رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگهداری کالا در حجم غیرمتعارف احتکار است/ دستگاه‌های نظارتی با تخلفات برخورد می‌کنند

11:20 - 09 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۰۶۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون اموراقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نگهداری کالا در حجم غیر متعارف مشمول احتکار بوده و دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی به طور روزانه از محل انبار‌های نگهداری کالا‌ها بازرسی و ضمن برخورد‌های قانونی گزارش آن را به اطلاع عموم می‌رسانند.

نگهداری کالا در حجم غیر متعارف احتکار است/ دستگاه‌های نظارتی روزانه تخلفات را رصد و برخورد می‌کنندبه گزارش گروه اقتصاد ، حسن یونس سینکی در اولین جلسه ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کالا با اعلام استقرار دبیرخانه ستاد در دفتر امور خدمات بازرگانی این معاونت جهت انجام هماهنگی‌های لازم اظهار کرد: به منظور بررسی موضوعات مطروحه و اعلام نظریه‌های کارشناسی، دبیرخانه ستاد متشکل از نمایندگان اعضای ستاد در دفتر امور خدمات بازرگانی فعال خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:همچنین دبیرخانه ستاد مکلف است تعدادی از کالا‌های موضوع طرح تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء و کالا‌هایی که به پیشنهاد اعضا به لیست مذکور اضافه می‌گردد را احصاء نموده و در اختیار گشت‌های مشترک بازرسی جهت بازرسی انبار کالا‌های مورد نظر به طور خاص و ویژه قرار دهد.

به گفته وی، دبیر ستاد موظف است در مصاحبه‌های مستمر و منظم با رسانه‌های دیداری و شنیداری گزارش واصله از گشت‌های بازرسی را به اطلاع عموم برساند همچنین جلسات ستاد هفته‌ای یکبار روز‌های دوشنبه راس ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد.

سینکی ادامه داد: با توجه به محدودیت قانونی حیطه اختیارات و وظایف سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر عدم اجازه ورود به اماکن و انبارها، هماهنگی‌هایی با دادستان کل کشور به عمل آمده که با مساعدت قوه قضاییه این مشکل مرتفع خواهد شد.

معاون اموراقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه از توافق با رئیس کل گمرک برای ارائه سرویس فی‌مابین سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا با سامانه پنجره واحد گمرکی خبر داد و افزود: کلیه اطلاعات مورد نیاز تبادل گردد و مردم و مصرف کنندگان نیز می‌توانند اطلاعات مربوط به انبار‌های نگهداری کالا را به سامانه ۱۲۴ گزارش نمایند.

سینکی افزود: مقرر شد به سازمان‌های صنعت، معدن استان‌ها اعلام گردد که با اولویت موجودی کالا‌های مشمول طرح تشدید در انبار‌های استانی را در اولویت‌کاری خود قرار داده و اطلاعات آن را در اسرع وقت به دبیرخانه ارائه نمایند.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: در ملاقات حضوری با ریاست محترم جمهوری جدول فهرست کالا‌های مهم و ضروری دارای نقش اساسی در آرامش اقتصادی جامعه جهت کنترل و نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت در سال ۱۳۹۷ به میزان بیش از ۱۰ درصد با رعایت تمهیدات لازم، ارائه شد که مورد تایید ایشان نیز قرار گرفت.

وی افزود: در تعیین اقلام مذکور ضریب اهمیت در سبد هزینه خانوار، اولویت قیمت‌گذاری، ارز مورد نیاز و ضریب وابستگی به واردات در نظر گرفته شده است؛ لذا با توجه طرح لیست مذکور در کارگروه تنظیم بازار و تصویب آن، مقرر گردید لیست اقلام کالایی یادشده موضوع اجرای مبارزه با احتکار و اختفاء قرار گرفته و اجرایی گردد.

گفتنی است در اولین جلسه ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا، دستورالعمل کنترل و نظارت کالا‌های وارداتی و یا تولید شده با مواد اولیه وارداتی با نرخ ارز رسمی مورد تایید قرار گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *