جزییاتی از افتتاح بزرگترین پایانه ریلی زیرزمینی در خاورمیانه/ پایانه اکباتان، ناجی متروی تهران می‌شود؟

17:40 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۷۹۹۲
بهره‌برداری پایانه اکباتان به عنوان یکی از زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل قابل تقدیر است. حوزه‌ای که با فرسودگی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، یک شبه به استیصال نیفتاده و البته به تغییر ریل از سوی مدیران شهر امیدوار است.

خبرگزاری میزان - شاید عنوان مهم‌ترین خبر در روزهای پایانی مردادماه 1401 در حوزه اخبار شهری را به خود اختصاص داده باشد: «افتتاح بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در محل متروی اکباتان».

پایانه‌ای که 14 سال در کش و قوس عملیات عمرانی بود و سرانجام امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر پایتخت و جمعی از مدیران شهری به بهره‌برداری رسید تا به کمک 2 پایانه دیگر شهر (فتح‌آباد و صادقیه) بیاید.

نیاز شدید متروی تهران به پایانه اکباتان

درباره اهمیت و قابلیت‌های پایانه اکباتان به عنوان بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی ریلی در خاورمیانه، همین بس که در مساحتی بالغ بر 70 هزار متر مربع، برای خدمات 21 رام قطار و در 2 طبقه زیرزمینی به جهت حفظ هویت و بافت محدوده «شهرک اکباتان» احداث شده است.

وسعت این پایانه، 6 برابر یک پایانه متعارف است و ارزش روز آن 2 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

پایانه‌ای برای دپو، نگهداری و تعمیر واگن‌های فعال در منتهی‌الیه غربی خط 4 متروی پایتخت که به گفته درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران، بیشترین میزان جابه‌جایی مسافر را در متروی کلانشهر تهران عهده‌دار است و از میدان کلاهدوز در شرق تا ارم سبز در غرب تهران به مسافت حدود ۲۰ کیلومتر ادامه دارد. خط 4 شامل ۱۹ ایستگاه بوده و یک انشعاب نیز به فرودگاه مهرآباد دارد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، همچنین درباره دلیل تاخیر ۱۴ ساله در راه‌اندازی پروژه اکباتان گفت: در ادوار گذشته بیشتر توجه به کمیت و تعداد ایستگاه‌ها بوده و همواره به دنبال این بودند تا کیلومتر مترو افزایش یابد و مترو، بخش‌های مختلف شهر را پوشش دهد. البته این نگاه توسعه‌ای تصمیم درستی بوده ولی از توجه به راه‌اندازی پایانه‌ها و زیرساخت‌های تعمیر و نگه‌داری غافل شده‌اند.

درستی در بخش دیگری تأکید کرد: هرچه زیرساخت مترو به لحاظ پایانه‌ای تقویت شود، سرعت انجام کار و اقداماتی که شبانه باید انجام شود، بهبود خواهد یافت و کیفیت حمل‌ونقل ریلی در تهران افزایش می‌یابد.

تأمین 30 درصد منابع مالی پایانه اکباتان در دوره جدید

علیرضا زاکانی در جریان آیین بهره‌برداری از پایانه اکباتان به عنوان بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور با اشاره به قرار داشتن در آستانه یک‌سالگی مدیریت شهری گفت: طرح پایانه مترو اکباتان از طرح‌های بر زمین مانده و حائز اهمیت بود و تأمین 30 درصد منابع مالی این پروژه توسط مدیریت شهری جدید صورت گرفت. امیدواریم این برنامه و افتتاحیه مقدمه‌ای برای سایر طرح های بزرگ طی شنبه‌های آتی در قالب شنبه‌های امید و افتخار باشد.

به پایانه‌ها در همه خطوط نیاز داریم

در جریان این رویداد، چمران رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن تأکید بر نیاز به احداث پایانه‌ها در ابتدا و انتهای همه خطوط اظهار داشت: امیدوارم طرح‌های شهرداری بعد از مدتی توقف، در چرخه حرکت قرار گیرد و در مسیر ازدیاد واگن‌ها و کوتاه کردن سرفاصله قطارها در مترو قرار گیریم. امیدوارم دولت و مجلس کمک‌های خودشان در حوزه مترو را به نتیجه برسانند که بدون کمک آ‌نها مترو در هیچ شهری به بهره‌برداری و گسترش نخواهد رسید.

اکباتان، گره زیرساختی برای سرویس قطارها را باز می‌کند

از سوی دیگر، مجتبی شفیعی در آیین مذکور با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از پایانه اکباتان و گره‌گشایی این پایانه از مشکلات متروی تهران اظهار کرد: پایانه اکباتان در حوزه تعمیر و نگهداری دست ما را برای سرویس‌ قطارها باز می‌کند. همچنین سرفاصله اعزام قطارها را کاهش داده و مدیریت ما را در شرایط اضطراری میسر می‌کند. در حوزه پدافند غیرعامل نیز کاربردهای جانبی دارد و نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

توجه به حوزه ‌حمل‌و‌نقل به عنوان عیار توسعه شهر

ساماندهی حوزه حمل‌ونقل به عنوان یکی از پیش‌نیازها و ملاک‌های توسعه در شهرهای صنعتی و زیر ذره‌بینی همچون تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است. اهمیتی که هرچند در دوره‌هایی به فراموشی سپرده شد و دود آن به چشم شهروندان و اعتبار شهر رفت، یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های قضاوت درباره عملکرد مدیران را شکل می‌دهد.

آنچه در این میان حائز اهمیت است، اختصاص بودجه و پیگیری مجدانه مدیران ارشد شهر برای برون‌رفت از وضعیت نه چندان مطلوب در حوزه حمل‌ونقل پایتخت است. حوزه‌ای که با کاستی و فرسودگی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، یک شبه به این روز نیفتاده و البته به تغییر ریل از سوی مدیران جدید شهر امیدوار است.

انتهای پیام/


برچسب ها: متروی تهران مترو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *