طرح (یک مسجد یک حقوقدان) در 45 مسجد محوری ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره)اجرایی می شود

21:13 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۸۰۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس اداره پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران گفت: در راستای تحقق اهداف و سیاست های کلی قضایی و اجرای منویات رهبر انقلاب طرح یک مسجد یک حقوقدان جزو برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال جاری است.

خبرگزاری میزان- در راستای ترویج قانون گرایی،کاهش مشکلات مردم، افزایش صلح و سازش و آشنا کردن مردم با حقوق و وظایف قانونی خود نشستی در محل دفتر معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با حضور نمایندگان نهادهای ذیربط برگزار شد.

در ابتدای نشست جلال صدر، رئیس اداره پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف و سیاست های کلی قضایی و اجرای منویات رهبر انقلاب طرح یک مسجد یک حقوقدان جزو برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال جاری است.

وی گفت:در سال‌های گذشته معاونت فرهنگی دادگستری تهران عهده دار اجرای این طرح بوده و به تعداد محدودی این اقدام در یعضی از مساجد سطح تهران عملی شده بود و در حال حاضر با توجه به نیاز کنونی جامعه و افزایش جرایم و ناکافی بودن اطلاعات و آگاهی حقوقی مردم که دربسیاری از موارد باعث این امر می شود که مورد بزه قرار گیرند اجرای طرحی در راستای تنویر افکار عمومی جهت پیشگیری از وقوع جرائم لازم وضروری است.

رئیس اداره پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران اجرایی شدن این طرح را دریکی از مناطق تهران به عنوان پایلوت در راستای رسیدن به نقاط ضعف و قوت و برنامه ریزی در جهت اثر بخش طرح در مناطق دیگر استان را لازم وضروری دانست.

صدر در ادامه با اشاره به اینکه کانون حقوقدانان خدمت رضوی استان تهران در حال حاضر در شهر تهران و دیگر شهرهای کشور خدمات حقوق به شهروندان ارائه می دهند گفت:طرح یک مسجد یک حقوقدان ابتدا در مناطق 9-18- و 21 اجرا یی می‌شود.

وی تصریح کرد: این طرح در سال‌های گذشته اجرایی شده است و احیا برنامه های انجام شده در گذشته را موثر و خواستار برنامه ریزی دائمی و هدفمند در راستای رسیدن به اهداف این طرح شد.

امیر عزیزی، مدیر اجتماعی و مشارکت های مردمی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران با بیان اینکه داشتن اطلاعات و اگاهی حقوقی مردم با عث جلوگیر ی از ارتکاب جرم می‌شود واین امر در کاهش جمعیت کیفری زندانها بسیار موثر است از اجرایی شدن این طرح در 45مسجد محوری شهر تهران خبر داد و استفاده از ظرفیتهای نهادهای مردمی در پیشبرد این طرح را موثر و مفید دانست.

در ادامه مجتبی پناهی، مسئول کانون حقوقدانان کانونهای خدمت رضوی استان تهران در خصوص اجرایی شدن این طرح از سال 89 در تهرا ن گفت : تعداد زیادی از وکلا – اساتید و سردفتران در 85 مسجد در سطح شهر تهران مشغول به ارائه خدمت به مردم هستند.

پناهی با بیان اینکه 2500 نیرو ی بسیجی و 517 نفر خادم یار برای ارائه خدمات حقوقی در این کانون حاضر هستند آمادگی خود را برای اعزام نیرو به مساجد اعلام کرد.

وی خواستار این شد که اسامی مساجد اعلام و هماهنگی های لازم در خصوص حضور حقوقدانان صورت پذیرد .

پناهی با بیان اینکه حضور در مساجد و اماکن عمومی(امام زاده ها) و ارائه خدمات قضایی و مشاوره ای یک تفکر بسیجی و جهادی میطلبد خواستار این شد برای افراد که در این مکان ها خدمت می کنند پروانه داوری و میانجیگری از قوه قضائیه صادر شود.

رجب بیت الهی، مدیر عامل و رییس هیت مدیره کانون حمایت از حقوق شهروندی کاشف در خصوص این طرح برنامه محور بودن و برگزاری جلسات مستمر و گزارش فعالیت های انجام شده در راستای جلسات گذشته و تعمیم دادن این برنامه به مکانهای دیگر علاوه بر مساجد را جز عوامل مهم در پیشبرد این طرح دانست و امادگی این کانون را در جهت پیشبرد اهداف این طرح اعلام کرد.

محسن عرب، نماینده سمن همیاران حقوق شهروندی استفاده از پتانسیل‌های جدید فضای مجازی (بستر مشاوره انلاین) را یکی از فعالیت های این سمن در راستای بالابردن آگاهی حقوقی مردم با استفاده از وکلای مجرب بر شمردو گفت وکلا در زمانهایی که دارای وقت آزاد هستند با کد مشاوره رایگان مشخص می شوند و مردم می توانند از دانش حقوقی این افراد در فضای مجازی بهره مند شوند.


نمایندگان حقوقی شهرداری های منطقه 21 و 17 آمادگی خود را در راستای تبلیغات محیطی اعلام وخواستار این شدند که با توجه به اینکه عمده مشکلات مطرح شده مردم در خصوص مسائل ثبت است استفاده از وکلا در راستای بالابردن آگاهی حقوق ثبتی مردم را خواستار شدند.


قاسم ضیایی، معاون ناحیه امور مساجد شهید آیت الله مصطفی خمینی(ره) اجرای این طرح را برای افرادی که به لحاظ مالی توانایی داشتن وکیل را ندارند مفید دانست و ضمن ارائه گزارش از تعداد مساجد در نواحی شهر تهران آمادگی در ارستای عملی شدن این طرح را اعلام کرد.


در پایان این نشست عزیزی گفت: لیستی از مساجد و آدرس تهیه و در اختیار نهاد های ذیربط جهت هماهنگی قرارخواهد گرفت و فرمتهای یکسان تبلیغاتی جهت یکپارچگی در تبلیغات محیطی تهیه و در اختیار شهرداری‌های مناطق اجرای طرح قرار گیرد.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *