وزیر بهداشت: انجام واکسیناسیون 132 هزار فوتی کرونا را به 11 هزار نفر کاهش داد/ 50 میلیون دوز واکسن ذخیره در کشور داریم

13:10 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۷۴۰۳
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از 96 درصد مردم حداقل یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، گفت: تا دی ماه سال گذشته حدود 132 هزار فوتی داشتیم اما درنتیجه افزایش پوشش واکسیناسیون، از آذرماه 1400 تا امروز تعداد فوتی‌ها را به 11 هزار نفر کاهش دادیم.

خبرگزاری میزان - بهرام عین‌اللهی در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت در سالن‌ همایش‌های رازی گفت: خبرنگاران جزو گروه‌های پرافتخار در تاریخ کشور ما هستند. این روزها هجمه بسیاری از سوی رسانه‌های بیگانه و خارجی وجود دارد و خبرنگاران در تمام عرصه‌ها با این هجمه‌ها مقابله کرده‌اند.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اینکه وقتی بیماری کرونا در جهان ایجاد شد و ویروس برای همه کشورهای جهان یکسان بود اما تفاوت ما با سایر کشورها این بود که ایران تحت تحریم‌های ناجوانمردانه و فشار اقتصادی ناشی از آن قرار داشت، ادامه داد: با وجود این، کادر سلامت در این شرایط پیروز شد و 300 شهید مدافع سلامت تقدیم کشور کرد.

وی افزود: در این عرصه خبرنگاران لحظه به لحظه اتفاقات مربوط به کرونا را به مردم گزارش می‌کردند و نقطه عطفی در تاریخ کشور ما ایجاد و کشورمان در کنترل کرونا یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا شد.

وی با بیان اینکه پس از همکاری‌ها با وزارت امور خارجه در هفته اول شروع به کار ما در دولت سیزدهم 10 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد گفت: با تماسی که رئیس جمهور با ریاست جمهوری چین داشتند واکسن‌ها به سرعت وارد کشور شد و مردم نیز مانند زمان دفاع مقدس وارد صحنه واکسیناسیون شدند و بسیاری از مراکز تجمیعی و شبانه‌روزی راه‌اندازی شدند و در یک روز تا 1.6 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ابتدای کار دولت، روزانه 50 هزار مراجعه و بالای 700 مرگ و میر و هزاران بستری در آی‌سی‌یو داشتیم، متذکر شد: با آغاز به کار دولت سیزدهم، در هفته بیش از 8.6 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق می‌شد که معادل جمعیت کشورهای همسایه ایران بود. در حالی که تا دی ماه سال گذشته حدود 132 هزار فوتی داشتیم، درنتیجه افزایش پوشش واکسیناسیون، از آذرماه 1400 تا امروز تنها 11 هزار فوتی داشته‌ایم.

به گفته عین‌اللهی بیش از 96 درصد مردم یک دوز و بیش از 86 درصد دوز دوم و بیش از 55 درصد مردم دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

وی گفت: 50 میلیون دوز واکسن کرونای ذخیره در کشور داریم و فعلاً با واکسن‌سازان داخلی قرارداد جدیدی نمی‌بندیم و آماده صادرات واکسن ایرانی کرونا هستیم.

عین‌اللهی با اشاره به بیمه رایگان سه دهک پایین درآمدی توضیح داد: با اختصاص بودجه 6000 میلیارد تومانی، حدود 6 میلیون نفر را به صورت رایگان بیمه کردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: امسال مجلس 5 هزار میلیارد تومان بابت درمان بیماری‌های صعب‌العلاج تخصیص داد و صندوق این بیماران تشکیل شد‌. این بیماران وضعیت نابسامانی داشتند و بنابراین اقدامات خوبی در زمینه حمایت از آن‌ها انجام خواهد شد‌‌.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه در ابتدای سال 1401 بحث آزادسازی ارز دارو مطرح شد، گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این امر در چهار ماه انجام و حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها پرداخت شد. ما برای اینکه احتکار دارو انجام نشود، بدون اعلام قبلی و به صورت شبانه اجرای طرح دارویار را اعلام کردیم. در شروع کار، نسخه الکترونیک پیشرفت 10 درصدی داشت اما اکنون این پوشش به 90 درصد رسیده است و قیمت داروها برای بیماران تغییری نکرده است‌.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *