲۰ تا ۳۱ شهریور بوده و ایرلاین عراقی نیز در این پروازها مشارکت می‌کند. به دستور وزیر راه جابجایی مسافران پروازهایی اربعین صرفاً از ترمینال سلام فرودگاه امام انجام می‌شود.

محمدی بخش درباره پروازهای جام جهانی گفت: با طرف قطری مبنی بر انجام ۳۶ پرواز رفت و برگشت تهران – قطر با ایرلاین‌های ایرانی در هفته و ۳۶ پرواز ایران و قطر با ایرلاین‌های قطری تفاهم نامه امضا کرده‌ایم اما قرار شد پروازهای کیش و قطر در طول جام جهانی بدون محدودیت باشد.

وی در خصوص تعمیر هواپیماهای خارجی در کشور اظهار کرد: ۴ کشور هواپیماهای خود را در ایران تعمیر می‌کنند که تاکنون ۶ فروند هواپیما به کشور ما آمده است. همچنین تعداد زیادی موتور و ارابه فرود در ایران تعمیر شده است که بخش اعظم قطعات آنها تولید داخل است و ما به آنها قطعه می‌دهیم که تاییدیه جهانی دارد.

به گفته محمدی بخش ۳۶۷ فروند هواپیما در ایران ثبت شده که ۱۷۵ فروند آن فعال است به این معنا که در هر ماه حداقل یک پرواز انجام می‌دهد. ۱۲ فروند هواپیما هم قابل بازگشت به چرخه است ولی تعدادی از هواپیماهای زمین گیر به طور کامل از رده خارج شده‌اند. طی بازه زمانی مشخصی قرار است هواپیماهای زمین گیر که قابل تعمیر هستند اورهال شده و به سیکل پروازی برگردند.

وی از خودکفایی در ساخت روغن هواپیما خبر داد و گفت: شرکت نفت پارس روغن هواپیما تولید کرده است و محدودیتی برای بهره برداری ندارد اما اینکه برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی آن را استفاده نمی‌کنند، انتخاب با آنها است. این محصول مورد تایید سازمان هواپیمایی است  و با مجوز در بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی از روغن هواپیمای تولید داخل استفاده می شود.

محمدی بخش در خصوص اعلام آمادگی ایران برای تعمیر هواپیماها برای کشورهای خارجی گفت: نه تنها دیگر هیچ هواپیمایی از ناوگان هوایی کشورمان برای تعمیر و اورهال از کشور خارج نمی‌شود بلکه میزبان کشورهای خارجی برای تعمیر هواپیما بوده‌ایم.

وی افزود: میزبان ۴ کشور برای تعمیر هواپیماها بودیم و امروز هم کنسرسیومی با حضور کشورهای هند، چین و روسیه تشکیل می‌دهیم تا استانداردهای مورد پذیرش در این باره را تعیین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تاکنون ۶ فروند هواپیمای خارجی و تعدادی موتور متعلق به ناوگان خارجی در ایران تعمیر شده‌اند.

وی درباره قیمت نهایی بلیت هواپیمایی اربعین گفت: به طور قطع قیمت بلیت اربعین همان ۶ میلیون تومان است و علاوه بر شرکت‌های داخلی، موافقت کردیم شرکت‌های عراقی هم در انتقال زائران مشارکت داشته باشند .

برای قطعات تولیدی در داخل کشور تاییدیه سازنده دریافت می‌شود

محمدی بخش در پاسخ به سوال میزان مبنی بر اینکه قطعات تولیدی هواپیما در کشور آیا تاییدیه از سازنده اصلی را دارد یا خبر گفت: وقتی سازمان هواپیمایی کشوری محصولی را تایید می کند و فرآیند آن را تایید می کند کاملا قاهبل بهره برداری است و هیچ محدودیتی ندارد.

وی بیان کرد: اینکه الزامی داشته باشیم از کارخانه سازنده تاییدیه دریافت شود فرآیند استانداری است که برای هرکدام از قطعات تولیدی دریافت می شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قطعاتی که در داخل کشور تولید می شود تماما تایید شده است و محدودیتی برای نصب روی هواپیما ندارد و این هواپیما ها در صورت خروج از کشور و بازرسی با مشکلی روبرو نخواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درد خصوص واردات موکت هواپیما گفت: در خصوص موکت هواپیما این محصول در داخل کشور تولید می شود و گواهی نامه های لازم را دریافت کرده است؛ طبیعتا می توان از محصول تولیدی استاندارد ایرانی استفاده شود با از خاریج کشور تهیه شود.

بهره‌برداری از باند 29 چپ فرودگاه مهر آباد طی چند روز آینده

در ادامه نشست حمیدرضا سیدی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مسئولیت 53 فرودگاه فعال را بر عهده داریم، گفت: در فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل اعزام مسافر 39 درصد و افزایش بار 45 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: باند 29 چپ فرودگاه طی یکسال اخیر بازسازی شد و عملاً کار زیرسازی و ساخت باند به پایان رسیده است که طی چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

در ادامه شمس الدین فرزادی پور سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: طی هشت ماه گذشته یکی از سنگین‌ترین عملیات‌ها که اعزام به حج بود با انجام بیش از 362 پرواز در شرایط ویژه انجام شد.

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بیان کرد: مشکل و معضلات زیادی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی وجود دارد که یکی از آنها بحث ساختاری است.

فرزادی پور با بیان اینکه توسعه ناوگان هدف اصلی شرکت است، گفت: چه با برجام و چه بدون برجام این هدف مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در چند ماه گذشته افزایش تعداد پروازهای خارجی را داشتیم و به زودی مسیرهای جدید نیز اضافه می‌شود.

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تأکید کرد: شرکت مطالباتی را از منابع مختلف داشته است و امروز با اقدامات هشت ماه گذشته شرکت از حالت رکود خارج شده و روند حرکتی مثبتی به خود گرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *