رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پویش «حسینی» و حلاوت خوش بخشش در ماه محرم

7:49 - 01 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۰۱۵۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دبیر ستاد ملی صبر، اعلام کرد: در حدود 20 روز ابتدایی ماه محرم سال‌ 1401 در قالب پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» موجبات آزادی 100 زندانی و رهایی 45 محکوم از قصاص نفس در سراسر کشور با گذشت اولیای دم فراهم شده است.

خبرگزاری میزان - بخشش به معنی چشم پوشی از خطا و گناه و صرف نظر کردن از مجازات است که در فرهنگ و آموزه های دینی ما خصلت پسندیده‌ای دانسته شده و عمل به آن بسیار مورد توصیه قرار گرفته است.

از طرفی صرف اجرای خشک و بی روح قانون نمی تواند اختلافات را به طور ریشه ای حل و فصل کند در حالی که عفو و بخشش علاوه بر ارجحیت بر انتقام و کینه محبوبیت انسان را افزایش داده و کینه ها را تبدیل به محبت و دوستی می کند، اما اجازه عفو و گذشت از گناه در صورتی داده شده که خطا و اشتباه ناشی از «غفلت ، جهل و نادانی» و توام با ندامت و پشیمانی خطا کار باشد.

ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصی یکی از رویکردهای اصلی قوه قضاییه جهت حل مشکلات مردم و ایجاد صلح و سازش بر پایه آموزه‌های دینی بود، که در دوران تحول و تعالی قوه قضائیه بر همین مبنا راهبرد جدیدی برای شوراهای حل اختلاف تعیین شده است که اولین آن طرح توسعه شوراها به نحوی است که شوراهای حل اختلاف با توسعه بیشتر نسبت به گذشته در تمام سطوح جامعه حضور داشته باشند و با بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی میزان سازش در پرونده‌های اختلافات را افزایش دهند.

بر همین اساس شاهد افزایش میزان ایجاد صلح وسازش در پرونده‌های با قابلیت سازشی هستیم که به شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور ارجاع می شوند و تاثیر فعالیت این مراجع قضایی که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قالب «داوری و میانجیگری و…» موجبات ایجاد صلح وسازش و مصالحه بین طرفین دعوی را فراهم می سازند کاملا مشهود و محسوس است.

آزادی ۲۸ هزار و ۵۲۵ زندانی در یک سال گذشته با همت شورا های حل اختلاف سراسر کشور

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در گفت‌وگوی دیگر در همین خصوص به میزان، گفته بود: در یک سال گذشته جمعا در ۶۴ هزار پرونده ورودی به شوراهای حل اختلاف کشور صلح وسازش ایجاد شده که با این میزان صلح و سازش موجبات آزادی ۲۸ هزار و ۵۲۵ زندانی و رهایی ۶۷۸ محکوم از قصاص نفس فراهم شده است.

جلوگیری از زندانی شدن ۱۱ هزار و ۳۴۶ نفر نیز با ایجاد صلح وسازش درپرونده‌ها

حجت الاسلام والمسلمین صادقی: افزود: همچنین با همت شوراهای حل اختلاف سراسر کشور از زندانی شدن ۱۱ هزار و ۳۴۶ نفر نیز با ایجاد صلح وسازش درپرونده ها در مراحل اولیه جلوگیری شده است.

تشکیل ستاد ملی صبر ذیل مرکز توسعه حل اختلاف جهت ایجاد و ترویج صلح و سازش با بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی

از طرفی تشکیل ستاد ملی صبر به عنوان یک نهاد فرابخشی و مردمی در کنار مرکز توسعه حل اختلافات قوه قضاییه و جهت ایجاد و ترویج صلح و سازش با بهره مندی از ظرفیتت‌های مردمی در 2 سطح «صلح یاری و سفیران صلح» و با تجمیع تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی گام‌ موثری در تحقق توسعه و ترویج فرهنگ و صلح وسازش بین مردم بوده است.

بر همین اساس ستاد ملی صبر در راستای ایجاد صلح و سازش همزمان با مناسبت‌های مختلف بویژه مناسبت‌های مذهبی با همکاری ستادهای صبر استانی اقدام به برگزاری پویش‌های مختلف مردمی از جمله «به حرمت علی (ع) می بخشم » به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و پویش « به حرمت حسین (ع) می‌بخشم» با شروع ماه محرم در سال‌جاری کرده است.

با توجه اینکه یکی از اصول مهم و بنیادین اخلاق اجتماعی اهل‌بیت اصل گذشت است که مکمل اصل عدالت نیز هست و پیروی مردم از سیره این بزرگواران، خوشبختانه برگزاری پویش‌های مناسبتی به نام و حرمت ائمه اطهار تاثیر شگفت انگیزی در افزایش میزان صلح وسازش و گذشت شکات و رفع اختلافات وکدورت‌ها داشته است.

رهایی 55 محکوم از قصاص نفس و آزادی ۶۹۲ زندانی در قالبپویش «به حرمت علی (ع) می بخشم»

دبیر «ستاد ملی صبر» 23 تیر ماه 1401 در خصوص رویکرد «پویش به حرمت علی می‌بخشم» گفت: پویش «به حرمت علی (ع) می‌بخشم» یک پویش واقعا موفق بود که با توجه به اعتقادات مردم به ائمه اطهار و تاثیر پذیری آنان از سیره این بزرگواران در سال ۱۴۰۱ در قالب این پویش و با کمک صلح‌یاران در ۵۵ فقره پرونده قصاص نفس رضایت اولیای دم جلب و در نتیجه 55 محکوم با رهایی از قصاص نفس به زندگی بازگشتند و علاوه بر این تنها در ماه رمضان امسال موجبات آزادی ۶۹۲ محکوم از زندان را فراهم کرد.

برگزاری پویش « به عشق حسین (ع ) می‌بخشم» در ماه محرم سال‌جاری

ابوالفضل محبی همچنین در گفت‌وگو با میزان، در خصوص پویش «به عشق حسین (ع ) می‌بخشم»، اظهارکرد: با توجه به ظرفیت‌های مردمی و روحیه گذشتی که در مردم کشور عزیزمان وجود دارد ستاد ملی صبر از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی سال‌جاری این پویش را برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه برای مشارکت هر چه بیشتر مردم اطلاع رسانی گسترده ای از طریق «رسا نه‌ها، مترو، اتوبوسرانی و فضای مجازی» انجام شده است، افزود: ائمه جمعه و جماعات، قوه قضاییه، مرکز توسعه حل اختلاف، دادگستری‌ها و شورا‌های حل اختلاف سراسرکشور به عشق امام حسین (ع) نهایت همکاری را در اجرای این پویش داشتند تا مردم با استفاده از این بستر فرهنگی با گذشت و ایثار بیشتر رضایت دهند.

پویش «به عشق حسین (ع) می بخشم» موجب رهایی 45 محکوم از قصاص نفس و آزادی 100 زندانی در حدود 20 روز ابتدایی ماه محرم سال‌جاری شد

دبیر «ستاد ملی صبر» اعلام کرد: در نتیجه این زحمات و تشریک مساعی همگانی با به میدان آمدن مردم از ابتدای ماه محرم تا کنون در قالب پویش «به عشق حسین (ع ) می‌بخشم» موجبات آزادی 100 زندانی در بخش‌های مختلف بویژه زندانیان جرایم غیرعمد و بدهکاران مالی فراهم شده است.

محبی ادامه داد: در همین بازه زمانی حدود 20 روزه و در قالب همین پویش حسینی یک مورد گذشت از قصاص عضو در استان چهارمحال بختیاری و 45 مورد رهایی محکومان از قصاص نفس در سراسر کشور با تلاش همکاران ستاد ملی صبر و گذشت اولیای دم از حق قانونی خود یعنی قصاص نفس اتفاق افتاده است.

گزارش از : لیلا منادی

بیشتر بخوانید:

پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» موجب رهایی ۱۲ محکوم از قصاص در دهه اول ماه محرم شد

انتهای پیام/


برچسب ها: سازش ستاد صبر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *