مسیر اشتباه آمریکا برای اعتمادسازی

15:46 - 30 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۹۱۱۲
یک کارشناس مسائل بین الملل می‎گوید آمریکا مسیر اشتباهی را برای اعتمادسازی در پیش گرفته است.

خبرگزاری میزان - «عابد اکبری»، کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت که آمریکا مسیر اشتباهی را برای اعتمادسازی در پیش گرفته است.

با این حال طی روزهای گذشته شاهد تغییر ادبیات در برخی حوزه‌ها به ویژه موضوع اصلی باقی مانده بر سر توافق هستیم.

 در حالی که در هفته‌های قبل موضوع سپاه و خروج آن از فهرست ادعایی تروریسم آمریکا  به عنوان مشکل اصلی از سوی طرف آمریکایی مطرح می‌شد، اما طی روزهای گذشته «ارائه تضمین‌های لازم و کافی از سوی آمریکا»، بیش از دیگر موضوعات مطرح شده به گوش می‌رسید و کماکان ناتوانی آمریکا در ارائه این تضمین ها چالش اصلی دستیابی به توافق است.

رایزنی‌های صورت گرفته توسط طرف‌های اروپایی مذاکرات در این راستا پس از ارائه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مسیر مذاکرات را به سمتی برد که به نظر می‌رسید دولت بایدن باید تلاش بیشتری جهت جلب نظر تهران جهت دستیابی به توافق به عمل آورد؛ اما اخبار واصله از واشنگتن نشان گر آن است که آمریکا مسیر اشتباهی برای اعتماد سازی در پیش گرفته است.

«ایال هولاتا»، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی قرار است روز سه‌شنبه به واشنگتن برود و در کاخ سفید با «جیک سالیوان»، همتای آمریکایی خود دیدار کند.

مقامات رژیم صهیونیستی تایید کردند که در روزهای اخیر گفت‌وگوهای زیادی با آمریکا صورت گرفته است و در حالی که بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام و دشوارتر شده است، هدف این بوده است که مطمئن شوند کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های رژیم صهیونیستی نسبت به توافق احتمالی با ایران جدی است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در همین راستا اظهار داشت که ما در حال گفت‌وگوهای فشرده و مداوم با اسرائیل درباره ایران هستیم؛ ما به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌ایم که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است.

با طولانی شدن فرآیند مذاکرات و به نوعی روند نزولی آثار اقتصادی فشارهای تحریمی آمریکا بر ایران، در تهران دیگر کمتر کسی است که اخبار توافق را دنبال نماید و به نظر می‎رسد با مسیر اشتباهی که واشنگتن در اعتماد سازی در پیش گرفته توافق همچنان دور از دسترس باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *