کارگروه پیشگیری از سرقت در دادگستری استان تهران تشکیل شد

15:34 - 30 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۹۱۲۰
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی

خبرگزاری میزان- در راستای اجرای برنامه‌های مصوب سال 1401 معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران مبنی بر «پیگیری، هماهنگی و تقسیم کار جهت پیشگیری و مبارزه با سرقت از طریق ایجاد ستادهای استانی»کارگروه پیشگیری از سرقت در استان تهران تشکیل شد.

در ابتدای جلسه رئیس اداره پیشگیری های وضعی و انتظامی بیان کرد: جرم سرقت از نظر فروانی، رتبه اول را در استان تهران دارد؛ در این راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران نسبت به تهیه طرح هایی برای پیشگیری از سرقت در استان تهران اقدام کرده که در داخل هر یک از طرح ها اقداماتی برای دستگاه ها و سازمان های مربوطه در نظر گرفته شده است،

وی ادامه داد: البته دستگاه‌های همکار در این طرح ها مشخص شده که ضرورت دارد آن دستگاه‌ها همکاری و هماهنگی لازم را با مجری برنامه داشته باشند. هدف از برگزاری جلسه اول این بوده است که طرح ها به سازمان ها ابلاغ شود و چنانچه در این خصوص سوالات و ابهاماتی وجود دارد، موارد بیان شود تا راهکارهای پیشگیرانه لازم در این خصوص ارائه شود.

رئیس اداره پیشگیری های وضعی و انتظامی بیان کرد: موضوعی که باید به آن توجه کرد اینکه کارگروه به صورت ماهانه تشکیل خواهد شد و دستگاه ها و سازمان ها می بایست در هر جلسه گزارش اقدامات اجرایی خود را به همراه موانع و مشکلاتی که برای اجرای برنامه وجود دارد را ارائه کنند. چنانچه سازمان های متولی همکاری لازم را در سطح استان تهران نداشته باشند برابر قوانین و مقررات با آن ها برخورد خواهد شد.

در ادامه سرپرست دادسرای ناحیه 34 عمومی و انقلاب تهران بیان کرد: سرقت دارای ریشه هایی است که باید علت های آن شناسایی شود. هم اکنون اکثر سرقت های خرد توسط معتادان انجام می شود. سرقت های مقرون به آزار، مسلحانه و منزل توسط اشخاصی که از غرب کشور وارد تهران می شوند صورت می پذیرد و تا کنون اقدامی برای حل این موضوع انجام نشده است.

وی افزود: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که 90 درصد سارقین منازل، سارقین تکراری هستند که می بایست برای کنترل و نظارت این افراد تمهیداتی اندیشیده شود. البته نیروی انتظامی طرح هایی را از قبیل طرح کاشف یا طرح های دیگری را در دست اجرا دارد که بعد از اجرای طرح های مذکور در سطح شهر تهران بسیاری از سارقین دستگیر و اموال باختگان کشف می شود.

سرپرست دادسرای ناحیه 34 عمومی و انقلاب تهر عنوان کرد: هم اکنون در خصوص دوربین های مداربسته مشکلاتی وجود دارد، بعضاً برخی از دوربین ها نیاز به سرویس دوره ای دارد که ضرورت دارد دستگاه های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: طرحی از سوی شورای امنیت کشور در خصوص پیشگیری از سرقت ارائه شده و در آن وظایف تمام دستگاه ها مشخص گردیده و جهت اجرا به سازمان های مربوطه ابلاغ شده است. نماینده شرکت توزیع برق استان تهران بیان داشت که قوانین بازدارندگی لازم را ندارد. مجازات باید جنبه تأمینی و تربیتی داشته باشد. در مواقعی شخص سه متر سیم از تأسیسات برق را به سرقت می برد، موضوع فقط سرقت سه متر سیم نمی باشد، زیرا شخص با این اقدام خود باعث گردیده که برق یک منطقه تا چند ساعت دارای اختلال شود و شبکه برقی را تحت تأثیر قرار دهد. با وجود این که تا کنون گشت های تلفیقی راه اندازی شده است، ولی کماکان سرقت ها صورت می پذیرد. پیشنهاد می شود تمهیداتی برای ساماندهی مالخران در سطح استان در نظر گرفته شود.

در ادامه نماینده استانداری تهران افزود: لازم به توضیح است که اتباع هم نسبت به انجام جرم سرقت روی آورده اند. پیشنهاد می گردد دادگاه های انقلاب در سطح شهرستان های استان تهران راه اندازی شوند.

نماینده شرکت مخابرات استان تهران اشاره کرد: روزانه با 6 یا 7 مورد سرقت از تجهیزات مخابراتی روبرو  هستیم.

وی افزود: اخیراً در شکایت ها، شرکت مخابرات با مشکلاتی مواجه شده اند و نیروی انتظامی شناسه ملی مخابرات را به عنوان شخص حقوقی قبول نمی‌کند، لذا پیشنهاد می شود در این مورد تمهیداتی در نظر گرفته شود.

در ادامه نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مربوطه نسبت به ارائه نقطه نظرات سازمانی خود و بیان مشکلات و موانع در جهت اجرای طرح پیشگیری از سرقت اقدام کردند.

در پایان جلسه رئیس اداره وضعی، انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: می بایست دستگاه های مربوطه اهتمام لازم را نسبت به اجرای طرح های پیشگیری از سرقت داشته باشند و گزارش موارد اجرایی خود را به صورت مستمر و ماهانه به دبیرخانه کارگروه (مستقر در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران) ارسال کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *