اولین نشست خبری رئیس سازمان هیات و تشکل های دینی کشور برگزار شد

19:27 - 31 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۱۱۰۳۰
نخستین نشست خبری سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با حضور اصحاب رسانه در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام مجید باباخانی در این نشست ضمن بیان ابعاد و برنامه های  سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور گفت:پژوهش های انجام شده نشان داد نیاز است تا انسجام و همدلی بین هیات ها بخش‌هاو شبکه های مختلف که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی بودند و از ساختاری خاص برخوردار هستندایجاد شود.

وی در همین راستا ادامه داد: هدف اصلی سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور فراهم کردن یک مدیریت واحد برای تشکل ها دینی همچنین ایجاد انسجام و وحدت رویه در حوزه هیات ها و تشکل ها همچنین جامع پردازی در گام دوم انقلاب در جهت ایجاد فضای کلی برای هیات ها، مادهین، شاعران آیینی و نغمه پردازان همچنین رسانه های مرتبط با هیات ها در کنار پژوهشگران حوزه هیات ها و تشکل های مرتبط و انجمن های اسلامی اصناف در تمام استان ها بوده در عین حال دادن مجوز و نظارت کلان از جمله نکاتی بود که در دستور کار سازمان هیئت ها و تشکل های دینی کشور در نظر گرفته شده است.

ساختاری با وجود همه تشکل‌ها و هیئت ها

باباخانی به سیاستهای ساختاری در یک مدیریت واحد؛ ضمن حفظ وظایف و رویکردهای اشاره و تصریح کرد: مدیریت واحد ضمن حفظ کارکردهای تعریف شده برای هر یک از تشکل ها بخشی از سیاست ساختاری سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور محسوب می شود.

سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور



وی افزود: هماهنگی و هم افزایی و ایجاد ساختاری که همه مجموعه ها در کنار همدیگر قرار بگیرند زمینه ای شد تا سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور شکل گرفته  تا برنامه هایی همچون پیاده روی اربعین با شیوه ای منسجم تر و با کیفیت بهتری برگزار شودلذا سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور در این راستا شکل گرفت.

انسجام حقوقی

باباخانی انسجام حقوقی برای هیئت ها و تشکل های دینی را از جمله کاربردهای شکل گیری سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور دانست و افزود: در ابتدا باید بپذیریم که هیات یک نهاد اجتماعی هستند و چون این بخش ها به صورت مردمی هدایت و راهبری می شوند ویژگی های خاصی دارد اما با همه این تفاسیر قرار  گرفتن هیات ها و تشکل های دینی تحت یک مدیریت سبب می‌شود تا انسجام حقوقی و رابطه حقوقی بین آنها و با جامعه و یا ارگان ها مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: مجموعه سازمان تبلیغات بخش‌های متعددی را در حوزه هیأت و تشکل‌های دینی و همچنین موضوعات پیرامونی آن داشته است. اداره کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات، بخش ساماندهی هیأت، مادحین، کانون‌های فرهنگی تبلیغی و انجمن‌های اسلامی را دنبال می‌کرد و هیأت‌های مذهبی کشور تحت عنوان کانون مداحان، شورای هیئات مذهبی، مجمع کانون فرهنگی تبلیغی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی کارهایی بود که به صورت سنتی انجام می‌شد. همچنین سازمان تبلیغات در سال‌های گذشته دو دو مجموعه را تأسیس کرده بود که یک مجموعه بنیاد دعبل بود که دو رسالت بیمه ستایشگران و مداحان و مباحثی چون برگزاری کتاب سال عاشورا را دنبال می‌کرد.

باباخانی اظهار کرد:موضوعی که به جریان هیأت مرتبط بود مرکز توسعه فعالیت‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی که به صورت مختصر گفته می‌شود که مجموعه است که درباره مجموعه‌های شاخص در عرصه تشکل‌ها می‌پرداخت و به حمایت و تقویت آنها اهتمام داشت.

سیاست‌های سازمان تبلیغات

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور به سیاست‌های سازمان تبلیغات در سال‌های اخیر اشاره و عنوان کرد: سیاست‌های سازمان تبلیغات در سال‌های اخیر این بود که مجموعه مؤسسات و مجموعه‌های متعددی که در زمینه‌های فرهنگی دارد را بر اساس موضوع مشترک گرد هم بیاورد و یک ساختار منسجم‌تر و قابل برنامه ریزی تری را داشته باشد برای مثال در حوزه کتاب بنیاد کتاب تأسیس شد، در حوزه مسجد اقدام به تأسیس بنیاد هدایت کرد و در حوزه رسانه شاهد تأسیس مجموعه رسانه‌ای سپهر بودیم. این سه مجموعه که در حوزه هیأت فعالیت می‌کردند با یکدیگر تلفیق شدند و با رأی امنای سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان هیأت و تشکل‌های دینی تأسیس شد تا همان رسالت‌ها را با یک انسجام و نظم بهتری دنبال شود.

باباخانی افزود: تشکیل سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور با یک عقبه مطالعاتی و پژوهشی همراه بوده است. در مطالعات و رصد اولیه چه آسیب‌هایی در این حوزه هیأت به نظر پر رنگ تر آمد و اینکه برای ترمیم آن آسیب چه راهکاری مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: همانگونه که ابتدای صحبت‌ها عرض شد عدم انسجام تصمیم گیری ها در سازمان در حوزه هیأت وجود داشت آن هم به خاطر نهادهایی که مرجع و ساختار تصمیم گیری آنها از هم جدا بود.

سازمان هیات ها و تشکل های دینی کشور

سیاست گذاری هیأت‌ها

باباخانی افزود: برای مثال اداره کل تشکل‌های دینی در حوزه سیاست گذاری هیأت‌ها ورود می‌کرد، مجموعه بنیاد دعبل نیز در نشست‌ها و کارهای تخصصی که تحت عنوان شمس انجام می‌داد همین کار را دنبال می‌کرد و یا مرکز توسعه فعالیت‌های دینی در مورد مجموعه شاخص سیاستهایی را دنبال می‌کرد از این رو عدم انسجام میان آنها یکی از مهمترین آسیب‌هایی بود که وجود داشت بر همین اساس سازمان هیأت تشکیل شد.

در پایان رضا کریمی معاون رویداد سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به برگزاری طرح حماسه هیأت در ماه محرم امسال گفت: بر اساس خط سازمان تبلیغات اسلامی که امیدآفرینی و توجه به نسل جدید است، رویداد حماسه هیأت با سه رویکرد حمایت، نظارت و روایت‌گری برگزار شد که در بحث حمایتی شناسایی برنامه‌ها و اتفاقات مدنظر ما بود که در مجموع در سراسر کشور ۴ هزار کنش اجتماعی شناسایی شد و این اقدامات به وسیله کارشناسان استانی ما نظارت و ارزیابی شد و ان‌شاءالله بنا داریم با کمک رسانه‌ها روایت و اطلاع‌رسانی این اقدامات را انجام دهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *