لزوم ایجاد مساجد مجازی در عصر تکنولوژی/مساجد پایگاهی مهم برای رفع مشکلات فردی و جمعی

15:28 - 30 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۷۶۵۰
این کارشناس علوم قرآنی در مورد جایگاه مساجد ابراز کرد: مسجد بیان کننده سیره «نبی مکرم اسلام(ص)» است، مسجد مکانی ویژه است که خداوند در قرآن کریم با نگرشی کامل و دیدگاهی جامع بدان آن پرداخته است، شرایط امروز ایجاب می کند که مساجد مجازی را پایه گذاری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی فرضی در گفت‌وگو با میزان پیرامون گرامی داشت روز مساجد گفت: مسجد بیان کننده سیره «نبی مکرم اسلام(ص)» است، مسجد مکانی ویژه است که خداوند در قرآن کریم با نگرشی کامل و دیدگاهی جامع بدان آن پرداخته است، شرایط امروز ایجاب می کند که مساجد مجازی را پایه گذاری کنیم.

وی پیرامون اهمیت مساجد بیان کرد: اولین فعالیت «پیامبراکرم(ص)» با ایجاد مسجد در شهر مدینه آغاز شد که به محوری برای بسیاری از تحولات جامعه اسلامی تبدیل شد. مسجد نه تنها محلی برای عبادت بلکه که محلی برای سیاست‌ورزی و روابط اجتماعی همچنین کسب اطلاعات و علم اندوزی محسوب می شود، این همان رویکردی است که «پیامبراکرم(ص)» نیز در زمان حضور خود در مساجد به اجرا می گذاشتند.

فرضی در همین رابطه ابراز کرد: مساجد پایگاهی برای رفع مشکلات فردی و جمعی افراد در حوزه‌هایی اعم از بهداشتی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محسوب می شود.

مساجد مجازی

پایه های انقلاب اسلامی در مساجد قوت گرفت

وی شرایط مساجد را بعد از انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد و افزود: در مساجد بود که جرقه شروع انقلاب اسلامی زده شد. بعد از انقلاب اسلامی نیز مسجد محوری برای بسیاری از فعالیت ها و حضورهای مردمی بود، در طول دفاع مقدس نیز مساجد نقش محوری و اثر گذار در هر منطقه بازی کرده و در دفاع مقدس پایگاهی مهم محسوب می‌شدند، نکته جالب اینکه دفاع مقدس با مسجد آغاز و با مسجد نیز به اتمام رسید لذا باید تاکید کرد، مساجد پایگاهی برای حضور مردم در ایام دفاع مقدس محسوب میشد.

جایگاه و کاربری درست مسجد

این کارشناس علوم قرآنی در مورد جایگاه مساجد ابراز کرد: هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه و کاربری درست از مسجد را به اجرا بگذاریم اگر چه تحولات سیاسی و اجتماعی همواره برخواسته از مساجد هستند اما با این حال نتوانستیم حق مطلب را آنگونه که باید ادا کنیم.

فرضی لزوم تغییر و تحول در رویکرد مساجد را مطرح و بیان کرد: انتظار می رود با توجه به تغییرات فرهنگی بتوانیم به ایجاد مساجد مجازی بپردازیم؛ اینگونه مساجد کاربردهای خاصی همانند کاربردهای مساجد حقیقی را دارا می باشند و می‌توانند در راستای آگاهی‌بخشی و بالا بردن توان اقتصادی و سیاسی همچنین پشتیبان نظام کاربری فراوانی داشته باشند و در عین حال نسل جوان را بیشتر به خود جلب کند.

همگامی مساجد با تکنولوژی

وی تصریح کرد: شرایط امروز و تحولات تکنولوژی ضرورت ورود مساجد در حوزه فضای مجازی را می طلبد همانگونه که مقام معظم رهبری نیز بر به روز نگه داشتن و ایجاد پتانسیل های مختلف در مساجد تاکید داشتند با ایجاد مساجد مجازی می‌توان امکان حضور و ارتباط پیر و جوان را با مسجد برقرار و مداوم کرد و در عین حال تحولات مختلفی را در این حوزه رقم زد.

این کارشناش علوم قرآنی اشاره‌ای به تحول در حوزه زندگی مجازی داشت و تاکید کرد: همانگونه که زندگی مجازی به عنوان بخش اعظمی از تحولات ما را به خود مشغول کرده، مساجد نیز باید از طریق فضای مجازی دچار تحولاتی جدید شوند.

وی به شناخت جبهه حق علیه باطل اشاره و بیان کرد: شناخت جبهه حق علیه باطل می تواند از طریق جهاد تبیین که از طریق مساجد مجازی پایه گذاری می شود توسعه و گسترش یافته و بدین ترتیب مردم گرایش به حق را به راحتی درک کرده و در مسیر آن قرار گیرند، این مهم بخشی از کارکرد مساجد مجازی بوده و این حوزه می تواند در شاخه ها و بخش های متعدد گسترش یابد.

مساجدمجازی

مساجد از دیدگاه قرآن

این کارشناس علوم قرآنی به آیه 17 و 18 سوره رعدسوره پرداخت و تاکید کرد: در آیه‌ی 17 و 18، سوره‌ توبه آمده است: «مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَن یَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِینَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، مشرکان را نرسد که مساجد خدا را آباد کنند؛ در حالى‌ که به کفر خویش شهادت می‌دهند. آنانند که اعمالشان به هدر رفته و خود در آتش جاودانند».

وی افزود: مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏‌کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسند؛ پس امید است که اینان از راه‌‏یافتگان باشند. این آیه‌ها پس از نفی نقش مشرکان در بنای مسجد، تعمیر آن را مخصوص اهل ایمان می‌داند و سپس صفاتی را بیان می‌کند که در واقع پیش‌شرط‌های انتخاب مدیریت مسجد است.

فرضی مسجد را رکن مهمی در فرهنگ اسلامی و فرهنگ سازی برای نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد: ترویج دین اسلام همچنین ترویج ارکان‌های مهم انقلابی توسط مساجد مجازی و وارد کردن دهه نودی‌ها و نوجوانان به عرصه مسجد موثر و مهم خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *