رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صالحی امیری: گفته بودم در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت نمی‌کنم/ مجبور شدیم 150 عدد پنکه در قونیه بخریم

13:10 - 28 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۶۱۱۵
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
رییس کیمته ملی المپیک گفت: فقط 350 هزار دلار به میزبان پردخت کردیم که پرواز مستقیم به آنکارا داشته باشیم.

خبرگزاری میزان - سید رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با برنامه وزش و مردم درباره عملکرد کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*نتیجه‌ای که در این مسابقات گرفتیم، ارزیابی‌ام خیلی خوب است. شما باید این نتیجه را با سایر کشورها تطبیق بدهیم. وقتی که ما سوم می‌شویم، باید وضعیت کشورها را نیز ببینید. ازبکستان در چند سال اخیر سرمایه گذاری زیادی کرده است. این کشور تصمیم گرفته روی ورزش به عنوان یک قدرت نرم سرمایه گذاری سنگینی داشته باشد و در حد صنعت و حوزه اقتصاد در اولویت قرار بدهد.

*25 کشور بدون مدال طلا هستند. ما وقتی از مدال های ایران یعنی 133 مدال صحبت می‌کنیم، انصافاً عملکرد بسیار خوب و در حد عالی نتیجه گرفته‌ایم و جزو سه قدرت بزرگ جهان اسلام هستیم.

*کشورهای دیگر 10 برابر ما هزینه کرده‌اند و ما کمتر از 2 میلیون دلار هزینه داشتیم. کار برای این بازی‌ها را از سال گذشته آغاز کردیم و با بخش‌های مختلف جلسات متعددی داشتیم. 16 فدراسیون به همراه سه رشته معلولان حضور داشتند و ظرفیت ورزش کشور پای کار آمدند تا بدرخشیم. ما با دنیای اسلام قرابت فرهنگی داریم و باید روابط خود را تقویت کنیم.

*وقتی 10 هزار نفر در یک فضا دور هم جمع می‌شوند، یک گفت‌وگو ایجاد می‌شود. ضمنا اخلاق و منش ورزشکاران ایران زبان‌زد بود. نکته دیگر این بود که این رویداد عملاً یک رویداد آسیایی برای کسب تجربه به منظور آمادگی برای بازی‌های آسیایی سال آینده بود. بسیاری از کشورها با تیم‌های اصلی آمدند و قهرمانان المپیک نیز حضور داشتند. بنابراین، این یک رویداد ساده نبود، بلکه در طراز بازی‌های آسیایی بود.

*میزبان سه مشکل داشت؛ اول اینکه تجربه میزبانی رویداد بزرگ را نداشت. آنها در برنامه ریزی و سازماندهی دچار مشکل بودند. نکته دوم کار غیر اخلاقی بود که انجام دادند و حداکثر مداخله را  در داوری‌ها داشتند. در تکواندو ورزشکار ما 20 بر 10 از ورزشکار ترکیه جلو بود و داور حریف را برنده کرد. من حتی از داور پرسیدم که آیا عادلانه بود که او گفت نه. در واقع اعمال نفوذ بسیار زیاد بود. ما اعتراض شفاهی کردیم و کتبی را نیز انجام خواهیم داد. مورد دیگر بی‌نظمی بود؛ به طوریکه افتتاحیه نزدیک به دو ساعت با تاخیر آغاز شد تا اردوغان به مراسم برسد.

* آن چیزی که ما در تهران انجام دادیم تا به آنجا برسیم، من اعتراضی ندیدم. مجموعه تجهیزاتی که در چمدان‌ها گذاشتیم، در استانداردهای المپیک بود. ما همچنین الزام بر استفاده از تولیدات داخلی داریم و از بهترین برند داخلی بهره بردیم. ما 60 میلیارد تومان برای کمک به فدراسیون‌ها در مسیر این بازی‌ها هزینه کردیم. ما فقط 350 هزار دلار به میزبان پردخت کردیم و پرواز مستقیم به آنکارا داشتیم و اینکه سیستم سرمایشی در اتاق‌ها نبود، در اختیار ما نبود. میزبان موظف است که چنین امکاناتی را فراهم کند. این‌ها در مقابل اعتراض‌ها استدلال ضعیفی داشتند که ما را مجبور کرد 150 پنکه بخریم و در اختیار ورزشکاران قرار بدهیم. به نظرم مقصر به جز ترکیه، فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی است.

*سه ماه وقت گذاشتیم تا بهترین مسیر را انتخاب کنیم. ما اصرار بر ایرلاین داخلی داشتیم که بهترین شرایط را فراهم کرد. اگر قرار بود از پرواز میزبان بهره ببریم، شاید می‌توانستیم مستقیم به قونیه برویم.

*در وزنه‌برداری برای هر حرکت یک مدال در نظر گرفتند که به نظرم ناشیانه بود. اینکه به یکبار چنین کارهایی شود و تبانی صورت بگیرد، زیبا نیست و ازبکستان از آنجا یک جهشی در جدول داشت.

*برای مدال‌آوران طلا، نقره و برنز به ترتیب 1500، 1200 و 800 یورو در نظر گرفتیم که پرداخت شد. دختران ما در این رویداد خوب درخشیدند. ما به جای اینکه در داخل کشور تلاش کنیم و بگوییم که تبعیض نداریم، در یک رویداد بین‌المللی این کار را کردیم. در کاروان ایران 30 درصد ورزشکاران را بانوان تشکیل می دادند. اینکه فرزانه فصیحی با حجاب مدال می‌گیرد و یا اینکه دختران والیبالیست به فینال بروند و مقابل 30 هزار تماشاگر میزبان به میدان بروند، ارزشمند است. دختران ما در همه رشته‌ها خوش درخشیدند. بسیاری از بانوان در سایر کشورها در لیگ‌های اروپایی حضور دارند، به همین دلیل درخشش بانوان ایران یکی از نمادهای این دوره از بازی‌ها بود.

*صدا و سیما در این رویداد با تمام قوا در کنار کاروان ایران بود. مجموعه رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی موفق شدند فضای قونیه را از قاب تلویزیون به خانه‌های مردم ببرند. اگر صدا و سیما به میدان نمی‌آمد، ما در بردن این فضای موفق به خانه‌های مردم ناموفق می‌شدیم.

*نباید از جودو انتظار معجزه داشت. این رشته اولین حضورش پس از چند سال داشت. مطمئن باشید جودو در بازی‌های آسیایی خواهد درخشید. راجع به دوومیدانی نظرم این است که باید یک بازنگری در برنامه‌های این رشته تا بازی‌های آسیایی صورت بگیرد، وگرنه این رشته دچار چالش خواهد شد. این بازنگری باید در برنامه‌ها و اردوها و برخی از سیاست‌های فدراسیون صورت بگیرد. دوومیدانی با این نتایج از کسب مدال در بازی‌های آسیایی دور خواهد ماند. باید تغییر برخی مدیران و ورزشکاران و سیاست‌ها انجام شود و ضروری است.

*درباره کاراته باید بگویم که این رشته با همه بضاعت خود در قونیه حضور نداشت. اگر این رشته با تیم اول خود شرکت می‌کرد، قطعاً طلایش از بسیاری از رشته ها بیشتر می‌شد. کشتی خوش درخشید و همچنین تکواندو که مدال‌های زیادی گرفتند. مجموعه ورزش جانبازان و معلولان هم مدال‌های زیادی گرفتند و موفق بودند. مجموعه تیراندازی با کمان نتایجش قابل قبول است. والیبال هم خوش درخشید و ژیمناستیک هم نتایج خوبی گرفت. تنیس روی میز بیش از انتظار ظاهر شد و رئیس فدراسیون تمام وقت حضور داشت.

*حدود 20 مربی ایرانی در این مسابقات حضور داشتند و داوران زیادی هم قضاوت می‌کردند که همگی خوش درخشیدند و نقش مهمی داشتند. ضمناً ارزیابی ما از شمشیربازی نسبتاً مثبت است. کسب یک طلا، 2 نقره و سه برنز قابل قبول است و باید قدردانی کنیم.

*باید از همه اعضای مجمع و پیشکسوتان و ... تشکر کنم که من را مورد محبت قرار دادند و عذرخواهی کنم که در انتخابات شرکت نکردم. برنامه من در این حضور چهار ساله انجام شد. من از پارسال اعلام کردم که ثبت نام نمی‌کنم، ولی دوستان جدی نگرفتند و فکر می‌‌کردند در لحظات آخر این کار را انجام می دهم. ما وظیفه خود را برای برگزاری مجمع انجام دادیم و اساسنامه و آیین‌نامه به تصویب همه نهادهای مرتبط رسید. ثبت‌نام‌ها آزادانه انجام شد و تقریباً نیمی از اعضای مجمع نام نویسی کردند. ما مصمم هستیم که انتخابات در زمان مقرر به انجام برسد.

*نمی‌توانیم آیین‌نامه را از خودمان خلق کنیم و نکته دیگر اینکه مجمع اختیار داشت تغییراتی اعمال کند اما این آیین‌نامه به تصویب مجمع رسیده است. من باور دارم یک چهره ملی و یک چهره فنی به عنوان دبیرکل باید در فدراسیون‌ها حضور داشته باشد. مقطعی چهره‌های دولتی مدیریت می‌کردند مانند ترکان، طالقانی، یزدانی‌خرم و ... بنابراین فدراسیون‌ها ۲ مدیر لازم دارند. ما ۵ کارشناس خبره در مجمع داشتیم و از ۶۳ عضو مجمع فقط ۵ نفر از سوی هیات اجرایی انتخاب شدند. اختیارات در دست مجمع است و آنها می‌توانند هر تغییری می‌خواهند در آیین‌نامه داشته باشند.

*اولین سوال این است آیا از نتایج خبرگان رضایت دارید؟ من طبق اساسنامه رفتار کردم اگر چه از نتایج راضی نیستم اما در چارچوب اساسنامه و آیین‌نامه عمل کردم. 

*اراده ما برگزاری انتخابات کمیته است و ما اصرار داریم چون منافع ورزش این است انتخابات در موعد مقرر باشد. چرا نباید برگزار نشود؟ وقتی من ذینفع نیستم چرا باید بگویم برگزار شود یا نشود؟ نکته دیگر به وزارت برمی‌گردد؛ مسئول فدراسیون‌های بلاتکلیف وزارت است.

*استراتژی ما وفاق و همدلی است به همین دلیل سکوت می‌کنم اما نمی‌توانم پاسخ ۲ فدراسیون جهانی را بدهم. آنها نامه زده و گفته‌اند ما را تعلیق می‌کنند، شما باید از وزارت بپرسید چرا انتخابات برگزار نشده چون من پاسخگو نیستم. من برای عدم برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری قانع نیستم اما سکوت کردم. هیچ پاسخی به فدراسیون جهانی ندادم چون گفتند شما به لوزان آمدید، ۴۵ روز گذشته و چرا انتخابات آنها برگزار نشده است؟ من از وزارت تقاضا دارم انتخابات بلاتکلیف انجام شود تا خللی در انتخابات ایجاد نشود.

*با صراحت اساسنامه و همین طور استعلامی که از IOC داریم، سرپرستان نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

*تا امروز امکان برگزاری انتخابات را داریم اما اگر نشود اساسنامه می‌گوید یک ماه بعد باید انتخابات برگزار شود اگر باز هم نشود مجمع می‌تواند زمان جدیدی را اعلام کند. در هر فرضی برای انتخابات ثبت‌نام نمی‌کنم. اعضای مجمع بارها گفتند اما تصمیم من یک دوره ۴ ساله بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *